آیا شما هم «اورتینکر» هستید؟! چه نشانه‌هایی دارد؟!

دورو برتان افرادی هستند که برای کوچکترین مساله ساعت‌ها فکر می‌کنند و از اعمال و رفتارشان کاملا برمی‌آید که آرامش را از آنها گرفته است؟! اصلا خود شما؟

شناسه خبر: ۳۹۵۶۳۴
آیا شما هم «اورتینکر» هستید؟! چه نشانه‌هایی دارد؟!

راهنماتو- «آدم اینقدر برای هرچی فکر می‌کنه آخه؟! پیر می‌شی!ً»

دورو برتان افرادی هستند که برای کوچکترین مساله ساعت‌ها فکر می‌کنند و از اعمال و رفتارشان کاملا برمی‌آید که آرامش را از آنها گرفته است؟! اصلا خود شما، چرا اطرافیان؟! از این دست افراد هستید؟ فکر کردن به هرچیزی که شاید حتی صورت واقعی هم پیدا نکند شما را به هم می‌ریزد؟! از خواب و خوراک و زندگی می‌افتید؟

به گزارش راهنماتو، نه اینکه فکر کردن کار بدی باشد، اتفاقا آدمیزاد باید در مورد همه کارها و اعمال و رفتار و اتفاقات فکر کند چون وجه تمایز بین انسان و بقیه مخلوقات همین است! فکر کردن به صورتی که ارزیابی و جمع بندی صورت بگیرد و به یک نتیجه خوب برسید خیلی هم عالی است اما این مدل فکر کردن که ما می‌گوییم بیشتر نشخوار فکری است تا فکری که قرار است به نتیجه برسد! اورتینک یا فکر کردن بیش از حد که به آن نشخوار فکری هم گفته می‌شود باعث ایجاد استرس، اضطراب و ترس در فرد می‌شود و تمرکز او را کاملا پایین می‌آورد.

برای اینکه بهتر متوجه این نوع فکر کردن آسیب‌زا بشوید بهتر است چند نشانه آن را هم بشناسید:

  • آنالیز بیش از حد

اگر شما فردی اورتینکر هستید برای هر مساله‌ای تا پای جان انرژی می‌گذارید و آن را از قسمت‌های مختلف به قول معروف حلاجی می‌کنید. نه به صورت عادی، که بیش از حد این کار را انجام می‌دهید.

  • یادآوری اشتباهات

از اشتباهات خودتان نمی‌گذرید! هر اتفاقی در گذشته افتاده است برای شما تمام نمی‌شود و آنها را مرتب برای خودتان یادآوری می‌کنید و می‌خواهید خوب در خاطرتان باشد که باز هم مرتکب اشتباه نشوید!

  • عدم کنترل بر افکار

شما فکرهای نگران کننده را زیادی پرورش می‌دهید و کار به جایی می‌رسد که دیگر روی آنها کنترلی هم ندارید. نمی‌توانید نگرانی‌هایتان را مدیریت کنید و دربست تسلیم آنها می‌شوید!

فکر

  • باید جزییات را بدانید

هر مساله‌ای که پیش می‌آید یا هر کاری که قصد دارید انجام بدهید باید ریز جزییات آن را بدانید و با خیال راحت اقدام کنید. این ریز جزییات برای شما خیلی مهم است و بدون دانستن آنها استرس می‌گیرید!

  • سناریوسازی می‌کنید

در ذهنتان مرتب تصویرسازی می‌کنید! برای اتفاق‌هایی که نیفتاده و شاید هرگز هم نیفتد فیلم می‌سازید دیالوگ می‌نویسید! خودتان را راحت خانه خراب می‌کنید! فقط برای تجسم کردن یکسری فکر که از نگرانی‌های شما سرچشمه می‌گیرد!

  • حسرت می‌خورید

با پرداختن به مسائل و اگر و اماهایی که در ذهنتان دارید و ایجاد سوال برایتان می‌کند مرتب با خودتان غصه می‌خورید که اگر این اتفاق می‌افتاد/نمی‌افتاد چه می‌شد؟

  • بیشتر از عمل حرف می‌زنید

شما فکرهای زیادی توی سرتان دارید اما اینکه عملی بشوند با خداست! به علت اینکه نگرانی شما بابت آنها این اجازه را از شما می‌گیرد که دست به اقدام بزنید چون مرتب درحال ارزیابی مساله هستید!

  • رها کردن به معنی شکست

شما هرگز نمی‌توانید از خیر چیزی بگذرید! اینکه از کاری، اقدامی منصرف شوید برای شما حکم شکست را دارد! هیچ وقت بی خیال موضوعی نمی‌شوید و مرتب در مورد آنها فکر می‌کنید تا مبادا سرتان کلاه رفته باشد، یا چیزی جایی مانده باشد که شما متوجه نشده باشید!

  • عاشق تیک زدن هستید

لیست‌ کارهایتان را می‌نویسید و به صورت کاملا جزیی هم این کار را انجام می‌دهید! عاشق این هستید که با تیک زدن جلوی هر کار خیالتان راحت بشود که کار مفیدی را از پیش رو برداشته‌اید! داشتن لیست برای شما آرامبخش است حتی اگر همه آن را تیک نزنید!

نظرات
پربازدیدترین خبرها