۱۰ فایده آب برنج برای گیاهان(+طرز استفاده)

آب برنج بهترین کود برای گیاهان است و به بهبود رشد و شادابی گیاه کمک می‌کند. نشاسته و مواد معدنی موجود در آب برنج برای سلامت گیاه مفید است و مواد ضروری مورد نیاز آن را تامین می‌کند. در این مقاله می‌توانید با فواید آب برنج برای گیاهان و نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

شناسه خبر: ۴۱۳۶۱۸
 ۱۰ فایده آب برنج برای گیاهان(+طرز استفاده)

۱۰ خاصیت آب برنج برای گیاهان

آب برنج سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و نشاسته است و می‌توانید از آن به جای انواع کودهای تجاری استفاده کنید. این آب به افزایش رشد باکتری‌های مفید در خاک کمک می‌کند و برای بهبود رشد گیاه مفید است. آب برنج سرشار از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و از همین رو برای رشد برگ و سلامت کلی گیاه مفید است.

این تقویت کننده بسیار مفید و ارزان قیمت است و با محیط زیست سازگاری دارد و به شما کمک می‌کند تا با کمترین هزینه، گیاهان را تقویت کنید.

در ادامه این بخش به مهم‌ترین فواید آب برنج برای گیاهان اشاره شده است.

گیاهان2

افزایش رشد گیاه

افزایش تولید کلروفیل

رشد ریشه

تولید گل و میوه

افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها

افزایش باکتری‌های مفید در خاک

کنترل آفات و از بین بردن مگس‌ها، پشه‌ها و سوسک‌های ریز

افزایش شادابی گیاه

کاهش هزینه‌های نگهداری گیاه

افزایش حاصلخیزی خاک گیاه

نحوه استفاده از آب برنج برای گیاهان

آب برنج در واقع همان آب صاف شده برنج پس از جوشاندن یا آبی است که برای خیساندن برنج استفاده می‌شود. این آب حاوی تمام مواد معدنی و مفید برنج است و از همین رو از آن برای تغذیه گیاه استفاده می‌شود. برای تهیه آب برنج می‌توانید برنج را برای چند دقیقه در آب بجوشانید. سپس آب را در یک ظرف بریزید و صبر کنید تا خنک شود.

حالا می‌توانید از این آب برای رشد سریع گیاهان استفاده کنید. می‌توانید در زیر گلدانی گیاه یا یک سینی مقداری آب برنج بریزید و سپس گلدان را داخل آن قرار دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد گیاه را از آن خارج کنید. بهتر است هر چند روز یک بار از این روش استفاده کنید.

برای تهیه آب برنج به روش دیگر نیز می‌توانید برنج را حدود یک ساعت در آب بخیسانید و سپس از این آب برای آبیاری گیاه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نباید از آب برنج بیشتر ۲ تا ۳ هفته یک بار استفاده کنید. آبی که از جوشاندن برنج به دست می‌آید فواید بیشتری نسبت به آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید دارد.

می‌توانید از آب برنج برای آبیاری مستقیم گیاهان داخل باغچه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در این روش باید آب برنج را بدون برخورد با برگ‌ها، داخل خاک بریزید.

نکاتی که باید در مورد استفاده از آب برنج برای گیاهان بدانید

گیاهان

استفاده زیاد از آب برنج برای گیاه مضر است و موجب جذب آفات، بد بو شدن خاک و افزایش باکتری‌های مضر در خاک می‌شود.

آب برنج سرشار از ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین B6 ،B12 ،E ،C و همچنین منیزیم و روی است و از همین رو استفاده از آن موجب سرسبزتر شدن شاخ و برگ‌های گیاه می‌شود.

در زمان استفاده از آب برنج باید دمای آن با دمای اتاق یکی باشد تا گیاه آسیب نبیند.

بهتر است به جای آبیاری مستقیم گیاه با آب برنج، آن را در زیر گلدانی گیاه بریزید تا گیاه از مقدار مناسبی از آن استفاده کند.

آب برنج خیلی زود فاسد می‌شود، از همین رو تنها از آب برنج تازه یا آبی که برای چند روز در یخچال نگهداری شده است استفاده کنید.

می‌توانید در یخچال، آب برنج را برای ۵ تا ۷ روز نگهداری کنید.

آب برنج برای سانسوریا مفید است و می‌توانید این گیاه را با آب برنج به صورت آبیاری از زیر گلدانی تقویت کنید.

مصرف آب برنج برای همه گیاهان مناسب نیست و بهتر است از آن برای گیاهانی مثل کاکتوس، ساکولنت، گیاهان چمنی، بابونه و لاوندر استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید گیاهانی که به آب‌هایی با PH پایین نیاز دارند مثل آزالیا، کاملیا، گاردنیا و هیبیسکوس، نباید با آب برنج آبیاری شوند. از طرف دیگر برای آبیاری گیاهان حساس به نیتروژن و آهن مثل گل‌های آهار، خربزه، خیار، و بادمجان نیز نباید از آب برنج استفاده کنید.

بهتر است گیاه را صبح‌ها آبیاری کنید. بدترین زمان برای آبیاری گیاه با آب برنج، ظهر است که رطوبت تخلیه و گیاه خشک می‌شود. از طرف دیگر آبیاری گیاه در شب خطر ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

در این مقاله به فواید آب برنج برای گیاهان و نحوه استفاده از آن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که آب برنج برای همه گیاهان مناسب نیست و نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از آب برنج برای گیاهان مختلف را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : عصرترکیه
نظرات