۷ آفت گیاهان آپارتمانی خطرناک + نحوه شناسایی و از بین بردن آنها

گیاهان آپارتمانی، جزیره‌های سبز آرامش در خانه‌های ما هستند. اما این جزایر کوچک هم مانند هر موجود زنده دیگری، به مراقبت و توجه نیاز دارند. یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامتی گیاهان، آفات هستند. در این مقاله، با ۷ آفت رایج گیاهان آپارتمانی آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید چگونه از گیاهان دوست داشتنی‌تان در برابر آن‌ها محافظت کنید.

شناسه خبر: ۴۲۰۸۳۴
7  آفت گیاهان آپارتمانی خطرناک + نحوه شناسایی و از بین بردن آنها

راهنماتو- چطور از شر آفت گیاهان آپارتمانی خلاص شویم؛ برخی از این آفت‌ها مثل بیماری مسری به سایر گیاهان هم سرایت می‌کنند پس باید حواس‌جمع باشیم.

به گزارش راهنماتو، گیاهان آپارتمانی راهی هستند که خانه بسته شما را به طبیعت سبز پیوند می‌دهند. با این حال، اگر فضای سبز و گیاهان آپارتمانی زیادی داشته باشید، مسئولیت بزرگی روی دوشتان حس خواهید کرد. درست مثل بچه‌ها، این گیاهان هم نیاز به مراقبت دارند. این بار راهنماتو در مورد کنترل آفات صحبت می‌کند. در اینجا چند مورد از رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی و نحوه درمان آنها بررسی می‌کنیم.

1. شته‌ها

شته

شته‌ها آفات گلابی شکل کوچکی هستند که می‌توانند رنگ‌های مختلفی از جمله سبز، زرد، قهوه ای، سیاه یا حتی صورتی داشته باشند.

شته‌ها معمولاً در قسمت‌های زیرین برگ‌ها یا در جوانه‌های جدید گیاهان پیدا می‌شوند. این آفات شیره‌خوار باعث زرد شدن و تغییر شکل شاخ و برگ می‌شوند. وجود آن‌ها را می‌توان با مناطق براق یا چسبنده روی برگ ها نیز دید.

مبارزه با شته‌ها شامل پاک کردن برگ‌ها، پاشیدن آب، یا استفاده از سواب آغشته به الکل 70 درصد برای حذف آن‌ها از گیاه است. درمان ممکن است به تلاش‌های متعدد نیاز داشته باشد و اسپری صابون حشره‌کش ممکن است به کاهش تعداد دفعات ظهور مجدد آن‌ها کمک کند.

2. ریشَک‌بال یا تریپس

تریپس

تریپس‌ها آفت‎های کوچک، بلند قد و باریکی هستند با بال‌های حاشیه‌ای که به سرعت این سو و آن سو می‌روند. آنها اغلب در بالای برگها یافت می‌شوند و از شیره تغذیه می‌کنند. آسیب تریپ قابل توجه است زیرا شاخ و برگ می‌تواند قهوه‌ای شده یا کاملاً از بین برود.

کنترل تریپس شامل شستشوی گیاه و سپس سمپاشی آن با صابون حشره‌کش است. بسیاری از افرادی که گیاه آپارتمانی دارند از اسپری‌هایی با اسپینوساد به عنوان یک ماده فعال استفاده می‌کنند تا تریپس‌ها را از بین ببرند. با این حال، اسپینوساد آفات مفید و مضر را به شکل یکسان از بین می‌برد. بنابراین، باید با ملاحظه از این ماده استفاده کنید.

3. پشه قارچ

پشه

پشه قارچ معمولاً هنگام پرواز در خانه با پشه معمولی اشتباه گرفته می‌شوند. با این حال، این حشره‌های ضعیف راحت‌تر از سایر حشرات پروازی در تله می‌افتند.

پشه قارچی معمولاً تهدیدی برای سلامت گیاهان آپارتمانی نیستند، اما مطمئناً وجود آنها در خانه آزاردهنده است. با این حال، لاروهای آنها از مواد آلی در حال پوسیدگی تغذیه می‌کنند و می‌توانند در خاک مرطوب یافت شوند. حال اگر تعداد لارو آن‌ها زیاد شود ممکن است روی گیاه شما تاثیر منفی بگذارد، زیرا لاروها می‌توانند از سیستم ریشه گیاه تغذیه کنند.

کنترل پشه قارچی می‌تواند ساده باشد. فراموش نکنید که خاک متراکم بیش از حد آبیاری شده، محل مناسبی برای رشد آن‌ها است پس استفاده از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب می‌تواند از تولد پشه قارچ بالغ جلوگیری کرده و حتی لاروها را بکشد.

4. کنه تار عنکبوتی

کنه عنکبوتی

یکی از مخوف‌ترین آفات کنه تار عنکبوتی است. این آفات بسیار کوچک هستند و به سختی با چشم غیر مسلح دیده می شوند، اما حضور آنها معمولاً با تارهای ابریشمی که در بین برگ ها و ساقه ها به وجود آمده مشخص می‌شود.

این آفات مهاجم کوچک می‌توانند صدمات زیادی ایجاد کنند که به سرعت در بین شاخ و برگ‌ها رنگ‌پریدگی ایجاد می‌کند. برخی از گیاهان آپارتمانی که در معرض هجوم این آفات قرار می‌گیرند عبارتند از آلوکازیا، نخل و پیچک انگلیسی.

کنترل کنه عنکبوتی در مقایسه با سایر آفات سخت است. یک گیاه آلوده باید به طور کامل اسپری شود تا حشرات از جای خود خارج شوند و تارهای آنها از بین بروند. صابون حشره‌کش، روغن چریش یا حشره‌کش‌های حاوی گوگرد گزینه‌ای محبوب در درمان گیاهان آلوده هستند. خلاصی کامل گیاه از کنه‌های عنکبوتی معمولاً چندین هفته متوالی طول می‌کشد.

5. مینوز برگ

مینوز

خود آفات مینوز برگ به ندرت دیده می‎شوند، اما حضور آنها توسط رده‌های نامنظم یا لکه‌هایی که روی برگ‌ها افتاده است مشخص می شود. مینوز برگ یک حشره خاص نیست، بلکه لارو انواع حشرات است و بین سطوح بالایی و پایینی شاخ و برگ مانده و از آن تغذیه می‌کند. جدای از اینکه حضور آن‌ها از نظر بصری جذاب نیست، مینوزبرگ‌ها به راحتی به سایر گیاهان نفوذ نمی‌کنند.

کنترل مینوز برگ شامل حذف برگ‌های آسیب دیده است. همچنین ممکن است از اسپری‌های حشره‌کش برای جلوگیری از نفوذ آفات به برگ‌ها استفاده کرد.

6. آفات سپردار

زره دار

آفات سپردار بدنی نرم و سخت (زره دار) دارند. سپردارها  بیشتر مسطح گرد یا مستطیلی هستند و معمولاً روی ساقه و سطح زیرین برگها یافت می‌شود. این آفات معمولاً با نقطه تیره‌شان در مرکز و رنگ روشن‌تر بدن‌شان قابل شناسایی هستند. آن‌ها مانند اکثر آفات از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند.

کنترل سپردارها در مراحل اولیه هجوم موثرتر است و می‌توان آن را با ناخن از بین برد. همچنین می‌توان آنها را با استفاده از حشره‌کش ها از جمله روغن چریش و کانولا شکست داد.

7. شپشک آردآلود

آردآلود

شپشک‌های آردآلود آفت‌های کوچک سفید و تقریباً کرکی شکلی هستند که در سطوح پایینی گیاهان یافت می‌شوند، اما در صورت آلودگی شدید در سرتاسر گیاه منتشر خواهند شد. برخی از حشرات آرد آلود نیز در خاک یافت می‌شوند و در حال تغذیه از سیستم ریشه هستند. آسیب این آفات به شکلی است که می‌تواند باعث توقف رشد یا تغییر شکل گیاه شود.

کنترل شپشک‌های آردآلود می‌تواند به سادگی پاک کردن آنها با سواب‌های پنبه‌ای آغشته به الکل 70 درصد و اسپری با صابون حشره‌کش باشد. با این حال، گیاهانی که به شدت آلوده شده‌اند، بهتر است دور انداخته شوند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها