۱۰ فیلم ترسناک شبیه یک مکان ساکت (A Quiet Place)

فیلم ترسناک یک مکان ساکت اثر بازیگر و کارگردان خوش‌ذوق، جان کرازینسکی و محصول سال ۲۰۱۸، با جهان خاموش و پر از تعلیق خود، نظر مخاطبان زیادی را جلب کرده‌است. داستان این فیلم درباره تلاش برای بقای خانواده‌ای است، که از دست موجوداتی شکارچی پنهان شده و فرار می‌کنند. یک مکان ساکت آنقدر موفق شد، که به یک فرنچایز تبدیل شده و یک دنباله عالی از آن در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. همچنین یک اسپین‌آف پیش‌درآمد از این اثر در سال ۲۰۲۴ با عنوان یک مکان ساکت: روز اول ساخته شده‌است. با توجه به اینکه هر سه فیلم این فرنچایز، مخاطبان زیادی را جذب کرده و موردتحسین قشر گسترده‌ای از مردم جامعه قرار گرفته‌است، طرفداران این سه‌گانه ترسناک، مشتاق هستند تا فیلم‌های ترسناک دیگری را بیابند، که مضامین روایی، شخصیت‌ها و فضای مشابه را به تصویر می‌کشد.

شناسه خبر: ۴۱۱۷۰۵
 ۱۰ فیلم ترسناک شبیه یک مکان ساکت (A Quiet Place)

وقتی صحبت از استفاده نوآورانه از سکوت و خطوط داستانی می‌شود که شخصیتی دارای ناتوانی را در خود جای می‌دهد، فیلم‌هایی مانند سکوت و نفس نکش هر دو دیدگاه‌های کاملا متفاوتی را در این فضا ارائه می‌دهند. در حالیکه یک مکان ساکت یک دختر جوان ناشنوا را به‌عنوان یکی از قهرمانان داستان نشان می‌دهد که از دست هیولاها فرار می‌کند، تنها قهرمان فیلم سکوت یک زن ناشنوا است، که به‌تنهایی زندگی می‌کند و توسط یک شخصیت مرموز آزار می‌بیند. ازطرفی شرور فیلم نفس نکش، مرد کوری است که مردم را به دام خود می‌اندازد. علی‌رغم این تمایزات کلیدی، هر سه داستان فیلم‌های ترسناکی را خلق می‌کنند، که تجربیات احساسی را برجسته کرده و شما را گیر می‌اندازد. داستان اینگونه آثار، داستان بقا است. در عین‌حال، فیلم‌های ترسناکی هم وجود دارند، که از جنبه‌های متفاوتی با یک مکان ساکت مشابه هستند. در اینجا 10 فیلم ترسناک خوب را به شما معرفی می‌کنیم، که از جنبه‌های مختلف شبیه‌به فیلم یک مکان ساکت هستند.

10. مرد نامرئی (The Invisible Man)

The Invisible Man

  • ژانر اصلی: علمی تخیلی
  • کارگردان: لی ونل
  • تاریخ انتشار: 28 فوریه 2020
  • بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون. کوهن، استورم رید و آلدیس هاج

وقتی همسر سابق سسیلیا با خودکشی می‌میرد و ثروتش را به او واگذار می‌کند، او گمان می‌کند که مرگش رازهایی دارد. از آنجاییکه مجموعه‌ای از تصادفات کشنده در فیلم وجود دارد، سیسیلیا تلاش می‌کند تا ثابت کند که توسط کسی تعقیب می‌شود، که هیچ‌کس نمی‌تواند ببیند. مرد نامرئی یک داستان کلاسیک از وحشت حسی است. مرد نامرئی یک فیلم علمی تخیلی ترسناک محصول ۲۰۲۰ با بازی الیزابت ماس ​​است، که بیشتر به‌لطف نقش اصلی‌اش در سریال داستان ندیمه شناخته می‌شود. این فیلم بر اساس رمان اچ جی ولز محصول سال 1897 و هفتمین اقتباس یونیورسال پیکچرز از مرد نامرئی است. مرد نامرئی درحقیقت یک تفسیر اجتماعی درباره آزار خانگی است. ساخت دوباره این روایت در قالب اثر سینمایی، به‌شدت مورد تحسین قرار گرفت و عملکرد الیزابت ماس به‌طور گسترده‌ یکی از نقاط‌قوت فیلم در نظر گرفته می‌شود. وقتی صحبت از تکنیک‌های روایی خاصی برای ایجاد تنش می‌شود، مرد نامرئی بسیار شبیه‌به یک مکان ساکت جان کرازینسکی است. مرد نامرئی همچنین با وحشت یک تهدید ناپیدا مقابله می‌کند و شخصیت شرور آن، قبل از دیده شدن شنیده می‌شود. تعلیق ناشی از یک تهدید پنهانی که در هر دو فیلم وجود دارد، غیرممکن است شناسایی، مکان‌یابی و متوقف شود.

9. هیولا (The Monster)

The Monster

  • ژانر اصلی: درام تخیلی
  • کارگردان: برایان برتینو
  • تاریخ انتشار: 11 نوامبر 2016
  • بازیگران: زویی کازان، الا بلنتین، کایرا نایتلی و آرون داگلاس

هیولا هم مانند یک مکان ساکت، قهرمانان داستان را مجبور به سکوت می‌کند. هیولا یک فیلم ترسناک محصول سال ۲۰۱۶ است. داستان حول‌محور مادر و دختر خردسالش است، که در جاده‌ای متروک گیر افتاده‌اند و باید با موجودی وحشتناک روبرو شوند، که در تاریکی کمین کرده‌است. فیلم به دلیل عمق احساسی و به‌تصویر کشیدن رابطه بین شخصیت‌ها، موردستایش قرار می‌گیرد. هیولا مانند فیلم یک مکان ساکت، بر روی پیوند بین والدین و فرزندان تمرکز می‌کند، زیرا آنها برای زنده ماندن در برابر یک شکارچی بی‌رحم تلاش می‌کنند. هر دو فیلم مضامینی مانند مراقبت اعضای خانواده از همدیگر، فداکاری و توسل به غریزه را بررسی می‌کنند. هیولا در این فیلم دقیقا مانند فیلم یک مکان ساکت، دو قهرمان داستان را مجبور می‌کند، برای زنده ماندن سکوت کنند.

8. نشانه‌ها (Signs)

نشانه‌ها

  • ژانر اصلی: علمی تخیلی
  • کارگردان: ام نایت. شیامالان
  • تاریخ انتشار: 2 آگوست 2002
  • بازیگران: مل گیبسون، واکین فینیکس، ام نایت. شیامالان، روری کالکین و ابیگیل برسلین

نشانه‌ها درباره تلاش خانواده در انزوا برای زنده‌ماندن است. نشانه‌ها یک فیلم علم تخیلی ترسناک، محصول سال ۲۰۰۲ و به کارگردانی ام نایت. شیامالان است، که به‌لطف آثار کلاسیک دیگری مانند حس ششم و دهکده شناخته می‌شود. در این فیلم ترسناک خانواده‌ای متشکل از یک کشیش سابق، برادرش و دو فرزندش حلقه‌های مرموز را در مزرعه خود کشف می‌کنند. در همین حال، تهاجم بیگانگان به زمین رخ می‌دهد و مکان دورافتاده آنها هم درنهایت موردتهاجم قرار می‌گیرد. نشانه‌ها و یک مکان ساکت، هر دو بر خانواده‌هایی که با تهدیدات بیگانگان سروکار دارند، تمرکز می‌کنند و در عین‌حال بر مضامینی مانند؛ ایمان، رستگاری و همبستگی خانواده‌ تاکید می‌کنند. تنش در هر دو فیلم از طریق انزوای شخصیت‌ها و آشکار شدن تدریجی تهدید فرازمینی ایجاد می‌شود. یک ویژگی جالب که نشانه‌ها خیلی بیشتر از یک مکان ساکت از آن برخوردار است، ماهیت و نحوه پنهانی بودن بیگانگان است.

7. شماره 10 خیابان کلاورفیلد (10 Cloverfield Lane)

10 Cloverfield Lane)

  • ژانر اصلی: وحشت
  • کارگردان: دن تراختنبرگ
  • تاریخ انتشار: 8 مارس 2016
  • بازیگران: مری الیزابت وینستد، جان گودمن و جان گلگر. جونیور

این فیلم یک اثر سینمایی ترسناک درباره بقا و پنهان شدن است. این اثر یک فیلم شامل چندین ژانر محصول سال 2016 است، که دومین قسمت از مجموعه کلاورفیلد، پس از فیلم کلاورفیلد در سال 2008 محسوب می‌شود. این قسمت دوم درباره زن جوانی است که، در پناهگاهی با دو مرد بیدار می‌شود، که ادعا می‌کنند دنیای بیرون به دلیل یک فاجعه گسترده غیرقابل سکونت است. علیرغم اینکه برای کسانی که هر دو فیلم را دیده‌اند، به راحتی می‌توانند به رویدادهای آخرالزمانی کلاورفیلد متصل شوند، این فیلم همچنین به‌عنوان یک داستان مستقل غیرمرتبط عمل می‌کند. محیط کلاستروفوبیک و تمرکز بر بقا در شماره 10 خیابان کلاورفیلد، تنشی را که در فیلم یک مکان ساکت می‌بینیم، منعکس می‌کند. هر دو فیلم ازطریق فضاهای بسته و تردید و تنش در ماهیت تهدیدات خارجی، تعلیق ایجاد می‌کنند و توانایی‌های شخصیت‌ها را هنگامیکه مصمم به زنده ماندن هستند، برجسته می‌کنند. هر دوی این فیلم‌ها از داستان‌های علمی تخیلی در بافت خود استفاده می‌کنند، که در نوع‌خود جذاب است.

6. نفس نکش (Don’t Breathe)

Don’t Breathe

  • ژانر اصلی: درام هیجان‌انگیز
  • کارگردان: فده آلوارز
  • تاریخ انتشار: 26 آگوست 2016
  • بازیگران: استیون لانگ، جین لوی و دیلن مینت

نفس نکش یک فیلم ترسناک محصول سال 2016 است، که حول‌محور سه دزد می‌چرخد، که برای سرقت به خانه یک مرد نابینا وارد می‌شوند و متوجه می‌شوند که او بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که می‌توانستند پیش‌بینی کنند. داشتن یک آنتاگونیست نابینا با حواس قدرتمند، این تصور غلط را که افراد دارای معلولیت نمی‌توانند هر کاری می‌خواهند انجام دهند یا فقط باید در حاله‌ای از نور به‌تصویر کشیده شوند، بر هم می‌زند. این فیلم یکی از وحشتناک‌ترین آثار سینمایی ترسناک غیر ماوراء‌طبیعی ده سال گذشته است. استفاده از محرومیت حسی در فیلم، جایی که شخصیت‌ها برای جلوگیری از شناسایی باید در سکوت حرکت کنند، می‌تواند فیلم یک مکان آرام را به بینندگان یادآوری کند. هر دو فیلم با تأکید بر اهمیت صدا و نیاز شخصیت‌ها به ناشناخته ماندن در موقعیت‌های تهدیدکننده زندگی، تنش ایجاد می‌کنند. شخصیت‌ها باید محیط خود را لمس کنند تا از شناسایی توسط دشمنان خود جلوگیری کنند. به‌عبارت دیگر، نفس نکش نسخه واقع‌گرایانه یک مکان ساکت است.

5. جنگ دنیاها (War of the Worlds)

War of the Worlds

  • ژانر اصلی: علمی تخیلی
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • تاریخ انتشار: 29 ژوئن 2005
  • بازیگران: تام کروز، داکوتا فانینگ، میراندا اتو، تیم رابینز و جاستین چتوین

جنگ دنیاها به‌نوعی بر یک مکان ساکت تأثیر گذاشته‌است. این اثر سینمایی یک فیلم علمی تخیلی هیجان‌انگیز به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ است، که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. این فیلم بر اساس رمان اچ‌جی ولز، خانواده‌ای را دنبال می‌کند که برای زنده ماندن از تهاجم بیگانگانی که زمین را ویران می‌کنند، تلاش می‌کنند. تام کروز در این فیلم نقش ری را بازی می‌کند، یک کارگر اسکله تنها که در تلاش برای برقراری ارتباط با دو فرزندش است. پویایی خانواده و زنده ماندن در برابر مهاجمان بیگانه در جنگ دنیاها با فیلم یک مکان ساکت مشابهت دارد. هر دو فیلم خانواده‌های معمولی را در مواجهه با دشمنان فرازمینی به تصویر می‌کشند و مقاومت و عزم آنها را برای محافظت از یکدیگر برجسته می‌کنند. اما شباهت‌های این دو فیلم فراتر از مضامین و شخصیت‌ها است، زیرا تأثیر جنگ دنیاها را می‌توان در نحوه فیلم‌برداری کل صحنه‌های یک مکان ساکت مشاهده کرد. جنگ دنیاها اثر خاص استیون اسپیلبرگ، در یک موقعیت تهاجم ناگهانی و وحشتناک بیگانگان، پیوند خانواده‌ای از هم‌گسیخته را به چالش می‌کشد، در حالیکه آن‌ها در حال حرکت در دنیایی هستند، که به آشوب کشیده شده‌است. این روایت بر عزم یک پدر برای حفظ امنیت فرزندانش در حالیکه تمدن در اطراف آنها فرو می‌ریزد، متمرکز است.

4. سکوت (Hush)

Hush

  • ژانر اصلی: درام هیجان‌انگیز
  • کارگردان: مایک فلنگن
  • تاریخ انتشار: 8 آوریل 2016
  • بازیگران: جان گلگر. جونیور، کیت سیگل و مایکل توروکو

سکوت هم مانند یک مکان ساکت، یک قهرمان ناشنوا دارد. سکوت یک فیلم ترسناک محصول ۲۰۱۶ به کارگردانی مایک فلنگن است. داستان فیلم درباره زنی ناشنوا است، که باید از خود درمقابل یک قاتل نقابدار بیرون از خانه متروک خود محافظت کند. تنش فیلم از دیدگاه شخصیت اصلی شکل می‌گیرد، زیرا او به‌طور همزمان توسط دیگر حواس قوی خود محافظت می‌شود و به دلیل اینکه نمی‌شنود آسیب‌پذیر است. سکوت و یک مکان ساکت، موضوع اصلی بقا در سکوت را به اشتراک می‌گذارند. اما در این فیلم، این واقعیت که شخصیت اصلی خودش نمی‌تواند صدای حرکات خود را بشنود، تنش محیط را در سکوت تشدید می‌کند. البته از یک جنبه سکوت نسبت به یک مکان ساکت بسیار متفاوت است، زیرا درباره یک خانواده یا موجودات فضایی نیست، اما یک وحشت به‌همان اندازه پر از تعلیق را منتقل می‌کند.

3. مه (The Fog)

مه

  • ژانر اصلی: وحشت
  • کارگردان: جان کارپنتر
  • تاریخ انتشار: 1 فوریه 1980
  • بازیگران: آدرین باربو، جیمی لی. کرتیس، جان هاوسمن، جنت لی و هال هالبروک

مه نوع دیگری از تهاجم غیرقابل توقف را به ارمغان می‌آورد. این اثر یک فیلم ترسناک محصول سال ۱۹۸۰ به کارگردانی جان کارپنتر، فیلمساز افسانه‌ای است، که خالق فیلم‌های کلاسیکی مانند هالووین و موجود است. داستان درباره یک شهر ساحلی است، که توسط یک مه مرموز و غیرقابل توقف احاطه شده‌است، که ارواح انتقام‌جو را پنهان می‌کند. این فیلم به‌لطف فضای پر از تنش  و تصاویر وهم‌انگیزش شناخته می‌شود. در این فیلم، وحشتی که در مه کمین کرده‌است، به موازات تهدید شکار صدا در یک مکان ساکت است. هر دو فیلم ازطریق شرایط محیطی که تهدید واقعی را پنهان می‌کند تا زمانی که واقعا تبدیل به تهدید می‌شود، احساس ترس فراگیر ایجاد می‌کند. قهرمانان داستان به‌طور فزاینده‌ای ناامید و شکار می‌شوند تا زمانیکه، داستان در اوج هر دو فیلم تغییر کند. گرچه فیلم مه مانند یک مکان ساکت به همین ترتیب بر روی یک خانواده متمرکز نیست، اما مادری نگران را در قالب یک مجری رادیویی نشان می‌دهد، که در فانوس دریایی که از آنجا برنامه پخش می‌کند با ناامیدی بر شهر نظارت می‌کند.

2. هبوط (The Descent)

The Descent

  • ژانر اصلی: وحشت
  • کارگردان: نیل مارشال
  • تاریخ انتشار: 4 آگوست 2006
  • بازیگران: شانا مک‌دونالد، ناتالی مندوزا و الکس رید

هبوط یک فیلم ترسناک بریتانیایی محصول 2006 است، که گروهی متشکل از شش زن را دنبال می‌کند، که در یک مکان غارمانند ناشناخته به دام می‌افتند و توسط موجودات انسان‌نمای زیرزمینی به نام خزنده شکار می‌شوند. این فیلم به‌لطف کلاستروفوبیای شدید و انتقال ترس از موجودات ناشناخته، موردتوجه قرار گرفته‌است. به گفته کارگردان این فیلم یعنی نیل مارشال، خزنده‌ها مردانی هستند که هرگز غار را ترک نکردند؛ آنها در طی هزاران سال تکامل یافته‌اند و در قالب خانواده‌ها در آنجا زندگی می‌کنند. این موجودات بینایی خود را از دست داده‌اند، شنوایی و بویایی قوی دارند و عملکرد کاملی در غار دارند. محیط کلاستروفوبیک و موجودات حساس به صدا در فیلم هبوط شبیه‌به موجودات در فیلم یک مکان ساکت است. هر دو فیلم بر ترس از شکار شدن توسط موجودات کور در فضاهای بسته تاکید می‌کند، که هر صدایی می‌تواند منجر به مرگ شود. اگرچه گروه دوستان در هبوط خانواده‌ای مانند خانواده یک مکان ساکت نیستند، اما پیوند نزدیک و تجربیات مشترک آنها باعث می‌شود که بتوان به آنها احساس نزدیکی کرد و هنگامیکه آنها نیاز به مبارزه برای زندگی خود داشته‌باشند، بر مخاطب تاثیر می‌گذارند.

1. بیگانه (Alien)

Alien

  • ژانر اصلی: علمی تخیلی
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • تاریخ انتشار: 25 می 1979
  • بازیگران: سیگورنی ویور، تام اسکریت و جان هرت

فیلم کلاسیک ترسناک علمی تخیلی بیگانه اثر ریدلی اسکات، یک اثر متفاوت و ماندگار است. این فیلم محصول سال 1979، یک داستان کلاسیک از بقا در برابر یک شکارچی فرازمینی مهیب است. چیزی که بیگانه را از فیلم‌های قبلی متمایز می‌کند، تاکید بر طراحی منحصربه‌فرد بیگانه و نحوه پیوند آن با داستان است. این فیلم داستان خدمه یک سفینه فضایی را دنبال می‌کند، که با موجودی که یکی آنها را شکار می‌کند، در مسیر مبارزه قرار می‌گیرند. مانند یک مکان ساکت، این فیلم بر روی بقا در برابر یک شکارچی بیگانه قدرتمند تمرکز دارد. شخصیت بیگانه، درست مانند فرشتگان مرگ یک مکان ساکت، چشم ندارد. بیگانه همچنین دارای یک محیط بسیار کلاستروفوبیک است. با توجه‌به روایت فیلم یک مکان ساکت، جای تعجب نیست که نویسندگان این فیلم از بیگانه به‌عنوان منبع الهام برای خود یاد کرده‌اند.

منبع : مایکت
نظرات
پربازدیدترین خبرها