آدار در سریال «حلقه های قدرت» چند سال سن دارد؟

در سریال حلقه‌های قدرت (The Rings of Power)، شخصیتی به نام آدار معرفی شده که پیشینه‌ای طولانی دارد. اگرچه آدار در آثار اصلی تالکین حضور ندارد، اما نمایانگر نوعی الف است که تالکین در یادداشت‌ها و نوشته‌هایی که پس از مرگش منتشر شده، به آن اشاره کرده است.

شناسه خبر: ۴۱۳۶۶۰
آدار در سریال «حلقه های قدرت» چند سال سن دارد؟

تالکین توضیح داده که برخی از الف‌های اولیه که در سرزمین میانه بیدار شدند یا به دنیا آمدند، توسط مورگوت، ارباب تاریکی، به اسارت گرفته شده و تحت شکنجه قرار گرفتند و به موجودات دیگری تبدیل شدند. همین الف‌ها بودند که بعد‌ها به اورک‌ها تبدیل شدند و این نکته در سریال حلقه‌های قدرت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ا1

حضور آدار در این سریال تا حدودی بحث‌برانگیز است. تالکین هرگز به‌طور قطعی تأیید نکرده که تغییرات مورگوت در الف‌ها منجر به خلق اورک‌ها شده باشد. با این حال، پرایم ویدیو این ایده را با روایت خود از منشأ اورک‌ها پذیرفته است.

اکنون سریال حلقههای قدرت فرصتی برای بررسی تأثیرات شرارت‌های مورگوت و سائورون بر سرزمین میانه فراهم کرده است. اما آدار در این خط زمانی چه جایگاهی دارد؟

سن آدار در سریال «حلقههای قدرت» چقدر است؟

محاسبه سن آدار کار ساده‌ای نیست و به بررسی‌های زیادی نیاز دارد. در ابتدا باید منشأ الف‌ها را بررسی کنیم. الف‌ها که گاهی «فرزندان ایلوواتار» نامیده می‌شوند، توسط خالق دنیای «ارباب حلقه‌ها» به وجود آمدند و در منطقه‌ای از سرزمین میانه به نام کوئی‌وینن در خواب عمیقی فرو رفتند. آن‌ها در سال ۱,۰۵۰ از «سال‌های درختان» (YT) بیدار شدند، یعنی پیش از آغاز اولین عصر سرزمین میانه. در این زمان، مورگوت شروع به ربودن الف‌های تازه بیدار شده و تبدیل آن‌ها به هیولا‌های تاریک خود کرد

ا2

با توجه به این موضوع، می‌توان سال تولد آدار را حدوداً در سال ۱۰۵۰ سال‌های درختان تخمین زد. این دوره مجموعا ۱,۵۰۰ سال به طول انجامید؛ اما سال‌های این دوره با «سال‌های والینور» محاسبه می‌شوند که طولانی‌تر از سال‌های خورشیدی هستند. تالکین در ابتدا گفته بود که یک سال والینور معادل ۹.۵۸۲ سال خورشیدی است، بنابراین آدار در پایان سال‌های درختان حدود ۴,۳۱۲ سال سن داشت. اما بعد‌ها تالکین این نسبت را تغییر داد و یک سال والینور را معادل ۱۴۴ سال خورشیدی اعلام کرد که در این صورت آدار در پایان این دوره ۶۴,۸۰۰ ساله بوده است.

ا3

پس از سال‌های درختان، اولین عصر سرزمین میانه آغاز شد که خوشبختانه زمان در این دوره با سال‌های خورشیدی محاسبه می‌شود. این دوره به عمر آدار ۵۹۰ سال دیگر اضافه می‌کند. سپس عصر دوم شروع می‌شود که داستان سریال حلقههای قدرت در آن اتفاق می‌افتد. سائورون و کلبریمبور حلقه‌های معروف را در سال ۱۵۰۰ دوره دوم ساختند، بنابراین بر اساس نرخ تبدیل سال والینور به ۹.۵۸۲ سال خورشیدی، آدار ۶,۴۰۱ سال سن دارد و اگر یک سال والینور معادل ۱۴۴ سال خورشیدی در نظر گرفته شود، آدار ۶۶,۸۹۰ ساله خواهد بود.

ا4

البته، خط زمانی حلقههای قدرت این محاسبات را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا پرایم ویدیو این خط زمانی را به شدت فشرده کرده است. اگرچه حلقه‌های قدرت در سال ۱۵۰۰ دوره دوم ساخته شدند، اما ایسیلدور و الندیل تا نزدیکی پایان دوران دوم، یعنی حدود سال ۳۳۱۹ دوره دوم، به سرزمین میانه نرسیدند. بنابراین، محاسبه سن آدار در زمان «آخرین اتحاد الف‌ها و انسان‌ها» ممکن است دقیق‌تر باشد. در سال ۳۴۴۱ دوره دوم، سن آدار بین ۹,۸۱۲ تا ۷۰,۳۳۱ سال تخمین‌ زده می‌شود.

 

منبع : روزیاتو
نظرات