به گفته جسیکا چن که به افراد آموزش میدهد چگونه از کلمات برای پیشرفت خود استفاده کنند، کارمندان برای جلب توجه دیگران نباید لزوماً حضور پررنگی در جمع داشته باشند.
مهم این است که با هوشمندی عمل کنید تا هنگامی که در بحثی شرکت میکنید، دیگران به سخنانتان گوش دهند.
اولین عبارت سادهای که میتواند نشاندهنده هوشمندی و دقت شما باشد، این است که بگویید: «من متوجه منظورت هستم».
چن توضیح میدهد که «افرادی که ارتباطات قوی دارند، میدانند برای اینکه دیگران به ایدههایشان گوش دهند، در ابتدا باید به آنها احساس شنیده شدن بدهند».
چن توصیه میکند که به جای اینکه وسط حرف همکار خود بپرید و نظرتان را مطرح کنید، «با دقت گوش دهید و منتظر بمانید تا صحبت طرف مقابل تمام شود».
وقتی که صحبت خود را با عبارت «من متوجه منظورت هستم» آغاز میکنید، به فرد مقابل نشان میدهید که «به نظر و افکار او احترام میگذارید، حتی اگر با او مخالف باشید».
دومین عبارتی که چن پیشنهاد میکند، این است: «من از این موضوع خوشحال یا هیجانزده هستم».
به گفته چن، بسیار مهم است که به جای اینکه تنها بر منطق تکیه کنید، با مردم از نظر احساسی هم ارتباط برقرار کنید.
برای اینکه ارتباطات مؤثری داشته باشید، میتوانید از احساسات استفاده کنید و داستانهایی را در صحبتهایتان بگنجانید.
چن پیشنهاد میکند که برای اینکه این عبارت تأثیر بیشتری داشته باشد، آن را با زبان بدن مثبت و لبخند زدن یا بالا بردن ابروها همراه کنید.
سومین عبارتی که به گفته چن میتواند به موفقیت منجر شود، این است: «این اطلاعات جدیدی است که به آن دست یافتهام».
یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید در محل کار انجام دهید، درخواست کردن چیزی است که میخواهید. دیگری این است که به شکل هوشمندانهای پیش بروید تا پاسخ بگیرید.
در حالی که بسیاری از افراد پیگیریهای خود را با عباراتی مثل «سلام، دارم پیگیری میکنم» آغاز میکنند، افراد موفق مطمئن میشوند که در حین یادآوری موضوع، اطلاعات جدیدی را هم ارائه دهند.
چن در این مورد مثالی زده است:
از آخرین باری که پروژه X را پیشنهاد دادم، به دادههای جالبی دست یافتم که فرضیه من در مورد Y را تأیید میکند. این اطلاعات جدید است.
با افزودن اطلاعات جدید، میتوانید بحث را به جلو ببرید.
چهارمین عبارت کلیدی برای پیشرفت، «در آن زمان» است.
به گفته چن، استفاده از عباراتی مثل «در آن زمان» برای صحبت درباره دستاوردهای گذشته بسیار مهم است.
چن میگوید که صحبت درباره موفقیتهای قبلی «میتواند فرصتهای بیشتری را برای شما ایجاد کند».
آخرین عبارتی که افراد موفق و باهوش از آن استفاده میکنند، این است: «متشکرم که…»
افراد باهوش میدانند که تشکر کردن به تنهایی کافی نیست. آنها بهطور مشخص میگویند که بابت چه چیزی تشکر میکنند. این کار باعث میشود که سپاسگزاری شما واقعیتر به نظر برسد و طرف مقابل احساس خوبی داشته باشد.
این کار تأثیر مثبتی دارد و باعث میشود که فرد مقابل بیشتر ترغیب شود تا اقدام مفید خود را مجدداً انجام دهد.