لذت برف‌بازی در پاییز؛ جاهای دیدنی ارومیه در روزهای برفی

سفیدپوش شدن ارومیه؛ از دریاچه تا کوهستان - در فصل پاییز، ارومیه به یک تابلوی نقاشی زیبا تبدیل شده؛ جایی که دریاچه یخ‌زده و کوهستان پوشیده از برف، منظره‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کنند.

شناسه خبر: ۴۲۰۷۳۳
لذت برف‌بازی در پاییز؛ جاهای دیدنی ارومیه در روزهای برفی

راهنماتو- خبر خوش این است که ارومیه در برف پاییزی فرو رفته است؛ اگر در نزدیکی آذربایجان غربی باشید بهتر است به نقاطی سر بزنید که برای برف‌بازی مناسب است.

به گزارش راهنماتو، در ماه اول پاییز چنان شهرهای ایران در گرما فرو رفته بود که انگار چله تابستان است. با لباس‌های نخی می‌چرخیدیم و نه تنها از باران بلکه از سوز پاییز هم خبری نبود! خدای من چه خبر شده بود؟ برخی می‌گفتند تا چند سال دیگر باید برای بچه‌هایمان تعریف کنیم که قدیم‌ها چیزی داشتیم به نام برف. بعد می‌پرسد؛ برف؟ برف دیگر چیست؟ ما می‌گفتیم برفک‌هایی که در یخچال می‌بینی، انگار که دانه دانه شده باشد، از آسمان فرو می‌ریخت و زمین را سفیدپوش می‌کرد. آن وقت انگار دقیقا وسط فریزر ایستاده باشی، دنبال یک تکه آفتاب می‌گشتی تا کم گرم بمانی! اما، امسال هم این بلا از سرمان گذشت. انگار هنوز برف‌بازی رویا نیست، انگار هنوز بچه‌هایی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند هم می‌توانند برف را لمس کنند. اما، فعلا فقط ارومیه ما را در دل روزهای برف‌آگین می‌بینیم. پس اگر آن حوالی باشیم یا سفر به آذربایجان غربی را در سرمان بپرورانیم احتمالا خوش اقبال باشیم. در ادامه این مطلب از راهنماتو جاهای دیدنی ارومیه را معرفی می‌کنیم که اگر سفیدپوش شده باشد، مناسب برای برف‌بازی است.

دریاچه و ارتفاعات بز سینا

دریاچه و ارتفاعات بز سینا

کوهستان بوز سینا، نگینی درخشان در دل زاگرس شمالی است که با ارتفاعات بلند و یخچال‌های طبیعی خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این کوهستان که در مرز بین شهرستان‌های ارومیه و اشنویه قرار دارد، سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و به دلیل وجود دو دریاچه یخی زیبا در دامنه‌های شرقی خود، به یکی از مقاصد محبوب کوهنوردان و طبیعت‌گردان تبدیل شده است.

نام بوز سینا در زبان ترکی به معنای "دامنه یخی" است و این نامگذاری به خوبی بیانگر ویژگی بارز این کوهستان است. در روزهای برفی، به ویژه در اولین برف پاییزی، قله و دامنه‌های بوز سینا به طور کامل سفیدپوش شده و منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند. تصور کنید در یک روز برفی، در دامنه‌های این کوهستان قدم بزنید و از برف بازی لذت ببرید. چه تجربه فراموش‌نشدنی‌ای خواهد بود!

وجود یخچال‌های طبیعی در بوز سینا که از دوران چهارم زمین‌شناسی به جا مانده‌اند، نشان از قدمت و اهمیت این کوهستان دارد. همچنین، پوشش گیاهی متنوع و حیات وحش غنی این منطقه، بر جذابیت‌های آن افزوده است.

اگر به دنبال یک مقصد بکر و دست‌نخورده برای کوهنوردی، طبیعت‌گردی و عکاسی هستید، کوهستان بوز سینا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با سفر به این منطقه، می‌توانید از زیبایی‌های خدادادی آن لذت ببرید و روح خود را تازه کنید.

آدرس دریاچه و ارتفاعات بز سینا

برای رفتن به درایچه و ارتفاعات بز سینا باید به جاده بند، سه راه راژان، زیوه و دیزج، سه راهی کوله بهی یا همان سوله دوکل بروید.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو

با اولین بارش‌های پاییزی، آذربایجان غربی و به خصوص پیست اسکی خوشاکو به یک بهشت زمستانی تبدیل می‌شود. این پیست که در دل طبیعت بکر و کوهستانی قرار گرفته، هر ساله با آغاز فصل سرما پذیرای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و طبیعت‌گردی است.

خوشاکو با داشتن امکانات مناسب و موقعیت جغرافیایی عالی، تنها به یک پیست اسکی محدود نمی‌شود. این مجموعه با پوشش گیاهی مناسب و سیستم آبیاری پیشرفته، امکان استفاده به عنوان پیست اسکی روی چمن در فصل تابستان را نیز فراهم کرده است.

در خوشاکو، علاوه بر اسکی، تفریحات دیگری نیز برای لذت بردن از طبیعت بکر وجود دارد. می‌توانید با اجاره تیوب، لحظات شادی را در دل برف تجربه کنید یا از منظره زیبای کوهستان لذت ببرید.

برای رفاه حال بازدیدکنندگان، پیست خوشاکو امکانات کاملی را فراهم کرده است. از جمله این امکانات می‌توان به تله‌سیژ، تله‌اسکی، رستوران، سرویس بهداشتی و هتل اشاره کرد. همچنین، شما می‌توانید تجهیزات اسکی خود را از این پیست اجاره کنید.

آدرس پیست اسکی خوشاکو

برای رفتن به پیست اسکی خوشاکو باید به استان آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه، منطقه راژان، روستای خوشاکو بروید.

اطراف دریاچه مارمیشو

مارمیشو

دریاچه مارمیشو در فصل بهار و تابستان تبدیل به بهشتی برای آرامش یافتن می‌شود، اما در روزهای پاییزی و زمستانی، رسیدن به این دریاچه کاری دشوار است. با این وجود اطراف این دریاچه پر می‌شود از برف‌ و جایی است برای غرق شدن در رویای برف‌ها.

دریاچه مارمیشو، نگینی در دل کوهستان‌های آذربایجان غربی، با چشم‌اندازی رویایی و طبیعتی بکر، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این دریاچه که بر اثر زلزله‌ای تاریخی به وجود آمده، با آبی زلال و احاطه شده توسط درختان سرسبز، مکانی ایده‌آل برای فرار از هیاهوی شهر و لذت بردن از آرامش طبیعت است. در اطراف دریاچه، حیواناتی همچون خرس، روباه و گرگ زندگی می‌کنند و انواع پرندگان نیز در آسمان آن به پرواز درمی‌آیند. با این حال، به دلیل صید بی‌رویه، جمعیت برخی از گونه‌های جانوری مانند ماهی قزل‌آلا و سمور به شدت کاهش یافته است.

اما زیبایی‌های مارمیشو تنها به تابستان محدود نمی‌شود. با آمدن فصل پاییز و اولین برف‌ها، این منطقه به یک دنیای سفید و بکر تبدیل می‌شود. درختان پوشیده از برف، آبشار یخ‌زده و زمین سفیدپوش، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. با این حال، در این فصل بهتر است به دلیل یخ‌زدگی دریاچه، از نزدیک شدن به آن خودداری کرده و در اطراف آن به گردش بپردازید.

آدرس دریاچه مارمیشو

برای رفتن به دریاچه مارمیشو باید به استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه بروید.

روستای بند

روستای بند

روستای بند ارومیه، نگینی در دل طبیعت آذربایجان غربی، با قدمتی بیش از سه قرن، میزبان تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. بافت سنتی روستا، با خانه‌های گلی و چوبی و کوچه‌های پیچ در پیچ، گویی شما را به گذشته می‌برد. باغ‌های سرسبز، رودخانه پرآب و کوه‌های اطراف، چشم‌اندازی بی‌نظیر را خلق کرده‌اند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در این روستا، می‌توانید از آرامش طبیعت لذت ببرید، با فرهنگ مردم محلی آشنا شوید و از غذاهای خوشمزه محلی بچشید.

با فرا رسیدن پاییز، روستای بند به یک تابلو نقاشی رنگارنگ تبدیل می‌شود. برگ‌های درختان به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز درمی‌آیند و طبیعت، جلوه‌ای رویایی به خود می‌گیرد. با اولین بارش برف، روستا به یک دنیای سفید و بکر تبدیل می‌شود که زیبایی آن دو چندان می‌شود. در این فصل، می‌توانید پیاده‌روی در دل طبیعت برفی را تجربه کنید و از هوای پاک و آرامش‌بخش روستا لذت ببرید.

آدرس روستای بند

برای رفتن به روستای بند باید به استان آذربایجان غربی، ارومیه، بخش مرکزی، دهستان باراندوز بروید.

کلیسای مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز

اگر در روزهای پاییزی و به هنگام اولین بارش برف به دنبال جایی خاص برای تفریح می‌‎گردید، اگر دوست دارید مکانی که برای برف‌بازی انتخاب می‌کنید الهام‌بخش باشد به سراغ کلیسای مارسرگیز بروید.

این کلیسا که به نام سیر نیز شناخته می‌شود با آن سنگ‌های نامنظم و دلربایش در دامنه کوه سیر قرار گرفته است. وقتی برف آرام آرام دیوار و سقف این کلیسای پیر را می‌پوشاند، انگار در فیلم‌های قدیمی قدم می‌زنیم. حیاط کوچک این کلیسا، درخت‌های اطراف و منظره‌هایی که به دست پاییز رنگارنگ شده بودند، در دل سفیدی برف آرام می‌گیرند و انگار به خواب فرو می‌روند.

حس و حال کلیسای مارسرگیز، حس و حال عجیبی است به خصوص وقتی با تاریخ، افسانه‌ها و اسطوره‌ها پیوند می‌خورد. وقتی می‌دانیم که قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد و به دستور شیرین، همسر خسروپرویز ساخته شده است. آخر می‌گویند در آن دوران خسروپرویز بر رومیان پیروز شده بود؛ شیرین هم زنی بود مسیحی! پس این یک انتخاب متفاوت است برای الهام گرفتن از طبیعت برف‌آگین پاییز.

آدرس کلیسای مارسرگیز

برای رفتن به کلیسای مارسرگیز باید به  استان آذربایجان غربی، ۱۲ کیلومتری ارومیه، دامنه‌ی کوه سیر بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها