عطر پاییز در تابستان

سفر شهریوری؛ جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اهر در ماه آخر تابستان

از قلعه تاریخی تا تالاب آب شیرین؛ بهترین سفر شهریوری خود را در این مناطق گردشگری جذاب در اهر داشته باشید.

شناسه خبر: ۴۱۲۱۹۶
سفر شهریوری؛ جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اهر در ماه آخر تابستان

راهنماتو- اگر دوست داشته باشید ماه آخر تابستان را در جایی متفاوت و یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین مناطق در آذربایجان شرقی سپری کنید٬ بهتر است با اهر آشنا شوید.

به گزارش راهنماتو٬ منطقه اهر که از هر سو کوه‌ها٬ دشت‌ها و جنگل‌های بکر می‌رسد محلی مناسب برای سفر در ماه شهریور است. وقتی در اهر هستیم از یک سو کوه‌های قفقاز را می‌بینیم و از سویی دیگر باکو را چراکه اهر مسیری است که تبریز را به این دو منطقه خارجی مربوط می‌کند. از طرفی این منطقه تاریخی٬اهر٬ که قدمتش به دوره ساسانیان یا حتی پیش از آن‌ می‌رسد٬ جاذبه‌های تاریخی خاصی را در دل جنگل‌ها و بر روی قله کوه‌ها به شما نشان می‌هد. پس در این منطقه زیبا نه تنها حوصله‌تان سر نمی‌رود بلکه دلباخته آن خواهید شد. راهنماتو در این مطلب جذاب‌ترین مقاصد گردشگری اهر در ماه آخر تابستان را به شما معرفی می‌کند تا سفری با برنامه و دوست داشتنی داشته باشید.

قلعه پشتاب

iTourismA-01040102002

وقتی ماه شهریور می‌‌رسد فرصت مناسبی برای گشت و گذار در دل طبیعت و بازدید از جاذبه‌های تاریخی داریم. قلعه پشتاب در اهر یکی از آن جاذبه‌های تاریخی است که نباید دیدنش را از دست بدهیم. این قلعه که در دوره ساسانیان ساخته شده و برخی آن را مربوط به بابک خرمدین می‌دانند٬ در دل دشت‌ها و دره‌هایی سرسبز قرار گرفته. بنابراین در حالی که از منظره اطراف آن لذت می‌برید می‌توانید از این قلعه بازدید کنید. قلعه پشتاب در نزدیکی روستایی به همین نام و در ۵۰ کیلومتری شهرستان اهر قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه، باید مسیری کوهستانی و صعب‌العبور را پیمود که نیازمند آمادگی جسمانی مناسب است. دلیل اهمیت این قلعه این است که دارای معماری دفاعی بسیار قوی است و از مصالحی مانند سنگ و آجر ساخته شده است. دیوارهای بلند و قطور، برج‌های نگهبانی، دروازه‌های ورودی کوچک و پیچ‌درپیچ و تونل‌های زیرزمینی از جمله ویژگی‌های بارز این قلعه هستند.

برای رفتن به قلعه پشتاب باید به  استان آذربایجان شرقی، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی اهر، ۱۲ کیلومتری هوراند، روستای پشتاب بروید.

کوه شیور

jpg (3)

اگر به کوهنوردی علاقه داشته باشید و بخواهید با غارهای مرموز و قصه‌های افسانه‌ای سروکار داشته باشید می‌توانید در ماه شهریور به کوه شیور در اهر بروید. این کوه چنان رفیع است که از هر نقطه شهر دو قله زیبای آن را می‌توان دید. اطراف کوه شیور نیز دامنه‌هایی سرسبز و رویایی برای لذت بردن از هوای مطبوع در ارتفاعات دارد. در میان مردم محلی، افسانه‌ای زیبا درباره کوه شیور روایت می‌شود. گفته می‌شود دو قله مرتفع این کوه، در گذشته پسر و دختری عاشق بودند که به دلیل نفرین جادوگری به سنگ تبدیل شده‌اند. به همین دلیل، مردم محلی به این دو قله، "قاباخ قلعه" (قلعه پسر) و "دالی قلعه" (قلعه دختر) می‌گویند. نکته این است که اطراف این کوه چشمه‌ها و رودهای زیبایی وجود دارد که حتی اگر به کوهنوردی علاقه نداشته باشید می‌توانید کنار آن‌ها از طبیعت لذت ببرید.

برای رفتن به کوه شیور باید به  استان آذربایجان شرقی، ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر بروید.

سد ستارخان

jpg (2)

اگر دوست داشته باشید در ماه شهریور کنار سدی زیبا چند ساعتی بنشینید و أوقات خوشی را در هوایی معرکه سپری کنید٬ سد ستارخان در اهر یک انتخاب عالی است. این سد بر روی رودخانه اهرچای احداث شده و منظره اطراف آن به شدت زیبا و خواستنی است. نکته این است که این سد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند به همین دلیل در اطراف آن آلاچیق قرار داده‌ و امکانات متفاوتی تدارک دیده‌اند تا أوقات خوبی داشته باشید.

برای رفتن به سد ستارخان باید به استان آذربایجان شرقی، ۱۵ کیلومتری غرب شهر اهر بروید.

جنگل تنباکولو

jpg (1)

یکی از مناطق گردشگری که در ماه شهریور ما را سر ذوق می‌آورد جنگل‌ها هستند. در این ماه٬ درخت‌ها رفته رفته رنگ خود را به زردی می‌سپارند و منظره‌ای رنگارنگ و خیره‌کننده به وجود می‌آورند؛ جنگل تنباکولو در اهر یکی از آن جنگل‌های طبیعی است که نباید دیدنش را از دست بدهیم. جنگل تنباکولو دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی است و گونه‌های مختلف درختان مانند بلوط، ممرز، فندق، گردو و زالزالک در آن به چشم می‌خورد. این جنگل زیستگاه انواع حیوانات وحشی مانند خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، گراز، پلنگ و انواع پرندگان است. در دل جنگل، چشمه‌های آب شیرین و گوارایی وجود دارد که علاوه بر زیبایی، آب مورد نیاز حیوانات و گیاهان را نیز تامین می‌کنند. ضمنا مسیرهای پیاده‌روی در دل جنگل، مناظر بسیار زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. همه این موارد دلیلی هستند که ما را رهسپار این جنگل در ماه شهریور می‌کنند.

برای رفتن به جنگل تنباکولو باید به آذربایجان شرقی، شهرستان هوراند بروید.

تالاب قوچ گلی

قوچ گلی 111111

در هر استان یا منطقه از ایران ممکن است تالاب‌های زیبای فراوانی وجود داشته باشد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در اهر نیز تالاب قوچ گلی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات مقصدی مناسب برای گردش در شهریور ماه است. تالاب قوچ گلی، یکی از زیباترین و بکرترین تالاب‌های استان آذربایجان شرقی است که در ارتفاعات کوهستانی و در مسیر قله قوشاداغ واقع شده است. این تالاب با آب زلال و طبیعت بکرش، مقصدی محبوب برای طبیعت‌گردان است. تالاب قوچ گلی در فاصله حدود 25 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. این تالاب فصلی بوده و عمق آب آن بسته به میزان بارندگی متغیر است. در اطراف تالاب، مراتع سرسبز، کوه‌های پوشیده از برف و چشم‌اندازهای بی‌نظیری وجود دارد. جالب این است که فصل تابستان تفریحات آبی در این تالاب وجود دارد که أوقات خوشی را برای شما رقم می‌زند.

برای رفتن به تالاب قوچ گلی باید به استان آذربایجان شرقی، شمال اهر، در مسیر قله قوشاداغ بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها