اختلال دو قطبی از پنجره‌ای جدید؛ شخصیت‌های فیلم که ما را با اختلال دو قطبی آشنا می‌کنند

شخصیت‌های سینمایی، با روایت‌های گیرا و بازی‌های درخشان، دریچه‌ای جدید به دنیای پیچیده اختلال دوقطبی باز کرده‌اند. با ما همراه باشید تا به اعماق روان این شخصیت‌ها سفر کنیم و از نزدیک با چالش‌ها و امیدهای آن‌ها آشنا شویم.

شناسه خبر: ۴۱۱۵۱۴
اختلال دو قطبی از پنجره‌ای جدید؛ شخصیت‌های فیلم که ما را با اختلال دو قطبی آشنا می‌کنند

راهنماتو- اختلال دو قطبی یک از اختلالات جدی روانی است. این اختلال می‌تواند باعث تغییرات شدید خلق و خو شود و به دو دوره کاملا متفاوت شیدایی و افسردگی تقسیم می‌شود. در دوره شیدایی فرد دارای انرژی بسیار بالایی است.

به گزارش راهنماتو، اگر بخواهیم بیشتر در مورد این اختلال صحبت کنیم باید به عوامل تاثیر گذار برای روی این اختلال بپردازیم که عموما عوامل محیطی و وراثت است. این بیماری با اینکه بسیار شایع است اما آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. ما در این مطلب قصد داریم با چند فیلم اختلال دوقطبی بیشتر بپردازیم پس با راهنماتو همراه باشید.

فیلم دفترچه امیدبخش 2012  (Silver Linings Playbook)

MV5BMTM5MjczNzM3NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjg4NjYxOA@@._V1_

داستان فیلم: این فیلم از زبان شخصیتی به نام پت شروع می‌شود که از بیمارستان روانی به تازگی مرخص شده است. پت قبل رفتن به بیمارستان متاهل بوده و در شغل معلمی کار می‌کرده اما بعد از رفتن به بیمارستان تمامی داشته‌های خود را از دست می‌دهد و از احساسی که داروها در بدنش ایجاد می‌کند بسیار بدش می‌آید.

این فیلم به خوبی دوره‌های شیدایی را به تصویر می‌کشد. رفت و آمد تند افکار به ذهن و گاهی به زبان آوردنش، تند صحبت کردنش و ممانعتش از خوردن داروها از نشانه‌های مهم این دوره است.

نوسانات خلقی شدید: پات مدام بین حالات افسردگی و شیدایی در نوسان است. در یک لحظه، او افسرده و منزوی است و در لحظه دیگر، پر انرژی و پر حرف است.

اختلال در خواب: پات دچار بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی بیش از حد می‌شود که از نشانه‌های رایج اختلال دو قطبی است.

تغییرات در اشتها: اشتهای پات به شدت نوسان می‌کند. در دوره‌های شیدایی، ممکن است اشتهای زیادی داشته باشد و در دوره‌های افسردگی، اشتهایش کاهش یابد.

گفتار سریع و پرش از موضوع: در دوره‌های شیدایی، پات با سرعت زیاد و پرش از موضوع صحبت می‌کند و تمرکز بر روی یک موضوع برایش دشوار است.

رفتارهای پر خطر: پات در دوره‌های شیدایی، رفتارهای پرخطری از خود نشان می‌دهد مانند شرط‌بندی و درگیری‌های فیزیکی.

اختلال در تفکر: پات در دوره‌های شیدایی، افکار مسابقه‌ای و پرش از موضوع دارد و در دوره‌های افسردگی، ممکن است احساس کند که نمی‌تواند فکر کند.

فیلم ساعت‌ها 2002  (The Hours)

ab7ea7e_1645976592737-biopics-d-ecrivains-m250080-rmiptc

داستان فیلم: این فیلم راوی سه زمان مختلف است که زندگی سه زن را نشان می‌دهد. این فیلم علاوه بر روایت پیچیده راوی افسردگی این دوره است. افسردگی‌ای که به شکل‌های متفاوت در هرکدام از زن‌های فیلم خودش را نشان و درنهایت باعث خودکشی ویرجینیا وولف در پایان فیلم می‌شود که از دیگر نشانه‌های این اختلال است.

نوسانات در اشتها: یکی از نشانه‌های مهم افسردگی بی اشتهایی است که به خوبی در کاکتر ویرجینیا وولف دیده می‌شود.

نوسانات فکری: کلاریسا وان درحال ترتیب دادن یک مراسم است و با شدت و شوق زیاد از حد درحال برنامه‌ریزی برای یک مهمانی است به طوری که این اشتیاق مریض گونه است.

نوسانات در خواب: ویرجینیا که دچار افسردگی است به شدت از بی‌خوابی رنج می‌برد و بسیار محدود و کم به خواب می‌رود.

فیلم از دو ذهن 2012  (Of Two Minds)

p9797207_v_h8_aa

داستان فیلم: «از دو ذهن» فیلمی مستند با محوریت علائم پیچیده اختلال دوقطبی است که حفظ شغل و حفظ روابط سالم را بسیار دشوار می‌کند. کارگردانی این فیلم بر عهده لیزا کلاین بود که پس از مرگ خواهرش در سال ۱۹۸۴ درباره این بیماری فیلم ساخت.

ناپایداری در روابط: عموما افراد دچار اختلال دو قطبی دچار مشکلات جدی در روابط خود هستند

اختلال در کار: افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند نمی‌توانند به مدت طولانی در یک شغل دوام بیاورند و مدام درحال تغییر شغل هستند.

میل به خودکشی: به طور معمول افرادی که دارای اختلال دو قطبی هستند به ویژه در دوره افسردگی میل به پایان دادن زندگی خود دارند.

فیلم سیلویا 2003  (Sylvia)

Sylvia-2003-CraigPaltrow

داستان فیلم: این فیلم درباره زندگینامه سیلویا پلات است. شاعر و نویسنده‌ای که مبتلا به بیماری دو قطبی بوده است. این فیلم با ملاقات سیلویا و تد هیوز در کمبریج آغاز می‌شود و درنهایت در سال 1963 منجر به خودکشی‌اش می‌شود.

سقوط حال روحی: در فیلم می‌بینیم که چگونه نقش اول فیلم حال روحی‌اش سقوط می‌کند و از افسردگی شدید رنج می‌برد.

میل به خودکشی: در این فیلم هم سیلویا که دچار افسردگی شدید است به شدت میل دارد که به زندگی خود پایان دهد.

فیلم لمس‌شده با آتش2015  (Touched with Fire)

twf_07344_r1454029677-c1ce3b921385ba151efd2d21af7c4549fe85a1db

داستان فیلم: دو بیمار که از بیماری دو قطبی رنج می‌برند و هردو شاعر هستند در یک بیمارستان روانی با یکدیگر آشنا می‌شوند. رابطه‌ای عاشقانه میان این دو شکل می‌گیرد. آن‌ها معتقدند که داروها باعث سرکوب شدن خلقیتشان می‌شود و از خوردن دارو اجتناب می‌کنند و در نهایت از بیمارستان فرار می‌کنند.

توهم: اینطور فکر می‌کنند که بیماری که دارند به آن‌ها خلاقیت می‌بخشد.

ممانعت از خوردن دارو: عموما چون از حالات دوره شیدایی خود لذت می‌برند از خوردن دارو و حالت طبیعی خود خوششان نمی‌آید

چرا فیلم دیدن برای افرادی که اختلال دوقطبی دارند مفید است؟

تماشا فیلم به کسانی که دارای بیماری دوقطبی هستند کمک می‌کند که بیشتر درباره بیماری خود بدانند و همچنین با احساس همزاد پنداری که در آن‌ها شکل می‌گیرد از احساس تنهایی آن‌ها کاسته می‌شود.

همینطور به آن‌ها کمک می‌کند که از علائم دوره‌های خود خصوصا دوره شیدایی بیشتر مطلع شوند و از سماجتی که برای نخوردن دارو دارند تا حدودی می‌کاهد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها