دایناسوری که دمش را فراتر از سرعت صوت به حرکت درمی آورد؟!

گروهی از پژوهشگران با بازسازی دم یک گونه خاص از دایناسور، سعی کردند تشخیص دهند که کارکرد این دم چیست، پزوهشگران به نتایج جالبی دست یافتند.

شناسه خبر: ۳۴۵۹۶۶
دایناسوری که دمش را فراتر از سرعت صوت به حرکت درمی آورد؟!

راهنماتو- بر اساس یک مطالعه مدل سازی که در Scientific Reports منتشر شده است، دیپلودوسیدها (دایناسورهای گیاهخوار بزرگ با گردن و دم بلند) احتمالا می توانستند دم خود را با سرعتی تا 33 متر در ثانیه (بیش از 100 کیلومتر در ساعت) حرکت دهند.

به گزارش راهنماتو، این یافته‌ها با یافته‌های مطالعات قبلی که استدلال می کرد یک ساختار فرضی متصل به انتهای دم دیپلودوسید (شبیه به برجستگی انتهای دم گاو نر) سریع‌تر از سرعت صوت (340 متر در ثانیه) حرکت می کند، در تضاد است.

سیمون کونتی و همکارانش حرکات دم دیپلودوسید را با استفاده از مدلی بر اساس پنج نمونه فسیل شده دیپلودوسید شبیه سازی کردند. دم مدل بیش از 12 متر طول، 1446 کیلوگرم وزن دارد و از 82 استوانه (که نشان دهنده مهره ها هستند) تشکیل شده است که به پایه استخوانی غیرقابل حرکت لگن متصل شده اند.

هنگامی که پایه دم در یک قوس حرکت می کند، حرکتی شلاق مانند با حداکثر سرعت 33 متر در ثانیه ایجاد می کند (بیش از ده برابر کندتر از سرعت صوت در هوای استاندارد و بسیار کند برای ایجاد یک بوم مافوق صوت).

دایناسور

نویسندگان این مطالعه، دریافتند که دم نازک شلاق مانند نمی تواند با حداکثر سرعت 340 متر در ثانیه بدون شکستن حرکت کند. نویسندگان سپس ارزیابی کردند که آیا افزودن سه ساختار فرضی مختلف به طول یک متر (مانند دم گاو)، دم این حیوان می تواند با سرعت صوت بدون پارگی حرکت کند یا خیر .

ساختار اول از سه بخش ساخته شده از پوست و کراتین تشکیل شده بود، بخش دوم از رشته‌های کراتین بافته شده تشکیل شده بود، و ساختار سوم دارای بافتی شبیه پولک بود که از رشته های نرم تشکیل شده بود. هیچ یک از سازه ها قادر به تحمل استرس ناشی از حرکت با سرعت 340 متر بر ثانیه بدون شکستن دم نبودند .

بر اساس این بررسی ها، دم های دیپلودوسید ممکن است به اندازه کافی قادر به حرکت سریع برای ایجاد یک بوم مافوق صوت کوچک نباشند. با این حال، نویسندگان حدس می زنند که دیپلودوسیدها احتمالا می توانستند دم خود را به اندازه کافی سریع حرکت دهند تا از آن، به عنوان سلاح های دفاعی یا برای نبرد با سایر دیپلودوسیدها استفاده کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها