کشف فسیل نادر یک خزنده دریایی ۱۰۰ میلیون ساله؛ سنگ روزتای دیرینه شناسان!

دیرینه شناسان موفق شدند بقایای مهمی را در حوزه دیرینه شناسی خزندگان دریایی کشف کنند که می تواند راه را برای پژوهش های مهم آتی باز کند.

شناسه خبر: ۳۴۵۹۰۸
کشف فسیل نادر یک خزنده دریایی 100 میلیون ساله؛ سنگ روزتای دیرینه شناسان!

راهنماتو- دیرینه شناسان موزه کوئینزلند موفق شدند، بقایای فسیلی از سر و بدن مربوط به یک خزنده دریایی گردن دراز 100 میلیون ساله را در استرالیا کشف کنند. این فسیل به حدی مهم است که همتای سنگ روزتا در حوزه دیرینه شناسی خزندگان دریایی توصیف شده است .

به گزارش راهنماتو، این فسیل کمیاب به همراه دو فسیل ارزشمند دیگر، یک گروه سه گانه را تشکیل می دهند که با اصطلاح "جوجه های سنگ" نامیده می شوند.

دکتر اسپن کناتسن، دانشمند ارشد شبکه موزه‌های کوئینزلند و مسئول بخش دیرینه‌شناسی، که این پروژه میدانی را رهبری می‌کند، می گوید که این اولین سر و بدن یافته شده از یک دایناسور الاسموسور استرالیایی است که در یک مجموعه موزه نگهداری می‌شود . دکتر کناتسن گفت: "وقتی این فسیل را دیدیم بسیار هیجان‌زده شدیم، این سنگ مانند سنگ روزتا در دیرینه‌شناسی دریایی است زیرا ممکن است کلید کشف تنوع و تکامل پلزیوسارهای گردن دراز در استرالیا باشد . "

دایناسور

او ادامه می دهد:"از آنجایی که دو سوم بدن این پلزیوسارها، گردن بودند، در اغلب موارد، سر پس از مرگ از بدن جدا می‌شد و در نتیجه، یافتن فسیلی که سر و بدن را با هم حفظ می‌کرد، بسیار سخت بود، بنابراین ما از سی‌تی اسکن برای یافتن اطلاعاتی جدید از روند تکامل و زندگی این دایناسورها استفاده خواهیم کرد."

در طول دوره کرتاسه اولیه (بین 145.5 و 65.5 میلیون سال پیش)، بخش زیادی از کوئینزلند زیر یک دریای وسیع و کم عمق (دریای ارومانگا) پوشیده شده بود و بقایای فسیلی ساکنان اقیانوس، از جمله خزندگان دریایی، مانند پلزیوسارها و ایکتیوسورها معمولاً در همین بخش یافت می شود.

لیان انوک، وزیر هنر کوئینزلند، می گوید که مناطق دورافتاده کوئینزلند همچنان به کشف اکتشافات فسیلی منحصربه‌فرد و تاریخی ادامه می‌دهند که در نهایت به کشف داستان‌های جهان از 100 میلیون سال پیش کمک می‌کند . شبکه موزه‌های کوئینزلند، مکان مهمی برای نگهداری بیش از 15 میلیون شیء فرهنگی و نمونه‌های تاریخ طبیعی است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها