ابداع روشی جدید برای حذف ۹۵ درصد سموم آب در ۴۵ دقیقه

پژوهشگران روشی را ابداع کرده اند که از طریق آن می توان آب را در کوتاهترین زمان، پاکسازی و تصفیه کرد.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۴۲
ابداع روشی جدید برای حذف 95 درصد سموم آب در 45 دقیقه

راهنماتو- پژوهشگران نوعی روش جدید را برای جدا کردن دائمی مواد شیمیایی از آب کشف کرده‌اند. جدا کردن آلاینده‌های سرسختی که آبراه‌های ما را آلوده و سلامت عمومی را تهدید می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا (UC) ریورساید، روشی جایگزین را برای سوپرشارژ کردن تخریب مواد شیمیایی PFAS در آب گزارش کرده‌اند . در این روش جدید، از نور UV و گاز هیدروژن برای تجزیه این مواد مضر موجود در منابع نوشیدنی استفاده می شود . PFAS با ماندگاری طولانی (مواد هر و پلی فلوروآلکیل) به طور گسترده برای چندین دهه به عنوان عوامل ضد آب و نچسب استفاده می شد، تا جایی که این ماده راه خود را به همه نوع از لوازم باز کرد، از فوم آتش نشانی تا لوازم آرایشی.

نوشیدن آب

این مواد که بعداً به دلیل ماندگاری در محیط زیست "مواد شیمیایی همیشگی" لقب گرفتند، در سطوح بسیار بالایی در آب آشامیدنی در سراسر جهان یافت شدند و با مشکلات سلامتی مانند سرطان کبد مرتبط بودند . با کنار گذاشتن اهرم های نظارتی که خطرات آلودگی محیطی را محدود می کند، حل مشکل PFAS دو بخش دارد. اولین مورد شامل حذف مواد از منابع محیطی، مانند فیلتر کردن منابع آب آشامیدنی (اغلب با استفاده از کربن) است که روشی آسان تر از پاکسازی خاک های آلوده یا آب های زیرزمینی محسوب می شود.

مرحله بعدی و دشوارتراست و شامل دفع مواد شیمیایی PFAS غلیظ یا از بین بردن آنها بدون ایجاد هیچ گونه مواد مضر دیگری در این فرآیند است. این همان جایی است که فرآیند جدید وارد می‌شود. با حباب زدن گاز هیدروژن (H2) از طریق آب آلوده برای یونیزه کردن مولکول‌های آب (H2O) عمل می‌کند. این فرایند باعث تولید گونه‌های واکنش‌پذیر از جمله الکترون‌های هیدراته می‌شود که سپس به پیوندهای قوی نگه‌دارنده مواد شیمیایی PFAS در کنار هم حمله می‌کنند .

انفجار آب با انرژی بالا و نور فرابنفش با طول موج کوتاه نیز به سرعت بخشیدن به این واکنش های شیمیایی کمک می کند که در غیر این صورت بسیار کند بوده اند و در محیط های صنعتی مفید نیستند . انفجار دوگانه گاز هیدروژن و اشعه ماوراء بنفش 95 درصد از مواد شیمیایی PFOA و PFOS را در 45 دقیقه پس از تصفیه آب و به طور کلی تا 97 درصد تجزیه کرد. اما به گفته مقامات بهداشتی، این روش هنوز نیاز به بهینه سازی دارد زیرا حتی در سطوحی که به سختی قابل تشخیص هستند، مواد شیمیایی PFAS خطرناک هستند .

این اولین بار نیست که پژوهشگران سعی می‌کنند مواد شیمیایی PFAS را برای شکستن آن‌ها جدا کنند. تیم دیگری در دانشگاه کلارکسون در نیویورک با نیروی هوایی ایالات متحده برای تصفیه آب آلوده به PFAS ، با استفاده از راکتورهای پلاسما و گاز آرگون برای جدا کردن مولکول‌های PFAS کار کرده است .

نظرات
پربازدیدترین خبرها