فرادید نوشت: حین یک رانندگی طولانی، خود شما یا یک سرنشین کم سن و سال کنجکاو احتمالاً به این فکر کردهاید که چرا در قسمت بالای شیشهی جلوی اتومبیل نقاط سیاه وجود دارد.
به نظر میرسد این نقطههای سیاه در بیشتر وسایل نقلیه وجود دارند، اما تقریباً هیچکس نمیداند فایدهی آنها چیست. شاید حدس بزنید کاربرد آنها تزئینی است یا برای کم کردن شدت نور، اما در واقع این خمیر شیشه یا فریت برای نگه داشتن شیشه جلو در جای خود بکار رفته و به شما امکان میدهد به درستی ببینید. اما چگونه؟
قبل از دهههای ۱۹۵۰ و ۶۰، شیشههای جلو خودرو با روکش فلزی در جای خود ثابت میشدند، اما به مرور سازندگان به استفاده از چسب روی آوردند. فریت یا خمیر شیشه از یک رنگ سرامیکی ساخته شده تا چسب را پنهان کند و البته به نگه داشتن شیشه جلو در جای خود کمک کند.
شیشه جلوی امروزی یک شگفتی مهندسی است و به جرأت میتوان گفت یکی از نادیده گرفتهشدهترین اجزای یک وسیله نقلیه است. بخشی از این مهندسی مربوط به نحوه چسباندن شیشه جلو به قاب آن است.
در حالی که قسمت رو به داخل فریت اجازه میدهد چسب به شیشه بچسبد، قسمت بیرونی فریت به عنوان محافظ در برابر اشعه UV عمل میکند تا از چسبندگی چسب محافظت کند، چون در غیر این صورت با قرار گرفتن مداوم در معرض نور مستقیم خورشید ضعیف میشود.
این نقطههای سیاه علاوه بر محافظت از باندهای چسبنده در برابر اشعه ماوراء بنفش و جلوگیری از پرتاب شدن شیشه جلو در وسط رانندگی به سمت شما، هدف مهم دیگری هم دارند. به نقل از یک مهندس کارخانه شیشه پیتسبورگ، حین ساخت، شیشههای جلو داخل یک اجاق داغ خم میشوند.
داخل این اجاق، فریت دراز و سیاه سریعتر از شیشه جلو گرم میشود. فریت به تنهایی و بدون آن نقطهها سبب ایجاد اعوجاج در شیشه میشود، اما نقاطی که از فریت سیاه ساخته شدهاند، سبب میشوند دما به شکل یکنواختتری پخش شود و هرگونه اعوجاج کاهش یابد و در نتیجه تجربه رانندگی شما ایدهآل شود.
غیر از اینها طراحی فریت طوریست که دلپذیر هم به نظر برسد و این فکر خوبیست، چون با پخته شدن آن روی شیشه جلو، خراشیدن و کندن آن عملاً غیرممکن است.