«نفرین دانش» و چند تله ارتباطی دیگر را چگونه دور بزنیم؟

فقط با همدلی کردن است که می‌توانیم بر نفرین دانش فائق بیاییم.

شناسه خبر: ۴۰۴۱۷۳
«نفرین دانش» و چند تله ارتباطی دیگر را چگونه دور بزنیم؟

راهنماتو- سخنرانی برای عموم و در میان جمع معمولا تصاویری از میکروفن و نورافکنی که روی سخنران افتاده را به ذهن متبادر می‌کند. اما حقیقت آن است که ما همیشه داریم برای جمع صحبت می‌کنیم.

به گزارش راهنماتو، تجربه‌هایی مثل ارائه متن در یک جلسه یا صحبت با رئیس درباره یک ایده تازه نیز به همان اندازه نیازمند مهارت‌های کلامی مؤثر هستند.

مت ابراهامز، سخنران و کارشناس ارتباطات در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «برای آنکه بتوانید منظورتان را به طریقی مؤثر منتقل کنید لازم است که برخی عبارات را از کلام‌تان حذف کنید.

1. «همیشه وقتی می‌خواهم صحبت کنم اضطراب می‌گیرم»

ابراهامز می‌گوید: «بعضی‌ها تصور می‌کنند وقتی بگویند "موقع سخنرانی در جمع اضطراب می‌گیرم"، باعث می‌شود که همدلی و همدردی بیش‌تری را از سوی دیگران به خود جلب کنند. اما درحقیقت تنها کاری که این عبارت می‌کند آن است که به دیگران نشان می‌دهد شما آدم مضطربی هستید.

اگر خودتان به اضطراب‌تان در هنگام سخنرانی در جمع اشاره نکنید، آن‌ها ممکن است هرگز متوجه اضطراب‌تان نشوند.

2

2. "اغلب احساس می‌کنم که...»

اگر می‌خواهید جمع را در عقیده خودتان شریک کنید، نباید از جملاتی استفاده کنید که «من» در آن‌ها به کار رفته است چون این عبارات دقیقا حس «اختصاصی» بودن آن تجربه را به مخاطب می‌دهد.

پس به جای آنکه بگویید: «این سناریو برای من چالش‌برانگیز بود»، بهتر است بگویید «همه ما می‌دانیم که این سناریو می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.»

3.کلمات اختصاری و تخصصی

ابراهامز می‌گوید اگر می‌خواهید از کلمات گیج‌کننده، فنی، علمی یا مالی استفاده نکنید، باید از زبانی استفاده کنید که همه آن را می‌فهمند.

اگر دارید در حوزه مالی درباره درآمدهای پایه جهانی صحبت می‌کنید، نگویید «یو.بی.آی». حتی اگر فکر می‌کنید این دانشی رایج است و همه می‌دانند این اختصار به چه معنایی است باز هم ممکن است چند نفری در جمع شما باشند که این اختصار را ندانند.

بسیاری از ما از یک سوگیری شناختی به نام «نفرین دانش» یا فرضی که دیگران به اندازه ما در معرض اطلاعات ما بوده‌اند یا پیشینه‌ای شبیه به ما دارند، رنج می‌بریم.

ابراهامز می‌گوید: «وقتی دچار نفرین دانش می‌شویم، به سختی می‌توانیم خودمان را از مهلکه آن بیرون بکشیم. فقط با همدلی کردن است که می‌توانیم بر نفرین دانش فائق بیاییم.»

درک اینکه آدمی که مقابل شماست ممکن است به اندازه شما به دانشی که دارید دسترسی نداشته باشد، کمک‌تان می‌کند تبدیل به ارتباط گری ماهرتر شوید و این امر باعث می‌شود که دیگران بهتر حرف‌تان را بشنوند.»

نظرات
پربازدیدترین خبرها