چگونه هر روز شاد و پر انرژی از خواب بیدار شویم؟ بهترین راهکارها برای سحرخیزی

با راهنماتو همراه بمانید تا راز شاد و سرزنده بیدار شدن را برایتان بازگو کنیم.

شناسه خبر: ۴۰۴۱۴۰
چگونه هر روز شاد و پر انرژی از خواب بیدار شویم؟ بهترین راهکارها برای سحرخیزی

راهنماتو- احتمالا دفعات زیادی این اتفاق برایتان افتاده که صبح بدون انرژی از خواب می شوید و این بی انرژی بودن تا شب با شما باقی می ماند. برخی از مردم حتی ممکن است با خلق و خوی بد از خواب بیدار شده و همین خلق و خو آن ها را در طول روز دچار چالش هایی کند که دیگران را هم درگیر کند. اگر می دانستید که با ایجاد عادات خواب خوب و بهبود نگرش خود به زندگی، می توانید با احساس سرزندگی، شادی و آمادگی برای انجام آن روز از خواب بیدار شوید، شک نکنید که هرروز آن را انجام می دادید. با راهنماتو همراه بمانید تا راز شاد و سرزنده بیدار شدن را برایتان بازگو کنیم.

کارهایی که باید قبل از خوابیدن انجام هید

قبل از خواب غذا نخورید

به گزارش راهنماتو، سعی کنید آخرین وعده غذایی یا میان وعده خود را حداقل دو ساعت قبل از خواب میل کنید. اگرچه ممکن است خوردن میان وعده در اواخر شب وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار خواب شما را مختل می کند زیرا بدن شما تلاش می کند آنچه را که مصرف کرده اید هضم کند.

اگر به شدت گرسنه هستید یا نمی خواهید خوردن های آخر شب خود را با هم کنار بگذارید، غذاهای سبک و سالم را انتخاب کنید. به عنوان مثال، خوردن میوه های تازه بدون صرف انرژی زیاد برای هضم، شما را سیر می کند.

مایعات گرم بنوشید

یک نوشیدنی داغ می تواند در ایجاد آرامش برای بدن و ذهن شما و آماده شدن برای یک خواب خوب شبانه معجزه کند. سعی کنید شیر گرم یا یک فنجان چای گیاهی بنوشید.

از الکل و کافئین پرهیز کنید، که هر دوی اینها چرخه خواب شما را مختل می کند و همچنین احتمالاً شما را در صبح بی حال می کنند.

برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه ممکن است به شما کمک کند تا خوابی آرامش بخش داشته باشید، بنابراین اگر در شب برای خوابیدن مشکل دارید، سعی کنید برخی از آنها را در مراسم شبانه خود بگنجانید.

بدون انجام هیچ کار اضافه ای بخوابید

حداقل یک ساعت قبل از خواب، هیچ کار استرس زا (مانند تکالیف یا کارهای مربوط به کار) انجام ندهید. استرس منجر به اختلال در خواب می شود.

در صورت امکان، تمام کارهای خود را در طول روز انجام دهید. اگر در حالتی آرام و با آرامش به رختخواب بروید، به احتمال زیاد بهتر می‌خوابید و با همان خلق و خوی آرام از خواب بیدار می‌شوید. گرفتار شدن در کارهایی که باید انجام دهید یا مشکلات مکرر، بیدار شدن با روحیه خوب را دشوارتر می کند.

مطالعه، کاردستی (مانند نقاشی یا بافندگی)، یا صرفاً چت کردن با دوستان یا خانواده، همگی راه‌های عالی برای استراحت قبل از خواب هستند، اما سعی کنید همه این کارها را حداقل یکساعت قبل از خواب انجام دهید. تماشای تلویزیون یا یک فیلم نیز می تواند ایده خوبی باشد.

برای شروع روز خود، از شب قبل آماده شوید

سعی کنید کارهایی که ممکن است باعث استرس شما شود را زودتر از موعد انجام دهید. به این ترتیب به راحتی به خواب خواهید رفت و با ترس از وظایف پیش رو از خواب بیدار نخواهید شد، زیرا قبلاً آنها را از سر راه برداشته اید.

به عنوان مثال، عادت کنید لباس های کار خود را انتخاب کنید و از شب قبل آنها را بچینید.

اگر معمولاً بعداز رفتن به دفتر کار یا مدرسه، ناهار می خورید، سعی کنید آن را از شب قبل آماده کنید تا بتوانید هنگام خروج از خانه آن را بردارید. چنین تمرین هایی به شما این امکان را می دهد که بخش هایی از صبح خود را برای فعالیت های تقویت کننده خلق و خو آماده کنید.

روز قبل را با افکار مثبت به پایان برسانید

نحوه به پایان رساندن روز خود اغلب می تواند بر احساس شما در صبح روز بعد تأثیر بگذارد، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا افکار منفی یا استرس زا را از سر خود پاک کنید و با آرامش به خواب بروید.

اگر متوجه شدید که روی تمام کارهایی که باید انجام می دادید یا روز بعد انجام دهید یا روی رویدادهای استرس زا تمرکز می کنید، سعی کنید اهداف مثبتی در نظر بگیرید مانند "من فردا بدون دلیل کاری برای کسی انجام خواهم داد" یا یک لیست ذهنی از آنچه در زندگی برای آن سپاسگزار هستید، تهیه کنید.

77

به اندازه کافی بخوابید

بسیاری از مردم به طور مزمن دچار کمبود خواب هستند، اما باز هم تعجب می کنند که چرا پس از بیدار شدن از خواب بدخلق هستند. بزرگسالان باید هر شب حدود هفت تا نه ساعت بخوابند، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا به اندازه کافی چشم هایتان را ببندید.

خواب با کیفیت داشته باشید

شما می‌خواهید یک استراحت شبانه عمیق و خوب داشته باشید، بنابراین یک یا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب از نمایشگرهایی مانند تلفن، رایانه و تلویزیون دوری کنید. نوری که از این صفحه‌ها می‌آید در واقع بدن ما را فریب می‌دهد و فکر می‌کند که هنوز نور روز است، که می‌تواند روند طبیعی بسته شدن چشم را مختل و خواب عمیق را دشوار کند.

ایجاد عادات سحرخیزی

سعی کنید زودتر از خواب بیدار شوید

استراتژی های کلی وجود دارد که به شما کمک می کند راحت تر از خواب بیدار شوید. تحقیقات نشان می دهد که زود بیدار شدن از خواب برای سلامت روان شما بهتر است زیرا کسانی که در روز دیر از خواب بیدار می شوند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف روانی هستند.

سعی کنید بین ساعت 6 تا 8:30 صبح بیدار شوید، یعنی زمانی که بدن بیشتر به نور خورشید پاسخ می دهد.

اگر بیدار شدن در این زمان غیرممکن است، تمام تلاش خود را بکنید تا هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. بیدار شدن در ساعت معین هر روز بدن شما را آموزش می دهد که پس از بیدار شدن از خواب هوشیارتر باشد، که به شما کمک می کند سرحال تر و شادتر شوید.

دکمه تعویق را خاموش کنید

همانطور که وسوسه انگیز است که فقط چند دقیقه بیشتر بخوابید، اما مطالعات نشان داده است که به تعویق انداختن زنگ هشدار می تواند به شدت برای خلق و خوی کلی شما مضر باشد. چرت زدن و خوابیدن بدن را گیج می کند و به مرور زمان بیدار شدن صحیح را دشوارتر می کند.

در یک منطقه پر از نور بیدار شوید

همانطور که خاموش کردن صفحه نمایش ها و استراحت در یک اتاق تاریک مهم است، بیدار شدن از خواب نیز مهم است. ساعت درونی بدن ما تحت تأثیر این عوامل قرار می گیرد، بنابراین وقتی در معرض نور قرار می گیریم، بدن ما به طور طبیعی شروع به بیدار شدن می کند.

پرده ها را در اتاق خود باز نگه دارید تا با طلوع خورشید، بدن شما به نور طبیعی پاسخ دهد.

اگر اتاق شما پنجره یا دسترسی زیادی به نور خورشید ندارد، روی لامپی سرمایه گذاری کنید که در زمان مشخصی روشن می شود.

کش آمدن

پس از بیدار شدن، سعی کنید حرکات کششی انجام دهید. حتی لازم نیست برای این کار از رختخواب بیرون بیایید، فقط اندام خود را به هر شکلی که برایتان خوب است، کشش و خم کنید. انجام این کار باعث می شود خون در سراسر بدن شما جریان یابد و همچنین اندورفین آزاد می شود.

اگر وقت دارید، حتی می توانید هر روز صبح چند تمرین کوتاه یوگا انجام دهید، زیرا مطمئناً روحیه شما را بالا می برد و به شما کمک می کند از نظر جسمی و روانی بهتر باشید.

2

موسیقی نشاط آور پخش کنید

موسیقی این توانایی را دارد که به شدت بر روحیه شنونده تأثیر بگذارد، بنابراین سعی کنید آن را در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید. موسیقی را انتخاب کنید که شاد و پر انرژی باشد تا حداکثر تأثیر را بر خلق و خو داشته باشید. «هپی» اثر فارل ویلیامز، نمونه ای از آهنگ های نشاط آور است!

صبحانه بخورید

همه ما این موضوع را می دانیم، اما بسیاری از اوقات فراموش می کنیم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است و به شما کمک می کند تا در تمام مدت انرژی و شادی داشته باشید.

غذاهای سالم و فرآوری نشده را انتخاب کنید که به راحتی هضم می شوند و انرژی زیادی به شما می دهند. میوه های تازه، پروتئین (مانند تخم مرغ یا کره بادام زمینی) و غلات کامل (مانند نان تست گندم یا بلغور جو دوسر) همه گزینه های عالی هستند.

اگر هر روز صبح برای تهیه صبحانه وقت ندارید، فقط در مسیر بیرون رفتن مقداری میوه و آجیل بردارید. این غذاها نیازی به آماده سازی ندارند، اما تمام سوخت و مواد مغذی مورد نیاز برای شروع درست روز را دارند.

بهبود چشم انداز شما

مثبت اندیشی را تمرین کنید

مطالعات نشان داده‌اند که تفکر مثبت به مدیریت استرس کمک می‌کند که فواید سلامتی بسیاری دارد، از جمله داشتن خلق و خوی بهتر. اگر تمایل دارید روی چیزهای منفی در زندگی تمرکز کنید، برای ایجاد دیدگاه مثبت تری تلاش کنید، اینطوری فرد شادتری خواهید بود.

یکی از تمرین‌های مفید می‌تواند این باشد که فهرست‌های منظمی از چیزهای خوبی که برای شما اتفاق می‌افتد یا چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستید تهیه کنید. بعد از مدتی متوجه این جنبه های زندگی خواهید شد و در نهایت مثبت اندیشی به طبیعت دوم شما تبدیل خواهد شد.

مدیتیشن کنید

صرف نظر از زمان یا مدت مدیتیشن، مدیتیشن منظم می تواند کمک زیادی به بهبود خلق و خوی شما کند. بسیاری از مردم از مدیتیشن می ترسند، اما تنها پنج تا ده دقیقه در روز برای نشستن و تمرکز بر نفس خود می تواند تأثیر قدرتمندی بر خلق و خوی شما داشته باشد، نه تنها به شما کمک می کند بهتر بخوابید، بلکه خلق و خوی روزمره شما را نیز بهبود می بخشد.

4

با مشکلات مقابله کنید

بسیاری از مردم بد می خوابند یا با خلق و خوی بد از خواب بیدار می شوند زیرا یک مشکل اساسی وجود دارد که آنها به آن توجه نکرده اند. حل این مسائل در زندگی تان، چه مشکلات کاری یا خانوادگی، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و به جای ترسیدن، منتظر آن روز بیدار شوید. حل مشکلات نیز به کاهش اضطراب کمک می کند.

روزتان را با لبخند شروع کنید

مطالعات نشان داده‌اند که صرف‌نظر از احساسی که دارید، فقط عمل فیزیکی لبخند باعث ترشح دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود که شما را شادتر می‌کند.پس سعی کنید حتی یک لبخند مصنوعی بزنید تا احساس بهتری پیدا کنید.

ورزش کنید

ورزش فواید زیادی دارد، از جمله بهبود سلامت جسمانی و آزادسازی مداوم اندورفین، همچنین یک مطالعه نشان داده است که افرادی که ورزش می‌کنند کیفیت خواب بهتری دارند، راحت‌تر به خواب می‌روند و در طول روز کمتر خسته هستند.

ورزش، رقص، پیاده‌روی سریع همگی گزینه‌های عالی برای ورزش هستند، فقط سعی کنید یک فعالیت بدنی را پیدا کنید که واقعاً از انجام آن لذت می‌برید، آن وقت متوجه می شوید که چگونه بر خواب و خلق و خوی شما پس از بیدار شدن از خواب تأثیر می‌گذارد.

در خانه خود گل نگه دارید

تحقیقات نشان داده است که نگهداری گل در خانه می تواند اضطراب و افسردگی را کاهش داده و خلق و خوی فرد را بهبود بخشد.

باید بدانید که گل هایی که انتخاب می کنید نپلاستیکی و فانتزی نباشند. حتی خریدن یک دسته گل وحشی یا چند گل نرگس می تواند فضای زندگی و روحیه شما را متحول کند.

7

نظرات
پربازدیدترین خبرها