ابتکار جدید برای رفع بی آبی جهانی؛ جذب رطوبت اقیانوسها!

گروهی از پژوهشگران روشهایی را مورد آزمون قرار داده اند که می توان از طریق این روشها، مشکل بی آبی در جهان را حل کرد.

شناسه خبر: ۳۴۵۹۰۴
ابتکار جدید برای رفع بی آبی جهانی؛ جذب رطوبت اقیانوسها!

راهنماتو- مشکل بی آبی و کم آبی به یک مشکل بزرگ در جامعه بین الملل تبدیل شده است و اکنون یک روش جدید ایجاد شده که مدعی است می تواند این مشکل را تا حد زیادی حل کند.

به گزارش راهنماتو، گروهی از پژوهشگران معتقدند راه حلی را برای مبارزه با کم آبی جهان یافته اند. پرفسور پروین کومار، استاد دانشگاه ایلینوی می گوید: «ما فکر می‌کنیم روش جدید پیشنهادی ما می‌تواند مشکل کمبود آب را در مقیاس بزرگ حل کند.»

حل مشکل بی آبی با تکنولوژی

رویکرد پیشنهادی کومار و همکارانش را برای جذب رطوبت بالای سطوح اقیانوس و انتقال آن به خشکی است. به گفته پژوهشگران، ذخایر تقریبا بی حد و حصر آب شیرین به شکل بخار آب در بالای اقیانوس‌های زمین وجود دارد، اما همچنان بکر باقی مانده است. یک مطالعه جدید از دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign (UIUC) اولین مطالعه ای است که سرمایه گذاری در زیرساخت های جدیدی را پیشنهاد می کند که قادر به برداشت بخار آب اقیانوسی به عنوان راه حلی برای منابع محدود آب شیرین در مکان های مختلف در سراسر جهان است .

این مطالعه 14 مکان تحت تنش آبی را در سراسر جهان برای امکان‌سنجی یک ساختار فرضی با قابلیت جذب بخار آب از بالای اقیانوس و متراکم کردن آن به آب شیرین و انجام این کار به گونه‌ای انجام داد که در مواجهه با تغییرات اقلیمی اثربخش خود را حفظ کند. یافته های این پژوهش در مجله Nature Science Reports منتشر شده است.

کم آبی و خشکسالی

به گفته محققان، بازیافت فاضلاب قبلی، باروری ابرها و تکنیک‌های نمک‌زدایی یا شیرین کردن آب ها روشهایی هستند که پیش از این امتحان شده اند، اما موفقیت محدودی داشتند. اگرچه شرکت های نمک زدایی آب، در برخی مناطق در سراسر جهان مستقر هستند، اما به دلیل ترکیب آب نمک و فاضلاب مملو از فلزات سنگین با مشکلاتی جدی رو به رو هستند.

از طریق تجزیه و تحلیل های مختلف، محققان به این نتیجه رسیدند که جذب رطوبت روی سطوح اقیانوس ها برای بسیاری از مناطق تحت تنش آب در سراسر جهان امکان پذیر است. یکی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌های تغییرات اقلیمی این است که مناطق خشک خشک‌تر می‌شوند و مناطق مرطوب مرطوب‌تر می‌شوند. بنابراین، مناطق فعلی که با کمبود آب مواجه هستند احتمالاً در آینده حتی خشک‌تر خواهند شد.

این طرح فعلا در مرحله آزمایشی قرار دارد اما در صورت موفقیت این طرح، احتمال دارد که به شکل گسترده و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها