در این ۸ موقعیت در محل کار بهترین استراتژی، سکوت محض است!

محل کار قوانین نانوشته‌ای درباره حرف‌هایی که هیچ‌وقت نباید درباره‌شان با کسی حرف بزنید، دارد.

شناسه خبر: ۴۰۸۸۱۸
در این 8 موقعیت در محل کار بهترین استراتژی، سکوت محض است!

راهنماتو- صداقت و روراستی ویژگی‌های خوبی هستند. اما در محل کار، همین ویژگی‌ها می‌توانند برایتان دردسر درست کنند و حتی به قیمت اخراج‌تان تمام شوند.

به گزارش راهنماتو، محل کار قوانین نانوشته‌ای درباره حرف‌هایی که هیچ‌وقت نباید درباره‌شان با کسی حرف بزنید، دارد. می‌خواهید بدانید در چه موقعیت‌هایی بهتر است سکوت کنید؟ با راهنماتو همراه باشید تا این موقعیت‌ها را با شما مرور کنیم:

1.وقتی شخصی خرابکاری کرده است

وقتی یکی از همکاران دسته‌گل به آب می‌دهد، وسوسه حرف زدن درباره این قضیه بالا می‌گیرد. بهرحال، همه ما باید آزاد باشیم که عقایدمان را درباره هر چیزی بگوییم. اما متأسفانه این اصل در محیط کار جواب نمی‌دهد. پس در گوش همکار بغلی نجوا نکنید:

-خدایا، این با خودش چی فکر کرده بود؟

-فکر کردم برای رسیدن به این جایگاه خیلی تلاش کرده!

-شرم‌آوره، تعجبی نداره که هنوز پیشرفت نکرده!

ممکن است این رفتار شما «واکنش‌های صادقانه» به نظر برسد، اما مردم آن‌ را غیبت و شایعه‌پراکنی دریافت می‌کنند و شما را فردی منفی می‌بینند. در روان‌شناسی پدیده‌ای به نام «اثر توافق جمعی غلط» وجود دارد که بر اساس آن ما تمایل داریم هم‌فکری دیگران با خودمان را بیش‌تر از واقعیت تخمین بزنیم. به بیان دیگر، ما زیادی فکر می‌کنیم که بقیه مثل ما فکر می‌کنند. ما فکر می‌کنیم صرفا داریم آن چیزی را به زبان می‌آوریم که بقیه هم متوجه شده‌اند و با ما موافق هستند و درواقع ما در حال تخریب چهره و وجهه دیگری نیستیم. اما اگر صرفا در حال ابراز کلافگی‌تان یا حتی همدردی هم باشید، مردم می‌توانند این رفتار را شایعه‌پردازی تفسیر کنند. درسی که می‌خواهیم بگیرید این است که وقتی کسی در محیط کار خطا یا اشتباهی می‌کند، لطفا درباره‌اش با کسی حرف نزنید. بهتر است به جای لذت‌های دوپامینی زودگذری که از غیبت و شایعه دست می‌دهد، به حس همدلی به آن فرد فکر کنید. به قول آن ضرب‌المثل معروف: «اگر حرف خوبی برای گفتن نداری بهتر است هیچ‌چیزی نگویی!»

2.وقتی شخصی در حال غیبت از دیگران پیش شماست

خب فرض بگیریم که خودتان درباره کسی پیش بقیه غیبت نمی‌کنید. عالی است. اگر این‌طور است شما یک سر و گردن از خیلی از همکاران خودتان بالاتر هستید. اما اگر کسی پیش شما غیبت کند چه؟ بر طبق گفته‌های دکتر مایکل ویدرمن، کارشناس روان‌شناسی شغلی، «ساده‌ترین پاسخ آن است که صرفا گوش بدهیم و هیچ پاسخ و واکنشی نشان ندهیم.» اما اگر موضوع خیلی جنجالی و پرخطر است، دکتر ویدرمن پیشنهاد می‌دهد که باید صراحتا اعلام کنید که این موضوع هیچ اهمیتی برایتان ندارد. سکوت بر اساس اثر توافق جمعی غلط می‌تواند به معنای رضایت و موافقت تعبیر شود. اگر شخصی مدام از بقیه پیش شما غیبت می‌کند، بهتر است که برای حفاظت از خودتان در برابر او آماده باشید. بهتر است اگر می‌دانید که او چنین شخصیتی دارد کم‌تر با او تعامل و دوستی کنید و صرفا بگویید: «متأسفم هیچ نظری درباره این قضیه ندارم.»

3.وقتی که به لحاظ احساسی دچار فروپاشی شده‌اید

چقدر پیش آمده که به دلیل خشم یا کلافگی حرفی تند زده‌اید؟ خیلی از ما مرتکب این عمل شده‌ایم. بعدش فکر می‌کنیم که ای کاش اون‌موقع حرفی نزده بودم. اگر مدیر هستید و فکر می‌کنید بیان و ابراز خشم‌تان در قالب کلمات آزاردهنده حق شماست، باید بدانید که همین حالا یک آزارگر کلامی هستید. بر طبق روان‌شناسی :«آزار کلامی اغلب می‌تواند در قالب زبان تحقیر، ناسزا یا تهدید و لحن تند و سرکوبگر نشان داده شود.» سرزنش، انتقاد، تحمیق، تحقیر و تهدید شامل آزار کلامی می‌شود. بنابراین وقتی حس می‌کنید در اوج احساسات هستید و ممکن است نتوانید بر منطق‌تان مسلط باشید، بهتر است فقط سکوت کنید تا موقع مناسب برای حرف زدن پیش بیاید.

2

4.وقتی شخصی در حال تخلیه احساسات‌اش پیش شماست

همکارتان پیشنهاد می‌دهد برای هواخوری با هم یک قهوه بخورید. بعد شروع می‌کند به حرف زدن درباره اینکه «فلانی چقدر بی‌شعوره...اون یکی چقدر غیرقابل اعتماده و فلانی چقدر ...» این فرد در حال تخلیه خود است. اما می‌تواند روی شما اثر منفی بگذارد. نمی‌توانید آنچه که او گفته را نشنیده بگیرید، بنابراین نظرتان درباره بقیه تغییر می‌کند. وقتی کسی درد دل می‌کند، گوش کنید. اما بگویید: «کلافگی شما را درک می‌کنم. فکر می‌کنم اگر این افراد خیلی مایه نگرانی شما هستند با مسئول نیروی انسانی صحبت کنید.» نسبت به احساسی که دارند همدلی نشان دهید اما عمیق‌تر نشوید. موضوع را عوض کنید و سعی کنید که حالشان را خوب کنید اما بهتر است که تعامل‌تان را محدود نگه دارید.

5.وقتی شخصی نظر شما را درباره نفر دیگر می‌پرسد

«فلانی هم فکر می‌کنه که تو باید قاطع‌تر باشی.» اگر شما همان فلانی باشید، می‌گویید: «چی؟ من هرگز چنین حرفی نزدم.»

اما احتمالا او پیش شما آمده و درباره کندی پروژه و اینکه مدیرتان نیاز دارد قاطع‌تر باشد، حرف زده و شما هم در تأیید حرف او سرتان را به نشانه «بله» تکان داده‌اید. حالا همین تکان سر دستاویزی علیه خودتان شده است. این یکی از رایج‌ترین ترفندهای دستکاری است که به نام مثلث‌سازی معروف است. وقتی با آدم‌های فریبکار برخورد می‌کنید باید خیلی محتاط باشید. آن‌ها می‌توانند کلمات شما را به مثابه دیدگاه‌های کلی شما درباره مسائل برداشت کنند. هر وقت هر کسی حرفی منفی درباره کسی به شما زد، نه سر تکان بدهید و نه حرفی بزنید! فقط نگاه کنید!

6.وقتی رئیس‌تان از کارتان انتقاد می‌کند

همه ما نسبت به انتقاد حساسیت داریم. اما وقتی سر کار هستیم همیشه، تأکید می‌کنیم، همیشه باید متین و موقر بمانید. وقتی رئیس‌تان که در کاری که شما انجام می‌دهید خبره است، به شما می‌گوید: «مقاله‌ات نیاز به اصلاحات بیش‌تر دارد!»، برنگردید بگویید: «تو فقط می‌خوای ایراد بگیری!» یا هر عبارت دیگری که نشان دهد نمی‌توانید با انتقاد کنار بیایید. این کار شما می‌تواند اثری منفی و ماندگار روی ذهنیت دیگران بگذارد و بگویند که فلانی از انتقاد شنیدن بیزار است که البته نشان‌دهنده هوش اجتماعی و هیجانی پایین است. بنابراین، دفعه بعدی که کسی به شما بازخوردی داد، صرفا سرتان را به نشانه مثبت نکان دهید و موافقت کنید، حتی اگر خودتان را از آن فرد برتر و بالاتر می‌بینید. اگر لازم دیدید که از خودتان دفاع کنید، با کلمات خوب این کار را بکنید.

7.وقتی اطلاعات متناقض است

اخیرا شنیده‌اید که فلان همکارتان قرار است به بخش دیگری منتقل شود. همه درباره آن حرف می‌زدند و برای همین فکر می‌کنید که درست است. بنابراین وقتی با رییس‌تان در ماشین نشسته‌اید، همان اطلاعات را به او مخابره می‌کنید. فکر می‌کنید از اینکه این پیام را به او داده‌اید خوشحال می‌شود. اما رئیس‌تان ناگهان عصبانی می‌شود زیرا فکر می‌کند که چرا او از این اطلاعات مهم خبردار نشده است! بعد با عده‌ای برخورد می‌کند اما نهایتا متوجه می‌شوید که این اطلاعات اصلا درست نبوده است. قرار نیست که همکار شما به جایی منتقل شود و شما به رئیس‌تان «دروغ گفته‌اید!» ... دیگر خودتان بقیه داستان را حدس بزنید ...احتمالا اعتماد رییس‌تان نسبت به شما خدشه‌دار می‌شود و فکر می‌کند که ثبات شخصیتی ندارید. لطفا شما کسی نباشید که اطلاعات را در محیط کار به جریان می‌اندازد. خصوصا وقتی 100درصد مطمئن نیستید این کار را نکنید.

8.وقتی حس می‌کنید که کسی دارد عملی خلاف انجام می‌دهد

حدس می‌زنید که کسی دارد گیره‌های کاغذ، اطلاعات یا پول می‌دزدد. یا حس می‌کنید دو تا از همکاران با هم قرار عاشقانه می‌گذارند. یا شخصی دارد جاسوسی می‌کند. آیا باید اطلاعات این مظنونین را به بقیه بدهید؟ خیر. مثل کارآگاهان یا قهرمانان رفتار نکنید. فقط سکوت کنید. گزارش هر کدام از این موارد می‌تواند برای شما و کسانی که شما حدس می‌زنید در حال انجام خلاف هستند، خطرناک باشد. اگر می‌خواهید شغل‌تان را حفظ کنید، سکوت کنید و از جنجال کردن و ایجاد داستان‌های غم‌انگیز خودداری کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها