کم کربوهیدرات یا کم چرب؛ کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن و کنترل دیابت بهتر است؟

پژوهشگران موفق شدند نوعی از رژیم غذایی را پیدا کنند که می تواند به کاهش وزن و کنترل دیابت کمک کند.

شناسه خبر: ۳۴۶۰۶۱
کم کربوهیدرات یا کم چرب؛ کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن و کنترل دیابت بهتر است؟

راهنماتو- پژوهش های جدید نشان می دهند که ممکن است، رژیم کم کربوهیدرات بسیار بیشتر از رژیم کم چرب به بیماران دیابتی کمک کند و در کاهش وزن و کنترل گلوکز تاثیر بهتری داشته باشد .

به گزارش راهنماتو، بیماران طی یک مداخله 6 ماهه با یک رژیم غذایی بدون کربوهیدرات، پرچرب و کالری بدون محدودیت در مقایسه با یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات و کم چربی، به کاهش وزن و کنترل گلوکز بهتری دست یافتند. این نتایج بر اساس یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده بر روی بیش از 100 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 به دست آمده است.

کربوهیدرات

بیش از 480 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، فقط در ایالات متحده، بیش از 37 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت نیز به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مبتلا هستند که می تواند به سیروز تبدیل شود و عملکرد کبد را مختل کند. مطالعات قبلی نشان می دهد که کاهش وزن هم کنترل دیابت و هم NAFLD را بهبود می بخشد و محدودیت دریافت کربوهیدرات، کنترل سطح قند خون را بهبود می بخشد .

دانشمندان دانشگاه جنوب دانمارک در اودنسه، دانمارک، به طور تصادفی 165 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را به مدت 6 ماه در یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات پرچرب (LCHF) یا یک رژیم کم کربوهیدرات کم چرب (HCLF) قرار دادند. از شرکت کنندگان در هر دو گروه خواسته شد که به اندازه انرژی مصرفی خود کالری دریافت کنند. به بیمارانی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند دستور داده شد که بیش از 20 درصد کالری خود را از کربوهیدرات ها مصرف نکنند، اما می توانستند 50 تا 60 درصد کالری خود را از چربی و 20 تا 30 درصد را از پروتئین دریافت کنند. از شرکت کنندگان در رژیم غذایی کم چرب خواسته شد که نیمی از کالری خود را کربوهیدرات مصرف کنند و بقیه را به طور مساوی بین چربی ها و پروتئین ها تقسیم کند .

لاغری

نویسندگان این مطالعه دریافتند که افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند، هموگلوبین A1c را 0.59 درصد بیشتر از رژیم کم چرب کاهش دادند و همچنین 3.8 کیلوگرم (8.4 پوند) وزن بیشتری را در مقایسه با گروه کم چرب از دست دادند. افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند نیز چربی بیشتری از دست دادند و دور کمر خود را بیشتر کاهش دادند. هر دو گروه در 6 ماه، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا و تری گلیسیرید کمتری داشتند .

با این حال، تغییرات 3 ماه پس از مداخله حفظ نشد، نشان می‌دهد که تغییرات رژیم غذایی باید در درازمدت اجرا شود تا اثرات آن حفظ شود. کبد تحت تاثیر مصرف چربی زیاد در گروه کم کربوهیدرات قرار نگرفت: محققان هیچ تفاوتی در میزان چربی کبد یا التهاب بین دو گروه پیدا نکردند .

نظرات
پربازدیدترین خبرها