فتح پاییز در طبیعت

جاهای دیدنی خرم آباد؛ فتح پاییز در نخستین سکونتگاه بشر

پاییز در خرم‌آباد، رنگارنگ‌ترین تابلو طبیعت است. شهری که در آغوش زاگرس جای گرفته، این روزها به بهشتی برای طبیعت‌گردان تبدیل شده است. جنگل‌های بلوط رنگارنگ، آبشارهای خروشان و هوای دلپذیر پاییزی، خرم‌آباد را به مقصدی رویایی برای فرار از شلوغی شهرها تبدیل کرده است.

شناسه خبر: ۴۱۷۵۱۴
جاهای دیدنی خرم آباد؛ فتح پاییز در نخستین سکونتگاه بشر

راهنماتو- می‌گویند خرم آبادی که امروز به شهری خرم تبدیل شده، یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشر در ایران بوده. این یعنی رد نخستین انسان‌ها را در میان دشت‌ها و کوه‌های زیبا و رودخانه‌های جاریش می‌توان دید. وقتی فصل پاییز می‌شود، جای پای پاییز هم بر طبیعت دست در دست تاریخ آن داده و منظره‌ای خیال‌انگیز می‌سازد.

به گزارش راهنماتو، امروزه هم خرم آباد می‌تواند پناهگاه امنی برای فرار از هیاهو و شلوغی شهر باشد. همانطور که باستان شناسان بر این عقیده هستند، خرم آباد یکی از شهرهایی دیرینه است که سکونت در آن هرگز قطع نشده. یعنی بلایا نتوانسته تهدیدی هولناک برای آن باشد و این دره سرسبز همواره در برابر بلایا قامتی استوار داشته. خرم آباد با طبیعت بکرش، بی چون و چرا، فضایی پر از آرامش برای مسافران فراهم خواهد کرد. وقتی پاییز آغاز می‌شود، کوه‌های خزه بسته و جنگل‌های سرسبز، آرام آرام دست در دست خزان می‌گذارند و تابلویی رنگارنگ خلق می‌کنند که نمونه‌اش را هیچ نقاشی نمی‌تواند چنین زنده و پویا بیافریند.در ادامه راهنماتو زیباترین جاهای دیدنی خرم آباد را برای سفر در فصل پاییز به شما معرفی می‌کند، اگرچه جای جای این شهر دل‌انگیز زیباست.

قلعه‌ فلک‌ الافلاک

قلعه فلک الافلاک

وقتی این همه از خرم آباد تعریف می‌کنیم شاید دلمان بخواهد جایی بلند بایستیم و این دره زیبا را تماشا کنیم. قلعه‌ فلک‌ الافلاک جایی است که خرم آباد را به چشممان پیشکش می‌کند.

قلعه فلک‌الافلاک، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است که بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد خودنمایی می‌کند. این بنای باشکوه، که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد، در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده است.

این قلعه که به دژ شاپورخواست نیز معروف است، با معماری بی‌نظیر و مصالحی چون سنگ، آجر و خشت ساخته شده است. هشت برج بلند و دو صحن وسیع، از جمله ویژگی‌های بارز این قلعه هستند. موقعیت استراتژیک قلعه بر روی تپه‌ای سنگی، امکان دیده‌بانی و کنترل محیط اطراف را فراهم می‌آورده است.

نام فلک‌الافلاک که به معنای سپهر سپهران است، در دوران قاجار بر این قلعه نهاده شد. این نام، نشان از اهمیت و عظمت این بنا در تاریخ ایران دارد.

امروزه قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. در این قلعه، موزه‌ای نیز دایر شده که در آن آثار تاریخی و فرهنگی منطقه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس قلعه فلک الافلاک

برای رفتن به این قلعه باید به استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲ برجی)، قلعه فلک الافلاک بروید.

پل شاپوری (پل شکسته)

پل شکسته

وقتی دوست داشته باشیم در یک هوای ابری، وقتی آسمان متراکم است و هر لحظه امکان باران وجود دارد، جایی روبه روی کوه‌های مخملی ایستاده باشیم و به باقی مانده پلی تاریخی نگاه کنیم که 10 قرن پیش محل مهمی برای عبور و مرور بوده بهتر است به سراغ پل شاپوری (پل شکسته) خرم آباد برویم.

در همسایگی قلعه‌ی تاریخی فلک‌الافلاک، پل شاپوری به عنوان یکی دیگر از گنجینه‌های معماری ایران خودنمایی می‌کند. این پل که در گویش محلی به "طاقِ پیل اِشکِسّه" معروف است، در دل تاریخ و تمدن کهن ایران ریشه دوانده و به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.

پل شاپوری که زمانی شاهراه ارتباطی غرب لرستان با شرق، خوزستان و پایتخت ساسانی، تیسفون بوده، از اهمیت تاریخی و استراتژیکی بالایی برخوردار بوده است. این پل با طول اولیه‌ی حدود ۲۳۰ متر و بیش از ۱۹ طاق، یکی از بزرگ‌ترین پل‌های سنگی ایران به شمار می‌رفته است. اگرچه گذر زمان و عوامل طبیعی باعث تخریب بخش عمده‌ای از این سازه‌ی عظیم شده است، اما باقیمانده‌ی آن همچنان به عنوان نمادی از شکوه و عظمت معماری ساسانیان به چشم می‌آید.

آدرس پل شاپوری (پل شکسته)

برای رفتن به پل شاپوری (پل شکسته) باید به استان لرستان، شهر خرم آباد، جنوب شهر خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، انتهای خیابان تمدن بروید.

گرداب سنگی (گرداوبردینه)

گرداب سنگی (گرداوبردینه)

اگر دوست داشته باشید پاییز را در بافتی قدیمی از شهر تجربه کنید، در حالی که می‌دانید از دل آن آب می‌جوشد بهتری است به سراغ گرداب سنگی (گرداوبردینه) بروید.

در قلب شهر خرم‌آباد، میراثی کهن و ارزشمند از دوران ساسانیان به نام گرداب سنگی خودنمایی می‌کند. این سازه تاریخی که در گویش محلی به "گرداوبردینه" شهرت دارد، در میدان تختی و در میان بافت قدیمی شهر قرار گرفته است.

گرداب سنگی با معماری منحصر به فرد خود، شامل یک سازه مدور سنگی است که در مرکز آن، چشمه‌ای فصلی جریان دارد. آب این چشمه، در طول سال‌های گذشته، نقش مهمی در آبیاری زمین‌های کشاورزی و چرخاندن آسیاب‌های آبی اطراف داشته است.

گرداب سنگی تنها یک سازه آبی نیست، بلکه نمادی از دانش و فناوری پیشرفته مهندسی آب در دوران ساسانیان است. این اثر تاریخی، علاوه بر ارزش تاریخی، از نظر معماری نیز بسیار قابل توجه است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان لرستان محسوب می‌شود.

آدرس گرداب سنگی (گرداوبردینه)

برای رفتن به گرداب سنگی (گرداوبردینه) باید به مرکز شهر خرم آباد کنار میدان تختی بروید.

دریاچه کیو

دریاچه کیو

اگر در نخستین سکونتگاه بشر به دنبال مکان تفریحی با امکانات کامل می‌گردید که آب و هوایی معرکه و طبیعتی دوست داشتنی داشته باشد بهتر است به دریاچه کیو بروید که در فصل پاییز به شدت زیباست.

دریاچه کیو، گوهری ارزشمند در دل استان لرستان و در شمال غرب شهر خرم‌آباد می‌درخشد. این دریاچه زیبا با مساحتی حدود هفت هکتار و عمقی بین سه تا هفت متر، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در این منطقه تبدیل شده است.

نام "کیو" برگرفته از رنگ آبی تیره و زیبای آب این دریاچه بوده که در گویش محلی به معنای "رنگ کبود" است. این رنگ خیره‌کننده، حاصل ترکیب نور خورشید با عمق آب و پوشش گیاهی اطراف دریاچه است.

دریاچه کیو نه تنها به دلیل زیبایی ظاهری‌اش، بلکه به عنوان زیستگاهی مهم برای انواع جانوران آبزی و پرندگان مهاجر نیز شناخته می‌شود. وجود پوشش گیاهی متنوع در اطراف دریاچه، فضایی آرام و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

آدرس دریاچه کیو

برای رفتن به دریاچه کیو باید به  استان لرستان، خرم آباد، بلوار جام جم بروید.

مجموعه توریستی مخمل‌ کوه

مجموعه توریستی مخمل کوه

اگر دوست داشته باشید جذاب‌ترین کوه‌ها را که بیشتر شبیه به رویا هستند تا واقعیت، آن هم در فصل پاییز ببینید بهتر است به مجموعه توریستی مخمل کوه بروید. وقتی از دور به این کوه‌ها نگاه می‌کنید، انگار پارچه مخملی سبزی روی کوه انداخته‌اید که لکه‌هایی زرد و نارنجی دارد. زیبا نیست؟

مخمل‌کوه، نگینی درخشان در دامنه رشته‌کوه‌های لرستان است که در شمال شرق شهر خرم‌آباد واقع شده است. این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا، با چشم‌اندازهای بی‌نظیر و امکانات تفریحی متنوع، به یکی از مقاصد محبوب گردشگران تبدیل شده است.

در دل تنگه‌ی شبیخون، پارکی جنگلی زیبا ایجاد شده که فضایی دلنشین را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم می‌کند. پیاده‌روی در مسیرهای جنگلی، کوهنوردی در دامنه‌های سرسبز و تماشای آبشار خروشان مخمل‌کوه، از جمله جذابیت‌های این منطقه هستند.

بنابراین، چه به دنبال آرامش و سکوت باشید و چه به دنبال هیجان و ماجراجویی، مخمل‌کوه مکانی مناسب برای شماست. این منطقه در هر فصل از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد و تجربه‌ای متفاوت را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند، اما آب و هوا و زیبایی‌هایش در پاییز مناسب افرادی است که عاشق پادشاه فصل‌ها هستند.

آدرس مجموعه توریستی مخمل کوه

برای رفتن به مجموعه توریستی مخمل کوه باید به استان لرستان، شمال خرم آباد، کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به الشتر بروید.

بام خرم آباد

بام خرم آباد

اگر به قلعه فلک الافلاک رفتید و از زیبایی‌های دره خرم آباد به وجد آمدید، وقت آن رسیده که به بام خرم آباد بروید و این شهر دیرینه را از زاویه‌ای دیگر نیز تماشا کنید. بام خرم آباد مکانی است در انتظار شما به وقت پاییز!

بعلاوه، اگر به دنبال مکانی هستید که بتوانید زیبایی خیره‌کننده آسمان شب را به دور از آلودگی‌های نوری تجربه کنید، بام لرستان بهترین انتخاب است. این نقطه مرتفع در شهر خرم آباد، چشم‌اندازی بی‌نظیر از کل شهر و مناطق اطراف را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در بام لرستان، می‌توانید ساعاتی را به تماشای شهر خرم آباد بنشینید و از آرامش و سکوت شب لذت ببرید. اما جذابیت اصلی بام لرستان، آسمان پرستاره آن است. در این مکان، می‌توانید هزاران ستاره را در آسمان تاریک شب مشاهده کنید و از زیبایی‌های آفرینش لذت ببرید.

برای تجربه کامل‌تر رصد آسمان شب، می‌توانید از رصدخانه کاسین که در همین منطقه قرار دارد، دیدن کنید. با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند این رصدخانه، می‌توانید به اعماق فضا سفر کرده و اجرام آسمانی مختلف را از نزدیک مشاهده کنید.

آدرس بام خرم آباد

برای رفتن به بام خرم آباد باید به  استان لرستان، شهرستان خرم آباد، مجتمع علمی، تحقیقاتی و گردشگری چهارده معصوم (ع)  بروید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

همه می‌دانیم که اکثرا لرستان را به آبشارهایش می‌شناسند. نکته این است که برخی از این آبشارها مثل آبشار زیبای نوژیان در نزدیکی خرم آباد قرار دارد. اگرچه مردم شهرستان‌های مختلف لرستان مثل دورود آبشار نوژیان را متعلق به منطقه خودشان می‌دانند، اما نکته زیبایی آن است و حضور آن که در فصل پاییز جلوه‌ای رویایی پیدا می‌کند.

آبشار نوژیان، یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است که در فاصله ۴۰ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار که به دلیل رویش گیاهان دارویی متنوع در اطرافش شهرت یافته، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است که برای تماشای طبیعت بکر و جمع‌آوری گیاهان دارویی به این منطقه سفر می‌کنند.

در نزدیکی آبشار نوژیان، آبشار دیگری به نام وارک وجود دارد که با درختان گلابی، زالزالک و بلوط احاطه شده است. این دو آبشار در کنار هم، مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و عکاسی هستند.

پیاده‌روی در مسیرهای جنگلی، تماشای آبشار خروشان، استراحت در کنار آب و جمع‌آوری گیاهان دارویی، تنها بخشی از لذت‌های سفر به آبشار نوژیان است. این منطقه، مکانی مناسب برای فرار از شلوغی شهر و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در دل طبیعت پاییز است.

آدرس آبشار نوژیان

برای رفتن به آبشار نوژیان باید به استان لرستان، ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد، نزدیکی روستای نوژیان بروید.

آبشار گریت

آبشار گریت

یکی دیگر از خاص‌ترین آبشارهای لرستان که در خرم آباد قرار دارد آبشار گریت است. جلوه این آبشار طبقه‌ای به قدری رویایی است که به بهشت می‌ماند و به وقت پاییز وقتی درخت‌های اطرافش با خزان دست دوستی می‌دهند، فضای آن به شدت رنگارنگ و خواستنی می‌شود.

آبشار گریت، یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای استان لرستان است که در میان جنگلی انبوه از درختان بلوط، زالزالک و مو، با ارتفاع ۱۵ متر خودنمایی می‌کند. این آبشار که در گویش محلی به "تاف هفت چشمه" نیز معروف است، در یکی از خوش آب و هواترین مناطق خرم‌آباد قرار گرفته و به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم این استان محسوب می‌شود.

پیاده‌روی در مسیرهای جنگلی، تماشای آبشار خروشان، استراحت در کنار آب و لذت بردن از هوای پاک، تنها بخشی از لذت‌های سفر به آبشار گریت است. این منطقه، مکانی مناسب برای فرار از شلوغی شهر و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در دل طبیعت است.

آدرس آبشار گریت

برای رفتن به آبشار گریت باید به  استان لرستان، ۵۰ کیلومترى شهرستان خرم‌آباد، ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید دشت بروید.

جنگل و آبشار نای انگیز

جنگل-نای-انگیز

پاییز که می‌شود، دوست دارید بی‌اختیار بروید به جنگل و آبشار نای انگیز؛ اگر و تنها اگر یک بار در زندگی این مکان رویایی را در خزان دیده باشید. در جنگل نای انگیز پاییز با آن قد و قامت بلندش چنان هنرنمایی می‌کند و درخت‌های بلوط را به رنگ خود در می‌آورد که نمی‌توانیم از آن چشم برداریم. پس این یک تجربه شگفت انگیز خواهد بود.

جنگل‌های نای انگیز، گنجینه‌ای پنهان در دل رشته کوه‌های زاگرس است. این منطقه بکر و دست‌نخورده، با پوشش گیاهی متنوع و حیات وحش غنی، به یکی از مقاصد محبوب طبیعت‌گردان تبدیل شده است. علاوه بر آبشارهای پلکانی و جنگل‌های انبوه بلوط، این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلفی از پرندگان و جانوران است که بر جذابیت‌های آن افزوده است.

برای رسیدن به اعماق این جنگل و کشف زیبایی‌های پنهان آن، باید از مسیرهای کوهستانی عبور کرد. این مسیرها، علاوه بر اینکه یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را برای کوهنوردان فراهم می‌کنند، فرصتی برای لذت بردن از مناظر بکر و هوای پاک را نیز فراهم می‌آورند. با کمی دقت، می‌توان رد پای حیواناتی مانند گراز، روباه و حتی خرس قهوه‌ای را در این جنگل مشاهده کرد.

با توجه به اهمیت بالای این منطقه از نظر زیست‌محیطی و گردشگری، حفاظت از آن امری ضروری است. تخریب جنگل‌ها، شکار بی‌رویه و آلودگی محیط زیست، از جمله تهدیداتی هستند که این منطقه را تهدید می‌کنند.

برای حفظ این گنجینه طبیعی، همکاری همه جانبه مردم محلی، گردشگران و مسئولین ضروری است. رعایت قوانین محیط زیستی، عدم رهاسازی زباله در طبیعت و حمایت از طرح‌های حفاظتی، از جمله اقداماتی است که هر یک از ما می‌توانیم برای حفظ این منطقه زیبا انجام دهیم.

آدرس جنگل نای انگیز

برای رفتن به جنگل نای انگیز باید به استان لرستان، شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز بروید.

چطور در خرم آباد اقامت کنیم؟

Google-Maps-پارک-و-شهربازی-کیو-1

 

خرم‌آباد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. برای اقامت در این شهر، گزینه‌های متنوعی از هتل‌های مدرن تا اقامتگاه‌های بومی در اختیار شما قرار دارد.

هتل‌ها

خرم‌آباد هتل‌هایی با امکانات مختلف و در قیمت‌های متنوع دارد. برخی از هتل‌های معروف این شهر عبارتند از:

  • هتل آزادی خرم‌آباد: یکی از هتل‌های قدیمی و شناخته شده خرم‌آباد است که در مرکز شهر قرار دارد.
  • هتل پارسیان: هتلی مدرن و لوکس با امکانات کامل رفاهی.
  • هتل بام خرم‌آباد: هتلی با چشم‌انداز بی‌نظیر از شهر و طبیعت اطراف.

اقامتگاه‌های بومی

اگر به دنبال تجربه اقامت در فضایی سنتی و محلی هستید، اقامتگاه‌های بومی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این اقامتگاه‌ها اغلب در خانه‌های قدیمی و با معماری سنتی ساخته شده‌اند و امکان تجربه زندگی روستایی را برای مهمانان فراهم می‌کنند. برخی از اقامتگاه‌های بومی معروف خرم‌آباد عبارتند از:

اقامتگاه بومی کلدر: این اقامتگاه در روستای کلدر واقع شده و دارای خانه‌های سنتی با حیاطی زیبا است.

اقامتگاه بومی بلوط تاف کاسیت: این اقامتگاه با معماری سنتی و امکانات رفاهی مناسب، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در خرم‌آباد است.

اقامتگاه‌های بومی دیگر: در اطراف خرم‌آباد اقامتگاه‌های بومی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با جستجو در اینترنت یا پرس‌وجو از اهالی، اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها کسب کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها