غذاها و خوراکی‌های خوشمزه نوروزی در کشورهای دیگر چیست؟!

در بین تمام رسوم نوروز، غذاهایی که در شب عید طبخ می‌شود از جذابیت زیادی برخوردارند. اگر از شما بپرسند غذای شب عید چیست سریع پاسخ خواهید داد: سبزی پلو با ماهی!

شناسه خبر: ۳۹۶۵۳۹
غذاها و خوراکی‌های خوشمزه نوروزی در کشورهای دیگر چیست؟!

راهنماتو- «نوروز فقط مال ما نیست! مال خیلی از مردم دنیاست!»

عید نوروز و تعطیلات آن، شروع بهار و جشن گرفتن زندگی دوباره‌ی طبیعت یکی از انگیزه‌ها در کشور ماست! البته که این مراسم تنها در ایران برگزار نمی‌شود و کشورهای فارسی زبان دیگر هم به پاسداری از این سنت قدیمی و کهنه که از نیاکان ما به ما رسیده است می‌پردازند.

به گزارش راهنماتو، در بین تمام آداب و رسوم نوروز، غذاهایی که در شب عید طبخ می‌شود از جذابیت زیادی برخوردار است. اگر از شما بپرسند غذای شب عید چیست بدون فکر و درنگ پاسخ خواهید داد: سبزی پلو با ماهی یا رشته پلو! این در تمام کشور ما اجرا می‌شود و حتی کسانی که به غذاهای دریایی هم علاقمند نباشند این نکته را به خوبی می‌دانند و ممکن است به جای ماهی کوکو سبزی میل کنند! ولی در ادا کردن این سنت همه محکم رفتار کرده و آن را زنده نگه می‌دارند!

یکی دیگر از خوراکی‌های مخصوص نوروز سمنو است. سمنو از بخش‌های اصلی سفره هفت سین است و حذف آن امکان ندارد! ممکن است سمنو را برای تزیین سفره تهیه کنید یا آنقدر به خوردن آن علاقمند باشید که از بهترین نقاطی که این خوشمزه‌ی جذاب را آماده می‌کنند تهیه بفرمایید. مهم این است که چشمپوشی از سمنو امکان ناپذیر است!

اما تا به امروز با خود فکر کرده‌اید غذاها و خوراکی‌های مخصوص نوروز در کشورهای دیگری که این سنت را اجرا می‌کنند چگونه است؟ آیا آنها هم مانند ما به سبزی پلو با ماهی احترام ویژه‌ای می‌گذارند یا اینکه برنامه‌های دیگری برای خود دارند؟!

راهنماتو شما را با چند مورد از غذاهای نوروزی در دیگر کشورها آشنا می‌کند. قطعا خواندن و دانستن آن برای شما می‎تواند جذاب باشد!

افغانستان

مردم کشور دوست و همسایه هم با ما نوروز را جشن می‌گیرند. از خوراکی‌های ویژه مردم افغانستان «سمنو» است که آنها هم مانند ما آن را حتما در بین خوراکی‌های عید نوروزشان جا می‌دهند ولی یک تفاوت وجود دارد و آن این است که مردم این کشور خودشان به تهیه سمنو می‌پردازند. مراسم خاصی هم برای طبخ آن برگزار می‌کند که جالب توجه است.

علاوه بر سمنو به تهیه کردن کلوچه و سبزی پلو با ماهی هم روی خوش نشان داده و حتما آنها را هم درست می‌کنند. یکی دیگر از خوراکی‌های ویژه در افغانستان هفت میوه است!

ماهی

تاجیکستان

مردم تاجیکستان در نوروز علاوه بر شیرینی‌های مخصوصی که خودشان درست می‌کنند یک غذای خاص تهیه می‌کنند که «باج» نام دارد! «باج» از پختن کله پاچه گوسفندی به همراه گندم آماده می‌شود که غذای بسیار جذاب و تشریفاتی است و در سفره‌هایشان خودنمایی می‌کند!

آذربایجان

در آذربایجان هم سمنو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شیرینی‌های مخصوص درست کرده و هر کسی هنر خود را در این زمینه به رخ می‌کشد! یکی از شیرینی‌های مخصوص مردم آذربایجان در نوروز «پاخلوا» یا همان باقلوا است که درواقع در آذربایجان تبدیل به یک نماد شده و معنی آن هم برابری و نوآوری است! از آنجا که باقلوا مواد میانی هم دارد تصوری از جنس زن است که تولد و زایش را به ذهن می‎‍‌آورد!

ماهی شکم پر هم از غذاهای مخصوص آذربایجانی‌ها در نوروز است که آن را با گردو، پیازچه و آلو پر کرده و مزه دار می‌کنند.

قزاقستان

قزاقستانی‌ها هم نوروز را پاس می‌دارند آن هم به شکل باشکوه و بسیار مجللی! یکی ازغذاهایی که در این کشور در روزهای نوروز تهیه می‌شود «اویقی آشار» است که از گوشت اسب آن را می‌پزند و دختران مجرد آن را به کسی که دوستش دارند تعارف می‌کنند و در مقابل این بذل عشق، هدیه‌ای دریافت می‌کنند!

آلبانی

مردم آلبانی هم با آمدن بهار آن را جشن می‌گیرند و درواقع در نوروز با ما همراه هستند! آنها با استفاده از گوشت بوقلمون خوراک‌ می‌پزند و میل می‌کنند!

قرقیزستان

در قرقیزستان به نوروز، «ناوروز» می‌گویند. غذای مخصوص آنها در این روز «سومولوک» نام دارد و داستانی افسانه‌ای هم پشت این غذا وجود دارد! گفته می‌شود زنی بیوه در شب نوروز برای سیر کردن فرزندانش هیچ غذایی نداشته و در دیگی که روی آتش گذاشته بوده مقداری سنگ می ریزد و آنها را هم می‌زند! این سنگ‌ها تبدیل به غذایی رویایی می‌شوند و جشن آنها به راه می‌گردد! از آن زمان به بعد «سومولوک» به عنوان غذای مخصوص جشن نوروز مطرح شده است! سومولوک درواقع چیزی شبیه به سمنو است!

نوروز

ترکمنستان

مردم در ترکمنستان با پختن سمنو به برگزاری جشن نوروز می‌پردازند. البته غذاهای دیگری با نام‌های «نوروز کجه» یا «نوروز بامه» هم در این ایام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

ازبکستان

در ازبکستان با استفاده از جوانه گندم و آرد به تهیه «سومالک» می‌پردازند که یکی از غذاهای مخصوص نوروز است. پخت این غذا شبیه به سمنو و حلیم حدود 24 ساعت زمان می‌برد و معمولا از شب قبل از عید آماده سازی آن شروع می‌شود. مردم ازبک داخل سمنو یا همان «سومالک» سنگریزه می‌ریزند و از آن به عنوان مشکلاتی که در زندگی وجود دارد یاد می‌کنند!

ترکیه

در ترکیه هم بخشی از مردم به استقبال نوروز می‌روند! تهیه نان‌های کماج، آب نبات، شیرینی و نخود فرنگی بو داده بخشی از رسوم خوراکی مردم ترکیه است!

پاکستان

جالب است بدانید که مردم پاکستان هم حتی برای نوروز غذای خاص دارند! آنها به پختن شیرینی‌هایی چون سوهان حلوا، حلوا، شکلات، ادو، رس ملائی، گلاب حامن و برفی می‌پردازند!

هندوستان

این که نوروز تا کدام کشورها پیش رفته است جذابیت آن را بیشتر می‌کند!

مردم هندوستان در چنینی روزی فالوده درست می‌کنند! فالوده آنها از ترکیب شیر و گلاب تهیه می‌شود. یکی دیگر از خوراکی‌های معروف برای نوروز در هندوستان، «راوا» است. راوا شبیه به حلوای خودمان است و از شیر و شکر درست می‌شود.

هندوستانی‌ها به خوردن ماهی نادور، شلغم و مرغ نیز در روز نوروز روی خوش نشان می‌دهند!

سمنو

کردستان عراق

آداب کردها، چه داخل کشور چه خارج همیشه مخصوص به خودشان است. «گیپه»، «بروش» یا بلغور گندم از غذاهایی است که مردم کردستان عراق تهیه کرده و در نوروز میل می‌کنند.

سین کیانگ چین

اینکه در چین، و بخشی از این کشور بزرگ هم مردم نوروز را اجرا کنند زیباست!

آش مخصوص «چوچورا» در این نقطه از چین تهیه شده و به عنوان یک سنت هر ساله پاس داشته می‌شود. در این آش از گندم، جو، گوشت و ساقه‌های گندم هم استفاده می‌شود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها