عطر پاییز در تابستان

پاییز زودرس در کهگیلویه و بویراحمد: جذابترین آبشارها در نیمه دوم شهریور

وقتی پای زاگرس درمیان باشد بدون شک در آن منطقه پاییز زودرس خواهیم داشت کهکیلویه و بویر احمد هم از این قاعده مستثنی نیست.

شناسه خبر: ۴۱۳۱۶۴
پاییز زودرس در کهگیلویه و بویراحمد: جذابترین آبشارها در نیمه دوم شهریور

راهنماتو- طبیعت بکر، کوهستان‌های سرسبز، رودخانه‌های فراوان، مناطق کوهستانی زاگرس و آب و هوای معتدل از ویژگی‌های کهکیلویه و بویر احمد است. مردم این استان بیشتر از قومیت لر هستند و به زبان لری صحبت می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، پاییز زودرس در کهکیلویه یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین زمان‌ها در سال است. این منطقه که عمدتاً کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های بلوط است، در اواخر شهریور ماه با تغییر رنگ برگ‌ها به رنگ‌های طلایی، نارنجی و قرمز، مناظری چشم‌نواز و دیدنی به وجود می‌آورد. در این مطلب سعی داریم جذابترین آبشارها را در این ماه به شما معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج

برای دیدن یکی از زیباترین آبشارهای ایران بهتر است به  آبشار یاسوج بروید که در انتهای تنگه‌ای زیبا قرار دارد؛ برای دست‌یابی به این آبشار لازم است مسیری حدود ۱۵۰ متر را داخل تنگه طی کرد. در این تنگه حصار دیوار مانندی وجود دارد که دو رشته‌کوه پیرامون آن به وجود آمده است. با هدایت آب رودخانه به درون استخرها منظره‌های زیبایی از حوضچه‌‌ها، آبریز‌ها و آبشارهای کوچک خلق شده است. اگر آب به حد زیادی سرد نباشد می‌توانید در این حوضچه‌ها آب تنی کنید. باغ‌های اطراف این آبشار زیبا را تصور کنید که برگ‌هایشان رنگ عوض کرده‌اند و زیبایی را دو چندان کردند. آبشار در میان این گیاهان جریان دارد و گاهی در دل خود چند برگ کهنه را با خود همسو می‌کند.  به‌منظور اسکان و نشستن در این این پارک زیبا آلاچیق‌هایی قرار داده شده است. در این محل درختان قد بلند وجود دارد و به‌وسیله دو رشته‌کوه حصاربندی شده که از این نظر دارای آب و هوایی خنک و مطلوب در نیمه دوم ماه شهریور است.

برای رفتن به آبشار یاسوج باید به کهگیلویه و بویراحمد، ۲ کیلومتری مرکز شهر یاسوج بروید.

آبشار کمر دوغ

کمر دوغ

آبشار کمر دوغ یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و کمتر شناخته‌شده استان کهگیلویه و بویراحمد است. این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی و در نزدیکی شهر دهدشت قرار دارد و به دلیل آب زلال و چشم‌اندازهای طبیعی اطرافش، مقصدی دل‌پذیر برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری است. منطقه اطراف آبشار پوشیده از جنگل‌های بلوط و درختان بومی است. می‌توانید تصور کنید در ماه شهریور این جنگل‌ها و درختان چه منظره دلپذیری به خود می‌گیرند. همچنین، سنگ‌های آهکی اطراف آبشار که به دلیل رسوبات آب به رنگ سفید درآمده‌اند، به این مکان جذابیت خاصی داده‌اند. برای رسیدن به آبشار کمر دوغ، نیاز به پیمودن مسیری کوهستانی و پیاده‌روی در طبیعت است. این مسیر، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، تجربه‌ای ماجراجویانه برای گردشگران فراهم می‌کند. بعد از رسیدن به این آبشار زیبا برای چند ساعتی اسراحت کردن می‌توانید در اطراف آبشار کمپ کنید و از خنکی هوا لذت ببرید.

برای رفتن به آبشار کمر دوغ باید به کهگیلویه و بویراحمد، ۸۰ کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، روستای کمردوغ بروید.

آبشار کیوان لیشتر

کیوان لیشتر

آبشار کیوان لیشتر از ارتفاع قابل توجهی برخوردار است و آب با نیروی زیاد از صخره‌های بلند به پایین سرازیر می‌شود. این آبشار در چندین پله و سطوح مختلف جریان دارد و با ایجاد حوضچه‌های کوچک، فضایی بسیار زیبا و دل‌انگیز را پدید می‌آورد.  آبشار کیوان لیشتر یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت در دشت لیشتر است که چشم انسان از دیدن آن لذت می‌برد. این صحنه دل‌انگیز رویایی، حاصل یک پدیده زمین‌شناسی است که در آن آب از یک مکانی مرتفع با سرعت زیاد به پایین یک رده یا دامنه می‌ریزد. آبشار کیوان لیشتر طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد. جنگل‌های بلوط اطراف و گیاهان بومی در این ماه از سال به رنگ‌های زرد و نارنجی متمایل اند و زیبایی این آبشار را دو چندان کرده اند. این آبشار زیبا از هفت طبقه تشکیل شده است و اگر آب زیادی سرد نباشد مناسب آب تنی است. در کنار این آبشار می‌توانید کمپ کنید و ساعاتی از تلاتم و شلوغی شهر با صدای آب دور باشید.

برای رفتن به آبشار کیوان لیشتر باید به کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران، روستای لیشتر بروید.

آبشار بهرام بیگی

بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی از ارتفاع نسبتاً بلندی برخوردار است و آب آن از دل کوه‌ها و صخره‌های مرتفع به پایین سرازیر می‌شود. آبشار به صورت چندین پله‌ای جاری است که با ایجاد حوضچه‌های طبیعی در پایین دست، مناظری بسیار زیبا و دل‌نشین را به وجود آورده است که فرصت خوبی برای آب تنی است. این آبشار در میان جنگل‌های بلوط و پوشش گیاهی انبوهی قرار دارد که به ویژه در این ماه شهریور با سرد شدن هوا رفته رفته به سمت رنگ‌های زرد و نارنجی و طلایی می‌روند و جلوه‌ای بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این منطقه همچنین زیستگاه گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران بومی است. مسیر دسترسی به آبشار بهرام بیگی شامل پیاده‌روی در طبیعت است که از روستای بهرام بیگی آغاز می‌شود. این مسیر، هرچند ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، اما به دلیل مناظر طبیعی زیبا که به سمت فصل پاییز می‌روند و آب‌وهوای مطبوع منطقه، برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بسیار جذاب است. اگر به دنبال تجربه‌ای آرامشبخش هستید در این منطقه کمپ کنید و چند ساعتی به دور از تمام شلوغی‌ها باشید.

برای رفتن به آبشار بهرام بیگی باید به کهگیلویه و بویر احمد، سی سخت، روستای دلی بهرام بیگی (سمندی) بروید.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها