شش عادت ساده و ضروری برای حفظ کلاژن و جلوگیری از پیری پوست

شما می توانید با رعایت چند نکته ساده به حفظ و تقویت این پروتئین ضروری کمک کنید.

شناسه خبر: ۳۹۴۹۷۳
شش عادت ساده و ضروری برای حفظ کلاژن و جلوگیری از پیری پوست

راهنماتو- با بالا رفتن سن بافت پوست ما نیز دچار تغییراتی می شود؛ پروتئین‌های کلاژن و الاستین روند کاهشی پیدا می کنند و لایه‌ی سطحی پوست به مرور نازک تر و ضعیف تر می شود. این مساله روی تمامی لایه‌های پوست و بافت‌ها مجاور تاثیر می‌گذارد و علائم اصلی پیری پوست یعنی خطوط و چین و چروک، کاهش خاصیت کشسانی پوست و کاهش حجم نواحی مختلف پوست نمایان می شوند. تولید کلاژن در اواخر دهه بیست و اوایل سی سالگی روند کاهشی پیدا می کند. با این حال، شما می توانید با رعایت چند نکته ساده به حفظ و تقویت این پروتئین ضروری کمک کنید.

از دست دادن کلاژن چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش راهنماتو، از 25 تا 30 سالگی ما سالانه یک درصد از کلاژن بدنمان را از دست می دهیم و این روند بعد از 40 سالگی تسریع می شود. رعایت یک روتین پوستی مناسب می تواند به حفظ کلاژن موجود و تحریک تولید کلاژن جدید کمک کند. در حالی که اقدامات زیبایی مانند تزریق بوتاکس و درمان های رادیو فرکانسی می توانند در داشتن ظاهری جوان تر تاثیرگذار باشند، اما برای موثر بودن این روش ها لازم است که حتما این عادات مراقبت از پوست را نیز در روتین پوستی خود بگنجانید و به آنها پایبند باشید.

کلاژن چیست و چه تاثیری بر ظاهر پوست دارد؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است که توسط سلول هایی به نام فیبروبلاست تولید می شود. وظیفه اصلی این پروتئین ایجاد و حفظ ساختار بافت های بدن است. فیبرهای کلاژن به بافت های همبند مانند تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و پوست متصل می شوند و با افزایش سن، به دلیل کندتر شدن متابولیسم سلول‌های پوستی، تحت تاثیر قرار می گیرند. کاهش کلاژن، همراه با از دست دادن الاستین و کم آبی پوست، سه عامل کلیدی هستند که پیری پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند. سن تنها عامل تعیین کننده در میزان تولید یا از دست دادن کلاژن نیست و رعایت عادات خوب می تواند در تولید کلاژن معجزه کند. در ادامه 6 عادت ضروری برای حفظ کلاژن پوست را با یکدیگر مرور می کنیم:

1- خودداری از قرارگیری در معرض نورخورشید و استفاده از SPF

تماس بیش از حد با اشعه ماوراء بنفش خورشید موجب تخریب سریع کلاژن و کاهش تولید آن توسط پوست می شود. پوستی که بدون هیچ گونه محافظتی در معرض اشعه ماوراء بنفش دائمی خورشید قرار می گیرد، علائم اولیه پیری مانند چروک و خطوط ریز و یا پرپیگمانتاسیون، آفتاب سوختگی و سرطان پوست در آن بروز پیدا خواهد کرد. کرم ضد آفتاب با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر آسیب هایی مانند پیری زودرس و سرطان پوست عمل می کند و به سلامت کلی پوست شما کمک می کند.

کلاژن

2- استفاده از دمنوش چای سبز و زنجبیل

دمنوش چای سبز و زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند و مصرف منظم آنها از تاثیر رادیکال های آزاد بر روی پوست جلوگیری می کند. این دمنوش ها به دلیل دارا بودن فیتوکمیکال ها یا همان رنگدانه های گیاهی از تخریب غشاهای سلولی توسط رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع از پیری زودرس پوست می شوند. پس سعی کنید استفاده از دمنوش چای سبز و زنجبیل در برنامه روزانه خود بگنجانید.

3- استفاده از مواد غذایی حاوی کلاژن

مصرف منظم مواد غذایی حاوی کلاژن می تواند در جلوگیری از پیری پوست معجزه کند. از جمله خوراکی های غنی از کلاژن می توان به ماهی تن و سالمون، محصولات لبنی، آجیل، خوراکی های سرشار از ویتامین C مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، پرتقال، کیوی و فلفل، سبزیجات برگ سبز، میوه و سبزیجات قرمز مانند سیب ، هویج و گوجه پخته اشاره کرد.

کلاژن

4- کاهش مصرف چربی، قند و غذاهای فرآوری شده

این خوراکی ها از پروتئین های بی کیفیتی برخوردار هستند و التهاب بدن را بالا می برند و با از بین رفتن تدریجی کلاژن و الاستین، موجب از دست رفتن استحکام و در نتیجه پیری پوست خواهند شد.

5- آبرسانی به پوست

سلول های پوست ما برای بازسازی و از بین بردن سموم به آب نیاز دارند. محصولات آبرسان موجب تقویت پوست شده و به دلیل تحریک کلاژن سازی و الاستین پوست از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پیشگیری می کنند و موجب جوان سازی و شادابی پوست خواهند شد.

6- خودداری از مصرف دخانیات و الکل

مصرف دخانیات و الکل می تواند بر تمام قسمت های بدن از جمله پوست تاثیر منفی بگذارد و آن را دچار کمبود آب و التهاب کند. مصرف این دو فیبرهای کلاژن را از بین برده، بر احتباس مایعات، اکسیژن رسانی و تغذیه سلول های پوست تاثیر منفی می گذارد و موجب می شود که پوست شما هم از نظر رنگ و هم از نظر بافت خشک و ناسالم به نظر برسد.

نظرات