بهترین روش چیدمان لیوان‌ های شیشه‌ ای در کابینت کدام است؟

افراد مختلف از تکنیک‌های متفاوتی برای چیدمان لیوان‌های شیشه‌ای در کابینت استفاده می‌کنند.

شناسه خبر: ۳۸۸۹۸۹
بهترین روش چیدمان لیوان‌ های شیشه‌ ای در کابینت کدام است؟

مجله ابزار نوشت: افراد مختلف از تکنیک‌های متفاوتی برای چیدمان لیوان‌های شیشه‌ای در کابینت استفاده می‌کنند؛ یعنی برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا لیوان‌ها را به طور سرو ته در کابینت قرار دهند در حالی که دسته دیگری نیز وجود دارند که لیوان‌ها را به شکل استاندارد (روی پایه) درون کابینت قرار می‌دهند. شاید برای شما نیز این پرسش مطرح شده باشد که بهترین روش چیدمان لیوان‌ در کابینت کدام است؟

روش‌های مختلفی برای چیدمان لیوان‌های شیشه‌ای‌ روی کابینت وجود دارد و برخی از افراد حتی ظروف شیشه‌ای را در کابینت نگهداری نمی‌کنند. اما قبل از مرتب کردن فضای کابینت یا چیدن ظروف شیشه‌ای جدید در کابینت برای نخستین مرتبه، بهتر است تا برای یافتن بهترین روش چیدن این ظروف اندکی تامل کنیم.

برای انتخاب بهترین تکنیک چیدن ظروف شیشه‌ای در کابینت، باید در ابتدا با فاکتورهایی که روی انتخاب بهترین روش قرار دادن ظروف با توجه به شرایط افراد نقش دارند، آشنا شویم.

بهترین روش چیدن ظروف شیشه‌ای در کابینت آشپزخانه کدام است؟

در حالت ایده‌آل می‌خواهیم که ظروف شیشه‌ای را به نحوی در کابینت آشپزخانه قرار ‌دهیم تا تمامی ظروف در حالت ایمن و پایداری قرار داشته باشند، امکان استفاده حداکثری از فضای داخل کابینت فراهم شود، تمامی جنبه‌های بهداشتی رعایت شود و همچنین نحوه چیدمان ظروف از نظر زیبایی‌شناسی نیز خوشایند به نظر برسد.

متاسفانه هیچ یک از تکنیک‌های چیدن ظروف در کابینت آشپزخانه تمامی این خواسته‌ها را برآورده نمی‌سازند؛ یعنی در حالی که چیدن ظروف به صورت سروته برخی از این ویژگی‌ها را ارائه می‌کند، چیدن عادی ظروف مزایای دیگری را دارد.

چه فاکتورهایی روی انتخاب بهترین روش چیدن ظروف شیشه‌ای در کابینت آشپزخانه تاثیر می‌گذارند؟

شکل و طراحی ظروف شیشه‌ای

طراحی و شکل ظروف شیشه‌ای یکی از عوامل تاثیرگذار روی نحوه قرار دادن آن‌ها محسوب می‌شود. در حقیقت، بر اساس اندازه و شکل ظروف بهتر است تا برخی از آن‌ها را روی پایه و سایر ظروف را به صورت سروته درون کابینت قرار دهیم.

1

برخی از انواع ظروف شیشه‌ای مانند جام شیشه‌ای که وزن لیوان در قسمت بالای آن متمرکز شده را می‌توانیم به صورت سروته درون قفسه‌های کابینت قرار دهیم تا پایداری و امنیت بیشتری داشته باشد. در مقابل، توصیه می‌شود تا لیوان‌های دارای بدنه نازک و شکننده را روی پایه بچینیم.

استحکام و میزان شکنندگی لیوان شیشه‌ای

تمامی ظروف شیشه‌ای به یک شکل ساخته نمی‌شوند. دسته‌ای از لیوان‌ها وزن زیادی دارند و از شیشه ضخیم‌ ساخته می‌شوند؛ بنابراین استحکام و مقاومت بیشتری در برابر تنش‌های معمولی، ضربات ملایم و حتی واژگون شدن دارند. دسته دیگر از ظروف شیشه‌ای نازک و شکننده هستند و با کوچکترین ضربه‌ای خرد می‌شوند. در صورتی که با ظروف شیشه‌ای نازک و ظریف سروکار دارید، همیشه باید آن را در موقعیت پایدار و امن نگهداری کنید.

ظروف با دوام در مقایسه با ظروف شکننده، انعطاف‌پذیری بیشتری را در انتخاب تکنیک چیدن ظروف در قفسه‌های کابینت ارائه می‌کنند و می‌توانیم تکنیک مناسب را بر اساس سلیقه و اولویت‌های خود انتخاب کنیم.

آیا ظروف شیشه‌ای در معرض دید افراد قرار دارند؟

این موضوع که آیا ظروف شیشه‌ای در معرض دید ساکنین منزل قرار دارند یا پشت درب کابینت پنهان می‌شوند، یکی از فاکتورهایی است که باید در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب روش مناسب چیدن این ظروف در کابینت در نظر گرفته شود. عموماً از جنبه زیبایی شناسی توصیه می‌شود تا از فرم استاندارد برای چیدن ظروفی که در معرض دید افراد قرار دارند استفاده کنیم.

1

ظروفی که به طور استاندارد و روی پایه قرار گرفته‌اند، از نظر زیبایی‌شنایی مرتب و آماده استفاده به نظر می‌رسند اما چنین دیدگاهی در مورد ظروفی که به صورت سروته چیده شده‌اند، وجود ندارد.

کیفیت هوا و تمیزی آشپزخانه

در صورتی که خانه به سیستم تصفیه هوا مجهز نباشد و برای گردش هوا درب پنجره را به طور مرتب باز می‌کنید، بهتر است تا لیوان‌های شیشه‌ای را به صورت سروته در کابینت قرار دهید.

در صورتی که لیوان‌ها روی پایه قرار داشته باشند، گردوخاک، غبار ناشی از پخت و پز در آشپرخانه و حتی حشرات به سادگی می‌توانند به سطح داخلی لیوان وارد شوند. با این وجود، اگر از سیستم تصفیه هوا در محیط خانه استفاده می‌کنید یا ساختمان محل سکونت شما به سیستم تهویه هوای با کیفیت مجهز شده و درب و پنجره خانه غالباً بسته هستند، نحوه چیدن لیوان‌ها اهمیت کمتری از نظر بهداشتی دارد.

چیدمان استاندارد لیوان‌های شیشه‌ای چه مزیت‌هایی دارد؟

ظاهر تمیز و مرتبی دارد

چیدن لیوان‌های شیشه‌ای از روی پایه موجب می‌شود تا مرتب و زیبا‌تر به نظر برسند. در صورتی که لیوان‌های شیشه‌ای را در کابینت آشپزخانه یا بوفه مجهز به درب‌های شیشه‌ای نگهداری می‌کنید، چیدن لیوان‌ها به صورت استاندارد نسبت به چیدن آن‌ها به صورت سروته برتری دارد.

برای نگهداری ظروف شیشه‌ای که لبه شکننده‌ای دارند ایده‌آل است

قرار دادن لیوان‌های شیشه‌ای روی پایه معمولاً انتخاب مناسبی برای نگهداری از لیوان‌هایی که جداره نازک و شکننده‌ای دارند، محسوب می‌شود. این روش نگهداری از لیوان‌های شیشه‌ای نازک که جام‌های فانتزی و غیره را شامل می‌شود، امنیت بالاتری را در مقایسه با تکنیک قرار دادن لیوان‌ها به صورت سروته فراهم می‌کند.

1

به جلوگیری از لب پر شدن لیوان‌ها کمک می‌کند

ترک خوردن یا لب پر شدن لیوان لزوماً به معنای پایان یافتن عمر آن نیست، مگر آن که لب پریدگی در دهانه لیوان اتفاق افتاده باشد که به طور مستقیم با دهان انسان در تماس است. لب پریدگی لیوان موجب می‌شود تا مناطق تیز و برنده در لبه لیوان ایجاد شوند و این لبه‌های تیز می‌توانند در دهان انسان جراحت ایجاد کند. قرار دادن لیوان‌ها به صورت سر بالا موجب می‌شود تا دهانه لیوان با سطوح سخت تماس نداشته باشد و احتمال لب پر شدن آن نیز به حداقل برسد.

با اصول طراحی لیوان مطابقت دارد

باید توجه داشته باشیم، زمانی که لیوان ها را از روی پایه در قفسه‎های کابینت قرار می‌دهیم، در حقیقت روشی را انتخاب کرده‌ایم که با روش طراحی آن مطابقت دارد. به عبارت دیگر، اغلب ظروف شیشه‌ای طوری طراحی می‌شوند تا رو به بالا در قفسه‌های کابینت قرار داده شوند؛ بنابراین زمانی که لیوان‌ها را روی پایه قرار می‌دهیم، همانطوری عمل می‌کنیم که شرکت سازنده و طراحان در نظر گرفته‌اند.

معایب چیدمان لیوان‌ روی پایه چیست؟

جذب گردوخاک و حشرات

زمانی که لیوان‌ها را رو به بالا در کابینت قرار می‌دهیم، سطح داخلی آن در معرض تماس با گردوخاک یا حتی حشرات قرار می‌گیرد. برخی از لیوان‌هایی که برای مدت نسبتاً طولانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، مانند لیوان‌هایی که برای پذیرایی از میهمان‌ها کاربرد دارند، می‌توانند در طی زمان با لایه‌ای از گردوخاک پوشیده شوند.

1

ضرورت شستشوی لیوان‌ها به طور دوره‌ای

حتی اگر لایه گردوخاک و کثیفی روی سطح داخلی لیوان وجود نداشته باشد، نگرانی از بابت وجود ذرات گردوغبار یا کثیفی می‌تواند ما را به شستشوی مداوم لیوان‌ها عادت دهد که اتلاف وقت و منابع ارزشمند آبی را به همراه دارد. اگر چنین شرایطی برای شما نیز اتفاق افتاده، بهتر است تا برای صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از اتلاف آب، لیوان‌هایی که به طور مرتب شستشو می‌دهید را به صورت سروته نگهداری کنید.

امکان چیدن لیوان‌ها روی هم وجود نخواهد داشت

برخی از انواع لیوان‌ها، به ویژه لیوان‌های آب‌خوری که معمولاً دوام بالایی دارند، طوری طراحی شده‌اند که امکان استفاده بهینه از فضای کابینت و قرار دادن لیوان‌ها روی هم را فراهم می‌کنند. این ویژگی معمولاً در حالتی که لیوان را به صورت سروته نگهداری می‌کنیم، بهترین عملکرد را از نظر ایمنی و پایداری دارد.

1

انتخاب سبک چیدمان لیوان‌ها به صورت سروته چه مزایایی دارد؟

استفاده بهینه از فضای کابینت و چیدن لیوان‌ها روی هم

چیدن لیوان‌ها به صورت سروته، امکان قرار دادن آن‌ها در چند ردیف روی هم را فراهم می‌کند که در نهایت به افزایش فضای قابل دسترس در کابینت منجر می‌شود. بسیاری از لیوان‌ها مانند لیوان‌های آبخوری قابلیت قرار گرفتن روی هم را دارند. چیدن لیوان‌ها روی هم ما را قادر می‌سازد تا از فضای موجود در آشپزخانه‌های کوچکی که فضای قابل دسترس محدودی را در اختیار ما قرار می‌دهند، به طور بهینه‌تری استفاده کنیم.

حفاظت از ظروف شیشه‌ای در برابر گردوخاک و حشرات

قرار دادن لیوان شیشه‌ای به صورت سروته موجب می‌شود تا از تجمع حشرات یا گردوخاک روی سطح داخلی لیوان جلوگیری شود؛ یعنی می‌توانیم لیوان‌ها را از کابینت برداشته و بدون نگرانی از وجود حشرات یا کثیفی از آن‌ها استفاده کنیم.

پایداری بیشتر برای لیوان‌هایی که سر سنگین‌تری دارند

دسته‌ای از لیوان‌ها مانند لیوان‌های مارتینی توزیع وزن یکنواختی ندارند و بدنه لیوان سنگینی بیشتری در مقایسه با پایه آن دارد؛ بنابراین قرار دادن لیوان به صورت سرو ته موجب می‌شود تا پایداری بیشتری داشته باشد. افزایش پایداری بدین معناست که شانس افتادن و شکستن لیوان کاهش یافته و طول عمر آن افزایش می‌یابد.

1

معایب نگهداری از لیوان‌ها به صورت سروته چیست؟

جذابیت ظاهری پایین

نگهداری لیوان‌ها به طور سروته، از نظر زیبایی‌شناسی جذابیت چندانی ندارد. اگر لیوان‌های شیشه‌ای در معرض دید مستقیم افراد قرار می‌دهید یا آن‌ها را در بوفه شیشه‌ای نگهداری می‌کنید، چیدمان لیوان‌ها به صورت سروته گزینه ایده‌آلی به نظر نمی‌رسد.

افزایش احتمال لب‌پر شدن دهانه لیوان

افزایش شانس لب‌بر شدن لیوان، یکی از مهم‌ترین معایب قرار دادن آن به صورت سروته محسوب می‌شود. زمانی که لیوان را به صورت سروته قرار می‌دهیم، از آنجایی که دهانه لیوان در تماس مستقیم با سطح سخت قرار می‌گیرد، شانس وارد شدن آسیب به دهانه لیوان نیز افزایش می‌یابد.

1

تماس دهانه لیوان با سطح کثیف کابینت

در حالی که قرار دادن لیوان به صورت سروته از نشستن گردوخاک روی سطح داخلی آن جلوگیری می‌کند، لبه لیوان می‌تواند در شرایط بدتری قرار بگیرد. زمانی که لیوان را به صورت سروته قرار می‌دهید اگر سطح کابینت آلوده باشد همان آلودگی به دهانه لیوان نیز منتقل می‌شود.

جمع‌بندی

اگرچه چگونگی چیدن لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای در کابینت آشپزخانه بحث پیش و پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد اما همین موضوع ساده می‌تواند روی سلامتی، هزینه و استفاده بهینه از فضای کابینت تاثیر داشته باشد.

قرار دادن لیوان‌های شیشه‌ای به صورت متعارف (روی پایه) از نظر زیبایی شناسی و ایمنی در مقایسه با چیدن لیوان‌ها به صورت سروته برتری دارد. در مقابل، چیدن لیوان‌ها به صورت سروته از نشستن گردوخاک یا حشرات روی لیوان‌ها جلوگیری می‌کند و ما را قادر می‌ساز تا آن‌ها را به راحتی روی هم بچینیم.

هنگام انتخاب بهترین تکنیک چیدمان لیوان‌های شیشه‌ای در کابینت، به تعداد دفعات استفاده از آن، شکل، اندازه و حتی کیفیت هوا و میزان تمیزی فضای آشپزخانه توجه کنید. اگرچه هر یک از روش‌های قرار دادن لیوان‌های شیشه‌ای در کابینت آشپزخانه مزایا و معایبی دارند اما در نهایت انتخاب روش مناسب به ترجیح افراد بستگی دارد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها