دلیل خارش کف سر چیه؟!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی موهایتان را می‌شویید و از تمیزی آنها هم کاملا خیالتان راحت است ولی همچنان کف سرتان خارش دارد، چرا؟!

شناسه خبر: ۳۹۴۶۰۶
دلیل خارش کف سر چیه؟!

راهنماتو- «همین الان از حموم اومدم! ولی بازم کف سرم می‌خاره!»

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی موهایتان را می‌شویید و از تمیزی آنها هم کاملا خیالتان راحت است ولی همچنان کف سرتان خارش دارد و دیگر نمی‌توانید آن را به کثیف بودن آن ربط بدهید! البته گاهی اوقات هم ممکن است به این فکر بیفتید که آبکشی خوبی انجام نداده‌اید اما اگر به صورت مرتب این اتفاق تکرار می‌شود باید به دنبال این باشید که واقعا چه علتی دارد؟!

به گزارش راهنماتو، گاهی اوقات خارش در بدن یا اتفاقاتی از این دست، پیامی نهفته در خود دارند! ممکن است یکی از اندام‌های بدن در کارش خلل وارد شده باشد یا اینکه ویتامین‌های شما بالا و پایین شده‌اند! بهتر است این موارد را در ابتدا مورد توجه قرار بدهید و اگر جواب برای همه آنها منفی بود بررسی ویژه‌تری صورت بدهید!

  • آبکشی نامناسب

به هرحال ماندن بقایای شامپو در کف سر و بین موها می‌تواند یکی از علت‌های خارش کف سر شما باشد. حتما از میزان مناسب و به اندازه‌ای برای شست‌وشوی سر استفاده کنید که آبکشی دشوار نشود!

  • خشکی پوست

اگر پوست کف سر شما چربی کمی داشته باشد و در اصطلاح خشک باشد باعث ایجاد خارش می‌شود. باید حتما کف سر را مرطوب و چرب نگه دارید تا این مشکل رفع بشود.

  • شپش

متاسفانه اسمش هم دوست داشتنی نیست! ولی واقعیت این است که سال‌هاست شپش راهی برای جولان دادن پیدا کرده است! خارشی که شپش ایجاد می‌کند بسیار زیاد است. فکر نکنید که شپش داشتن یک لکه ننگ است، شاید در گذشته این چنین عنوان می‌شد که شپش در محیط‌های کثیف به وجود می‌آید اما واقعیت این است که شپش به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در محیط مرطوب هم رشد و نمو بیشتری می‌کند. با گاز گرفتن پوست سر شما خارش را برای شما به وجود می‌آورد. حتما یک بررسی بکنید تا اگر به شپش مبتلا شده‌اید با استفاده از شامپوی مناسب آن را ریشه‌کن کنید تا زاد و ولد آن به طور کلی متوقف شود و دیگر آزار نبینید.

7

  • شوره سر

به راحتی می‌توانید متوجه شوره سر بشوید چون ردی که از خود می‌گذارد کاملا واضح و مشخص است. اگر پوسته‌های ریز سفیدرنگی روی موهایتان یا حتی لباستان مشاهده می‌کنید این نشانی از شوره است. تعریف واقعی شوره سر هم این است که سلول‌های مرده پوست از کف سر جدا می‌شوند و به صورت شوره خود را نشان می‌دهند. این مساله خطرناک نیست و مشکل خاصی هم ایجاد نمی‌کند اما از نظر زیبایی کمی ناراحت کننده است و شما را هم درگیر خارش می‌کند. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا شامپوی مناسب برای شما تجویز کند و به راحتی بعد از مدتی از شر آنها خلاص شوید.

  • آلرژی یا درماتیت

افراد زیادی به مواد غذایی، آرایشی یا حتی شوینده‌ها و عطرها حساسیت دارند. گاهی این حساسیت خود را صرفا به صورت خارش کف سر نشان می‌دهد. اگر موهایتان را رنگ می‌کنید هم باید این مورد را درنظر بگیرید که بعضی از رنگ‌ها و مواد شیمیایی واکنش‌های آلرژیک به وجود می‌آورند. بهتر است اگر قبلا نشانه‌هایی از حساسیت‌های مختلف در خود دیده‌اید نسبت به استفاده از شامپوها، نرم‌کننده‌ها، کرم‌ها و ماسک‌های مو هم دقیقتر عمل کنید تا دچار مشکل نشوید.

7

  • قرمزی و التهاب کف سر

یک بیماری التهابی به نام لیکن پلان وجود دارد که موجب می‌شود کف سر شما ملتهب و قرمز بشود و در نتیجه خارش بدی به سراغ شما بیاید! حتی این بیماری باعث ریزش موی سکه‌ای هم خواهد شد پس اگر نشانه‌هایی مشاهده کردید بدون اینکه نگران بشوید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید، خوشبختانه این بیماری کاملا قابل درمان است ضمن اینکه افراد خیلی کمی هم به آن دچار می‌شوند.

  • تعریق زیاد سر

عرق کردن کف سر آن هم به صورت زیاد موجب خارش می‌شود. اگر شما هم از ناحیه سر زیاد عرق می‌کنید زمینه بیماری‌های قارچی که زمینه‌ساز خارش هم می‌شوند برای شما فراهم است.

  • استرس

یکی از دلایلی که می‌تواند سر شما را به خارش بیندازد استرس است! همین استرس که دست و پای زندگی‌ها را بسته است نقشش در همه جا دیده می‌شود، حتی خارش سر! سعی کنید آرامش خود را در هر زمانی حفظ کنید تا اضطراب و استرس شما را اذیت نکند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها