فتح پاییز در طبیعت

جاهای دیدنی آمل؛ برگریزان خزان در دشت‌ها، آبشارها و جنگل‌ها

می‌خواهید بکرترین مناظر پاییزی در ایران را ببینید و آن را لمس کنید؟ سفرتان را از جاده هراز آغاز کنید و زیباترین جاهای دیدنی آمل را در این مطلب بشناسید.

شناسه خبر: ۴۱۶۹۹۱
 جاهای دیدنی آمل؛ برگریزان خزان در دشت‌ها، آبشارها و جنگل‌ها

راهنماتو- آمل، شهری کهن با تاریخی پرفراز و نشیب، در دل استان مازندران جای خوش کرده است. این شهر با طبیعت بکر و چشم‌نواز خود، از دیرباز مورد توجه بوده و به حق لقب "عروس طبرستان" را یدک می‌کشد.

به گزارش راهنماتو، پیش از آمدن آریاییان، اقوامی در این سرزمین می‌زیسته‌اند. آمل با آب‌وهوای معتدل و خاک حاصلخیز، همواره یکی از مهم‌ترین مراکز کشاورزی ایران بوده است. برنج‌های خوش عطر و طعم آمل شهره عام و خاص است و به بسیاری از نقاط کشور ارسال می‌شود. حال وقتی فصل برگریزان می‌شود، آمل تبدیل به قاب عکسی از خاطرات خواهد شد برای تمام عاشقان طبیعت اگر و تنها اگر مقصد بعدی سفرمان باشد. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو جاهای دیدنی آمل را معرفی می‌کنیم تا بدانیم پاییز را در کدام نقطه از این بهشت ایران زمین باید فتح کنیم!

جاده هراز

هراز

جاده هراز، رقیب سرسخت جاده چالوس، با پیچ و خم‌ها و مناظر بکرش، قلب هر طبیعت‌گردی را می‌رباید. این جاده که از شرق تهران آغاز شده و پس از گذر از شهرهای کوچک و بزرگ به محمودآباد می‌رسد، مسیری است آکنده از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی.

هراز، تنها یک جاده نیست؛ بلکه یک گالری هنری از طبیعت است. در طول مسیر، روستاهای باصفایی با خانه‌های چوبی، آبشارهایی خروشان، تالاب‌هایی آرام و جنگل‌هایی سرسبز چشم‌نواز هستند. در فصل پاییز، با رنگارنگ شدن برگ‌های درختان، زیبایی این جاده دوچندان می‌شود.

از جمله مناطق دیدنی در مسیر هراز می‌توان به امامزاده هاشم (ع)، پلور، گزنک و آمل اشاره کرد. هر یک از این مناطق، جاذبه‌های خاص خود را دارد. امامزاده هاشم (ع) با بارگاه باشکوهش، پلور با آبگرم‌های طبیعی و گزنک با طبیعت بکرش، مقاصد محبوب گردشگران هستند.

هراز، در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. در بهار، طبیعت بیدار می‌شود و همه جا سرسبز و باطراوت است. در تابستان، هوای خنک و دلپذیر کوهستان، بهترین مکان برای فرار از گرمای شهر است. در پاییز، طبیعت با رنگ‌های گرم و دل‌انگیز خود، چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و در زمستان، پوشیده شدن کوه‌ها از برف، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کند که جان می‌دهد برای عکاسی از برگریزان پاییز!

آدرس جاده هراز

جاده هراز از تهران تا محمودآباد، ۹۱۶ کیلومتر طول دارد و ۱۲ ساعت و ۱۷ دقیقه زمان برای طی کردن آن نیاز است و آمل یکی از شهرهای زیبا در دل این جاده قرار دارد. پس بهتر است سفر پاییزی خود به آمل را از جاده هراز شروع کنید.

جنگل الیمستان

الیمستان

الیمستان، نامی آشنا برای دوستداران طبیعت است. این نگین سبز در دل مازندران، با جنگل‌های انبوه، دشت‌های سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشیده، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

الیمستان در استان مازندران و در نزدیکی شهر آمل قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه، باید از جاده هراز عبور کنید. مسیر دسترسی به الیمستان کمی پیچ در پیچ است، اما زیبایی‌های مسیر، خستگی سفر را از تنتان خواهد زدود.

اما چرا باید در فصل پاییز به جنگل الیمستان برویم؟

الیمستان با پوشش گیاهی متنوع، آب و هوای معتدل و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، بهشتی برای طبیعت‌گردان است. از جنگل‌های انبوه و دشت‌های سرسبز گرفته تا قله‌های مرتفع و روستاهای باصفاء، در الیمستان هر آنچه که یک طبیعت‌گرد آرزو می‌کند یافت می‌شود. دور از هیاهوی شهر، در دل طبیعت الیمستان می‌توانید لحظاتی آرام و فراموش‌نشدنی را تجربه کنید. در این میان بهتر است قله امامزاده قاسم و روستای لهاش را برای دیدن فراموش نکنید!

آدرس جنگل الیمستان

 برای رفتن به جنگل الیمستان باید به استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان بروید.

چشمه آبگرم بلیران

بلیران

برای رسیدن به بلیران، باید از جاده هراز عبور کنید. جاده‌ای که خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری است. در طول مسیر، مناظر زیبایی از کوه‌ها، جنگل‌ها و روستاهای شمالی را خواهید دید. اما، مقصد چشمه‌ای آبگرم است که در فصل پاییز آبتنی در آن به شدت رویایی است.

از جمله زیبایی‌های بلیران برای سفر به آن در فصل پاییز، جنگل‌های انبوه، چشمه آب گرم لاله زار، رودخانه گرمارود و خود روستای بلیران است. قدم زدن در دل جنگل‌های انبوه بلیران، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. صدای پرندگان، نسیم خنک و بوی خاک نم‌زده، حس آرامش را به شما هدیه می‌دهند.

آدرس چشمه آبگرم بلیران

برای رفتن به چشمه آبگرم بلیران باید به  استان مازندران، شهرستان آمل، بخش دشت سر، پنج کیلومتری جنوب روستای بلیران بروید.

دره زمان

زمان

دره زمان، نگینی درخشان در دل کوهستان‌های البرز است که با طبیعتی بکر و چشم‌نواز، هر گردشگری را به سوی خود می‌کشاند. این دره زیبا در نزدیکی روستای پلور، در ارتفاعات شهرستان آمل قرار دارد و به راستی بهشتی پنهان در دل کوهستان است که در فصل پاییز جلوه‌ای رویایی پیدا می‌کند.

با ورود به دره زمان، گویی وارد دنیایی دیگر می‌شوید. دنیایی که در آن صدای خروشان آب، آواز پرندگان و نسیم خنک، هارمونی زیبایی را خلق می‌کنند. صخره‌های بلند و پوشیده از خزه، رودخانه‌ای زلال و حوضچه‌های طبیعی، همگی دست به دست هم داده‌اند تا لحظاتی فراموش‌نشدنی را برای شما رقم بزنند.

در مورد دره زمان، افسانه‌ها و روایت‌های بسیاری وجود دارد. برخی می‌گویند که این دره در گذشته پناهگاهی برای پهلوانان و جنگجویان بوده است. برخی دیگر معتقدند که در دل این دره، گنج‌های پنهانی وجود دارد. این افسانه‌ها، به جذابیت و رمزآلود بودن دره زمان افزوده‌اند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به دره زمان، پیاده‌روی در دل رودخانه و حوضچه‌های آن است. آب خنک و زلال رودخانه، خستگی راه را از تنتان می‌زداید و روح شما را تازه می‌کند. در برخی نقاط، رودخانه عمیق‌تر می‌شود و شما می‌توانید از شنا کردن در آب خنک آن لذت ببرید. البته در فصل پاییز بهتر است از این کار صرف نظر کنید!

آدرس دره زمان

برای رفتن به دره زمان باید به استان مازندران، جاده هراز، جاده لار، روستای پلور، پل سنگی پلور بروید.

دریاچه ساهون

ساهون

در دل البرز، جایی که طبیعت دست به خلق شاهکاری بی‌نظیر زده، دریاچه‌ای نهفته است که همچون نگینی درخشان بر دامنه‌های جنوبی دماوند می‌درخشد. دریاچه ساهون، با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا، زمانی پهنه‌ای آبی به وسعت بیش از ۱۰۰۰ هکتار را فرا می‌گرفت. اما گذر زمان و دست‌اندازی انسان، این دریاچه زیبا را به مردابی بدل کرد که با این حال، همچنان روح طبیعت را در خود زنده نگه داشته است.

در گذشته‌های نه چندان دور، ساهون دریاچه‌ای پرآب و زلال بود که حیات وحش بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. اما متأسفانه، کاهش بارندگی‌ها و دخالت‌های انسانی، از جمله برداشت بی‌رویه آب، باعث شد تا این دریاچه پهناور به تدریج کوچک‌تر شود و به مردابی تبدیل گردد.

با این حال، ساهون همچنان یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان مازندران است. مراتع سرسبز، چشم‌اندازهای بی‌نظیر از قله دماوند و جریان چشمه‌سارهای کوچک و بزرگ، این منطقه را به بهشتی برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است. تصور کنید در ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متری، زیر آسمان آبی و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده، در کنار دریاچه‌ای آرام بنشینید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید.

آدرس دریاچه ساهون

برای رسیدن به دریاچه ساهون، باید خود را به روستای نوا در بخش لاریجان شهرستان آمل برسانید. از آنجا با کمی پیاده‌روی می‌توانید به این دریاچه زیبا برسید. مسیر دسترسی به دریاچه ساهون، شما را از میان مراتع و چشم‌اندازهای کوهستانی که به دست پاییز زرد و رنگارنگ شده است عبور می‌دهد.

آبشار برجی کلا

برجی کلا

در دل جنگل‌های سرسبز مازندران، جایی که طبیعت بکر و دست‌نخورده به اوج زیبایی خود رسیده است، آبشاری وجود دارد که همچون نگینی درخشان می‌درخشد. حال اگر فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنیم، منظره‌ای بی بدیل می‌بینیم که از رنگارنگی هوش از سرمان می‌پراند.  آبشار برجی‌کلا، با چهار طبقه پلکانی و یک آبشار مرتفع، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آمل است.

تصور کنید در دل جنگلی انبوه قدم می‌زنید، صدای پرندگان گوشتان را نوازش می‌دهد و نسیم خنک جنگل بر چهره شما می‌وزد. ناگهان به آبشاری می‌رسید که از دل کوه سرازیر می‌شود و با شکوه تمام به پایین می‌ریزد. این همان احساسی است که در آبشار برجی‌کلا تجربه خواهید کرد.

آبشار برجی‌کلا از چهار طبقه تشکیل شده است. سه طبقه اول، آبشاری پلکانی و عریض با ارتفاع حدود ۷ متر است که هر کدام به زیبایی دیگری آبشارهای پلکانی پاموکاله ترکیه شباهت دارد. اما طبقه چهارم، اوج زیبایی این آبشار است. با ارتفاعی حدود ۲۳ متر، این آبشار با شکوه تمام به حوضچه‌ای بزرگ می‌ریزد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار برجی‌کلا، طبیعت بکر و دست‌نخورده آن است. در اطراف آبشار، جنگلی انبوه وجود دارد که محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است. با بازدید از این منطقه، شما فرصتی پیدا می‌کنید تا با طبیعت بکر و دست‌نخورده ایران آشنا شوید.

برای بازدید از آبشار برجی‌کلا، نیازی به آمادگی جسمانی بالایی ندارید. مسیر دسترسی به آبشار، کوتاه و آسان است و حتی افراد مسن و کودکان نیز می‌توانند از آن بازدید کنند.

آدرس آبشار برجی کلا

برای رفتن به آبشار برجی کلا باید به مازندران، آمل، روستای برجی کلا، دره چلا بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها