فتح پاییز در طبیعت

جاهای دیدنی ساری؛ دریاچه، آبشار و خاص‌ترین حیات وحش ایران در فصل برگریزان

تصور کنید در یک روز پاییزی، در کنار دریاچه‌ای زلال قدم می‌زنید و برگ‌های رنگارنگ بر روی آب شناورند. این توصیف کوتاهی از زیبایی‌های ساری در پاییز است. در این مطلب پاییز را در طبیعت ساری فتح خواهید کرد.

شناسه خبر: ۴۱۶۳۹۵
جاهای دیدنی ساری؛ دریاچه، آبشار و خاص‌ترین حیات وحش ایران در فصل برگریزان

راهنماتو- پایتخت طبرستان. جایی که در اسطوره‌ها می‌گویند ممکن است قبر سهراب، پسر رستم در آن باشد. ساری شهری است باستانی و اسطوره‌ای که نسبت به اکثر شهرهای مازندران، آب و هوایی ملایم‌تر دارد. چگونه باید در این شهر پاییز را فتح کنیم؟

به گزارش راهنماتو، جای جای ساری، وقتی خبردار به خوش‌آمد پاییز می‌ایستد برای طبیعت‌گردی زیباست. از جاهای تاریخی گرفته که نشان از فراز و نشیب‌های تاریخ ساری و طبرستان دارد تا دریاچه ها و آبشارهایی زیبا که در فصل برگریزان شبیه به فضایی رویایی و خیال‌انگیز می‌شوند. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو، در نظر داریم تا شما را کنار جاذبه‌های طبیعی ساری ببریم. جاهای دیدنی ساری که در فصل پاییز فضای پرهیاهوی ذهن شما از شهر را خالی و صدای الهام بخش طبیعت را جایگزین آن می‌کند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده؛ زیستگاه گوزن زرد ایرانی

سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده، یکی از زیباترین و بکرترین مناطق حفاظت‌شده ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهر ساری واقع شده است. این منطقه به دلیل وجود گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری، به ویژه گوزن زرد ایرانی در دشت ناز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پاییز، فصل رنگارنگی و زیبایی در سمسکنده است. با تغییر رنگ برگ‌ها، جنگل‌های این منطقه به تابلویی نقاشی تبدیل می‌شود که هر بیننده‌ای را محو تماشا می‌کند. در این فصل، هوا معتدل و دلپذیر است و حیوانات نیز برای گذراندن زمستان، خود را آماده می‌کنند. نکته این است که شما ممکن است نتوانید وارد این منطقه حفاظت شده بشوید. اماُ، از پشت حصارها به راحتی می‌توان گوزن‌ها و مرال‌هایی را که از لابه لای درخت‌های توسکا و ممرز این سو و آن سو می‌دوند را تماشا کنید. این حفاظت از جان حیوانات نادر است. پس از اینکه نمی‌توانید وارد حریم خصوصی این حیوانات شوید ناراحت نباشید.

چگونه در نزدیکی پناهگاه حیات وحش سمسکنده اقامت کنیم؟

برای اقامت در نزدیکی پناهگاه حیات وحش سمسکنده می‌توانید به روستای سمسکنده بروید که با دشت‌های سرسبز و آب و هوای جذاب خود در پاییز شما را شگفت زده می‌کند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده کجاست؟

برای رفتن به پناهگاه حیات وحش سمسکنده باید به ایران، استان مازندران، بخش مرکزی شهرستان ساری، دهستان میان دورود کوچک، پنج کیلومتری جنوب روستای سمسکده بروید.

دریاچه چورت؛ زیبایی پس از بلای طبیعی

چوورت اصلی

دریاچه چورت یکی از خارق‌العاده‌ترین اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر در طبیعت دیدیم. ۸۵ سال پیش بود (۱۳۱۸) که زمین لرزه ساری را لرزاند. در آن لحظه، از رانش، زمین ترک برداشت و رفته رفته آب چشمه به سمت آن سرازیر شد. این بود که دریاچه چورت به وجود آمد. اطراف این دریاچه که در ۸۰ کیلومتری ساری است، پر از درخت و منظره‌های طبیعی است که به وقت پاییز دست به دست برگریزان، صحنه‌ای جنجالی از پاییز را نشان می‌دهند. شاید دوری مسیر از مرکز ساری و پشه‌های اطراف دریاچه چورت کمی اذیت کننده باشد؛ اما این است طبیعت! همان طبیعتی که از آن زاده شدیم. چیزی که این دریاچه را منحصر به فرد می‌کند، در کنار بیضی بودن شکل ظاهری آن، پوشش جنگلی است که زیر آب دریاچه پنهان شده و ماهی‌های رنگارنگی که لابه لای این پوشش زندگی می‌کنند. درواقع، این جنگلی است که پس از زلزله زیر آب پنهان شده است.

آیا می‌توان در دریاچه چورت شنا کرد؟

بهتر است از شنا در دریاچه چورت خودداری کنید به خصوص در فصل پاییز که هوا سرد است. بعلاوه پوشش جنگلی مدفون زیر آب ممکن است برای شما حین شنا شما را به تله بیاندازد.

دریاچه چورت کجاست؟

برای رفتن به دریاچه چورت باید به استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده کیاسر- ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت بروید.

چگونه در دریاچه چورت اقامت کنیم؟

کمپ زدن در کنار دریاچه چورت تا نیمه اول پاییز امکان‌پذیر است. پس از آن هوا ممکن است زیادی سرد باشد. اما، روستای چورت در نزدیکی این دریاچه محل مناسبی برای اجاره ویلا و سوئیت است تا اقامتی آسان داشته باشید.

سد سلیمان تنگه؛ زیباترین سد خاورمیانه

سلیمان-2

اگر به دنبال مکانی برای فرار از شلوغی شهر و آرامش گرفتن در دل طبیعت هستید، سد سلیمان تنگه و دهکده آرامش در ساری، مقصدی رویایی برای شما خواهد بود. تصور کنید در یک روز پاییزی دل‌انگیز، در کنار دریاچه‌ای زلال قدم می‌زنید و نسیم خنک بر چهره شما می‌وزد. برگ‌های درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درآمده‌اند و منظره‌ای رویایی را خلق کرده‌اند. این توصیف، گوشه‌ای از زیبایی‌های سد سلیمان تنگه و دهکده آرامش در فصل پاییز است. سد سلیمان تنگه، یکی از زیباترین سدهای ایران و خاورمیانه است که در نزدیکی شهر ساری واقع شده است. این سد با ایجاد دریاچه‌ای وسیع، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق کرده است. در فصل پاییز، انعکاس رنگ‌های گرم برگ‌ها در آب، منظره‌ای رویایی را پدید می‌آورد. پیاده‌روی در کنار دریاچه، قایق‌سواری و ماهیگیری از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در این مکان تجربه کنید.

سد سلیمان تنگه کجاست؟

برای رفتن به سد سلیمان تنگه باید به  استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال بروید.

چگونه در نزدیکی سد سلیمان تنگه اقامت کنیم؟

دهکده آرامش، مجتمعی گردشگری است که در مجاورت سد سلیمان تنگه قرار دارد و جایی بسیار دلنشین برای اقامت شماست. این دهکده با طراحی سنتی و استفاده از مصالح طبیعی، فضایی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم کرده است. در این دهکده می‌توانید در کلبه‌های چوبی اقامت کنید و از منظره زیبای دریاچه لذت ببرید. همچنین، می‌توانید در رستوران‌های سنتی دهکده، غذاهای محلی خوشمزه را میل کنید.

دریاچه الندان؛ دریاچه‌ای۲ و نیم میلیون ساله

الندان-19

دریاچه الندان، گوهری پنهان در دل جنگل‌های هیرکانی و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مازندران است. این دریاچه با قدمتی بیش از 2.5 میلیون سال، یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش همواره مورد توجه گردشگران بوده است. پیدایش دریاچه الندان به دوره کواترنری زمین‌شناسی بازمی‌گردد. این دریاچه طبیعی، بر اثر عوامل طبیعی مانند بارندگی‌های فصلی و نفوذناپذیری خاک منطقه تشکیل شده است. به همین دلیل، به آن "آب‌بندان پله" نیز می‌گویند. آب این دریاچه تنها از طریق بارش باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به آن جریان ندارد. دریاچه الندان با مساحتی که بسته به میزان بارندگی بین 17 تا 30 هکتار متغیر است، در دل جنگل‌های انبوه قرار گرفته است. در فصل پاییز، با تغییر رنگ برگ‌های درختان، این دریاچه به یک تابلوی نقاشی بدل می‌شود. انعکاس رنگ‌های گرم پاییزی در آب، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کند که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. جالب است بدانید که پاییز در کنار بهار دو فصل مناسب برای سفر به الندان هستند چراکه در این دو فصل زیبایی طبیعی و آب و هوایی آن به اوج خود می‌رسد.

دریاچه الندان کجاست؟

برای رفتن به دریاچه الندان باید به  استان مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه بروید.

چگونه در دریاچه الندان اقامت کنیم؟

برای اقامت در منطقه الندان، دو انتخاب پیش رو دارید: کمپینگ در طبیعت بکر اطراف دریاچه و یا اقامت در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف. با انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی، علاوه بر تجربه یک اقامت دلنشین در فضایی سنتی و محلی، به رشد اقتصاد روستاها و حمایت از جامعه محلی نیز کمک خواهید کرد.

آبشار بولا؛ آبشاری خزه‌ای در تمام فصول

بولا

آبشار بولا، یا به نام محلی آن "اوبن"، یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران است که در دل جنگل‌های انبوه مازندران، در منطقه حفاظت شده‌ای به همین نام قرار دارد. این آبشار با طبیعت بکر، آب خروشان و مناظر چشم‌نواز، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. اطراف آبشار بولا پوشیده از جنگل‌های انبوهی است که گونه‌های متنوعی از درختان مانند راش، ممرز، بلند مازو، توسکا و... در آن یافت می‌شود. این جنگل‌ها زیستگاه حیواناتی مانند خرس قهوه‌ای، سمندر، سمور و کبک است. آبشار بولا با حجم آب فراوان و ارتفاع مناسب، منظره‌ای دیدنی را ایجاد کرده است. صدای خروش آب و رطوبت هوا، آرامش خاصی را به این منطقه بخشیده است. البته برای رسیدن به آبشار بولا باید مسیری نسبتا طولانی و شیب‌دار را طی کنید. این موضوع باعث شده است که این آبشار از دسترس عموم دور بماند و طبیعت آن بکر باقی بماند. پاییز، فصل رنگارنگی و زیبایی در آبشار بولا است. با تغییر رنگ برگ‌های درختان، جنگل‌های اطراف آبشار به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند و منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند. اما در عین حال، پاییز در این منطقه با بارندگی‌های فراوان همراه است که مسیر دسترسی به آبشار را لغزنده و خطرناک می‌کند. بنابراین، سفر به آبشار بولا در فصل پاییز نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات مناسب است.

آبشار بولا کجاست؟

برای رفتن به آبشار بولا باید به استان مازندران، بخش دودانگه ساری، منطقه سنگده بروید.

چگونه در نزدیکی آبشار بولا اقامت کنیم؟

اقامت در نزدیکی آبشار بولا را توصیه نمی‌کنیم. چراکه در فصل پاییز هوا به شدت سرد خواهد شد و احتمال حضور حیوانات وحشی وجود دارد. پس بهتر است به شهر برگردید.

1596471_935

چورت

این تنها بخش کوچکی از جاهای دیدنی ساری در پاییز بود؛ بدون شک بی‌شمار جاذبه‌های طبیعی در ساری وجود دارد که از چشم ما دور مانده؛ شما چطور پاییز را در طبیعت ساری فتح می‌کنید؟

نظرات
پربازدیدترین خبرها