۱۱مورد از عجیب‌ترین موارد پزشکی ثبت‌شده در جهان (بخش دوم)

مردی آلمانی در حین حل یک جدول سودوکو دچار تشنج شد.

شناسه خبر: ۴۰۵۶۹۵
11مورد از عجیب‌ترین موارد پزشکی ثبت‌شده در جهان (بخش دوم)

راهنماتو- بدن انسان همچنان پزشکانی را که گزارش می‌دهند بیمارانی با وضعیت نادر یا توانایی‌های منحصربه‌فرد را ملاقات می‌کنند، متعجب می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم چند مورد عجیب پزشکی که در طی چندین سال مشاهده شده‌اند را با شما در میان بگذاریم. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

1

1.کودکی که همه چیز می‌خورد، به جز غذا

به گزارش راهنماتو، در یک مورد نادر، دختربچه‌ای 7ساله با تاریخچه درد در ناحیه شکم به مدت 3سال، دندان‌های ساییده‌ شده و پوسیدگی شدید دندان به پزشکان مراجعه می‌کند. این دختر، علی‌رغم هشدار والدین، 5سال در حال خوردن قطعه‌های آجر بوده است. طبیعی است که کودکان در دوره‌های موقتی همه چیز را در دهان بگذارند. اما وقتی کودکی از این مرحله عبور کرده و همچنان چیزهایی به جز غذا را در دهان می‌گذارد، جای نگرانی است. وضعیتی که در آن افراد شروع به خوردن اقلام غیرخوراکی مثل سنگ، آجر، گچ و صابون می‌کنند، پیکا یا هرزه‌خواری نام دارد. احتمالا دلیل پیکا، فقر آهن و مواجهه با سرب است. در این مورد به این کودک آهن، زینک و مکمل‌های کلسیم داده شد و عادت هرزه‌خواری او بعد از 6ماه متوقف شد.

7

2.دو-دندانی

بعد از آنکه یک پسربچه 14ساله برای معاینات دوره‌ای معمول به دندان‌پزشک مراجعه کرد، دندان‌پزشک متوجه شد که دندان آسیای اول او دو تاج دارد. بنا بر گزارش‌ها او علائم مرتبط با دندان نداشت و نیازی به هیچ درمانی نیز نداشت. جوانه زدن دندان‌ها که با عنوان «دندان دوتایی» هم شناخته می‌شود، اختلال شکل دندان است که ناشی از تلاش ناموفق یک باکتری دندانی در تقسیم دوتایی است. دلیل دقیق جوانه‌زدند دندان نامشخص است اما عوامل محیطی مثل تروما و یا فقدان ویتامین در آن نقش ایفا می‌کنند.

3

3.سندروم پری دریایی

گزارش‌ها حاکی از تولد نوزادی با سندروم پری دریایی یا سیرنوملیا است که درواقع وضعیتی است که در آن نوزاد به جای دو پا با یک عضو پایینی میانی واحد به دنیا می‌آید. این نوزاد با اندام پایینی جوش‌خورده و پای جوش‌خورده متولد شد که چرخیده و به شکل ناهنجاری تراز و شبیه به باله شده بودند. این نوزاد بعد از انتقال به بخش نوزادان بعد از 7ساعت جان سپرد. عوامل خطری که باعث سندروم پری دریایی می‌شوند شامل دیابت مادر و مصرف مواد مخدر است اما دلیل اصلی آن هنوز شناخته نشده است.

8

4.زنی که نمی‌توانست درد احساس کند

زنی 58ساله تاریخچه‌ای طولانی از بی‌حسی نسبت به درد داشت و به خاطر می‌آورد زمانی که کودک بود، دچار بریدگی می‌شد اما دردی احساس نمی‌کرد. او همچنین در زمان دست زدن به آب سرد یا داغ درد و سوزشی احساس نمی‌کرد، هرچند می‌توانست تفاوت بین آن‌ها را تشخیص دهد. این زن که دو فرزند داشت در هنگام تولد فرزندانش هم هیچ دردی احساس نکرده بود. او با وضعیتی با عنوان بی‌حسی به درد مادرزادی شناسایی شد که یک بیماری نادر است و به واسطه جهش در ژن SCN9A رخ می‌دهد. افرادی که دچار این بیماری هستند، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند اما نمی‌توانند درد را درک کنند. این زن همچنین هیچ بویی نیز نمی‌توانست حس کند.

3

5.لخته خون بزرگ شبیه به ریه

مردی بعد از آنکه علائم سکته قلبی در او شدیدتر شد، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان انتقال پیدا کرد. بعد از پذیرش او شروع به سرفه‌های خونی کرد و تنفس‌اش نیز دچار مشکل شد. به او داروهای رقیق‌کننده خون دادند که خطر خونریزی را افزایش می‌داد و برای وضعیت‌های قلبی جدی تجویز می‌شد. در یک لحظه او شروع به سرفه‌های بسیار شدید کرد و در پی آن یک لخته خون بسیار بزرگ به شکل ریه‌های خودش به بیرون پرتاب شد. این لخته خون به شکل مجاری هوا برونش به نام درخت برونش بود. این مرد 36ساله یک هفته بعد به دلیل ازکارافتادگی قلب از دنیا رفت. دکترها تصویر این لخته خون را به عنوان نمونه‌ای نادر منتشر کردند.

9

6.خون به رنگ آبی ملوانی

شبی زنی 25ساله ساکن رود آیلند، مقادیر زیادی از داروی بی‌حسی را روی دندانی که اذیتش می‌کرد استفاده کرد. روز بعد، او به دلیل احساس ضعف و خستگی مفرط، تنگی نفس و پوست تغییررنگ‌یافته به بخش اورژانس منتقل شد. وقتی خون او را گرفتند، خون به جای قرمز به رنگ آبی ملوانی بود. برطبق این گزارش، زن به وضعیتی به نام متهموگلوبینمی دچار بود که بر اساس آن، میزان متهموگلوبین در خون بالاست. برخلاف هموگلوبین، متهموگلوبین، نمی‌تواند اکسیژن را به بدن برساند. این وضعیت یا مادرزادی است یا اثر مصرف برخی داروها از جمله داروهای بیهوشی است. این زن به سرعت با متیلن بلو داخل وریدی درمان شد که نفس‌اش بالا آمدن و رنگ‌پریدگی پوست نیز بهبود پیدا کرد. این درمان میزان آهن در خون او را به حد نرمال رساند و زن در این مورد بهبود کامل یافت.

0

7.شکم آبجو‌ساز

مردی به دلیل مستی در حین رانندگی دستگیر شد اما اصرار داشت که اصلا الکل مصرف نمی‌کند. بعد از این اتفاق او به کلینیکی در اوهایو رفت و دکترها در مدفوع او گونه‌هایی از ساکارومایسس بولاردی و ساکارومایسس سرویزیه پیدا کردند که به عنوان مخمر آبجو شناخته می‌شوند.

مشخص شد که این مرد به وضعیتی به نام سندروم آبجوسازی خودکار دچار بود که در آن میکروب‌های معده کربوهیدرات را به الکل تبدیل می‌کنند. این تشخیص توضیح می‌دهد که چرا او در برهه‌هایی به مستی اسرارآمیز و بی‌توضیح و مه مغزی دچار می‌شد. او به مدت 6هفته رژیم بی‌کربوهیدرات مصرف کرد.

0

8.تشنج ناشی از سودوکو

مردی آلمانی در حین حل یک جدول سودوکو دچار تشنج شد. برطبق گزارش‌ها، این مرد همیشه به سودوکو چنین واکنشی نشان نمی‌داده است. در سفری که در سال 2008 به یک پیست اسکی داشت زیر بهمن مدفون و بیهوش شد و حتی احیا شد. مرد زنده ماند اما چون به مدت 15دقیقه به مغزش اکسیژن نرسیده بود، در ناحیه دهان و پا دچار پرش عضلانی شد. بعد از آنکه داروهای ضد صرع به او دادند، او شروع به بهبود کرد. اما وقتی در مرکز توانبخشی در حال حل یک جدول سودوکو بود، دچار حرکات غیرارادی عضلانی به نام تشنج تونیک-کلونیک در بازوی سمت چپ شد. پزشکان بعدها متوجه شدند که عامل اصلی تحریک این تشنج‌ها زمانی است که این مرد اعداد جداول سودوکوی سه بعدی را تجسم می‌کند که البته به حل جدول توسط او نیز کمک می‌کرده است. متأسفانه او مجبور شد این سرگرمی را کنار بگذارد زیرا تنها راهی بود که می‌توانست از تشنج پیشگیری کند.

0

9.دندان در مغز کودک

یک نوزاد 4ماه پسر به دلیل آنکه سرش سریع‌تر از سن‌اش در حال رشد بود، برای آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شد. تصاویر سی‌.تی‌.اسکن از مغز او تأیید کردند که او دچار تومور مغزی است. اما در طی جراحی برای خارج کردن تومور، پزشکان متوجه شدند که تومور حاوی دندان است. مشخص شد که این کودک دچار نوعی بسیار نادر از تومور خوش‌خیم مغز است. بعد از جراحی، پزشکان اعلام کردند که کودک حالش خوب است.»

0

10.لنز تماسی که مدت‌ها پیش گم‌شده بود، پیدا شد

در حین بازی بدمینتون به چشم یک دختر 14ساله ضربه وارد شد. او لنز تماسی داشت اما لنز هرگز پیدا نشد. او تصور کرد که لنز از چشم‌اش بیرون افتاده و گم شده است. اما وقتی در سن 28سالگی برای ورم پلک سمت چپ به پزشک مراجعه کرد، شگفت‌زده شد.

در ام آر آی یک کیست شناسایی شد که به کمک جراحی تخلیه شد. وقتی داخل کیسه کیست یک لنز تماسی وجود داشت که این دختر سال‌ها قبل گم کرده بود. مشخص شد که در هنگام بازی بدمینتون لنز به داخل پلک بالایی چشم چپ این زن مهاجرت کرده و 28سال همانجا مانده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها