به زودی تشخیص اختلالات تنفسی با وای فای ممکن می شود

گروهی از پژوهشگران، یک روش جدید را مورد بررسی قرار داده اند که در خلال آن می توان وضعیت تنفس را با کمک وای فای سنجید و بررسی کرد.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۵۴
به زودی تشخیص اختلالات تنفسی با وای فای ممکن می شود

راهنماتو- روترهای وای فای فای به طور مداوم فرکانس‌های رادیویی را پخش می‌کنند که تلفن‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌های شما آن را دریافت می‌کنند و برای آنلاین کردن شما از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، همانطور که فرکانس‌های نامرئی حرکت می‌کنند، از هر چیزی که در اطرافشان است (دیوارها، مبلمان و حتی شما) می‌پرند یا از آن عبور می‌کنند. حرکات شما، حتی تنفس، مسیر سیگنال را از روتر به دستگاه شما تغییر می دهد .

این فعل و انفعالات، اتصال اینترنت شما را قطع نمی کنند، اما می توانند زمانی که شخصی در مشکل است سیگنال دهند . NIST یک الگوریتم یادگیری عمیق به نام BreatheSmart را توسعه داده است که می‌تواند این تغییرات جزئی را تجزیه و تحلیل کند تا به تشخیص این که آیا فردی در اتاق برای نفس کشیدن مشکل دارد یا خیر برسد.

ربات

این سیستم، می تواند این کار را با روترها و دستگاه های وای فای که از قبل موجود بوده اند، نیز انجام دهد. در سال 2020 دانشمندان NIST می خواستند به پزشکان در مبارزه با همه گیری کرونا، کمک کنند. در دوره ای که ونتیلاتورها کمیاب بودند تحقیقات قبلی، استفاده از سیگنال‌های وای فای را برای تشخیص افراد یا حرکت مورد بررسی قرار داده بود، اما این تنظیمات اغلب به دستگاه‌های سنجش سفارشی نیاز داشتند و داده‌های این مطالعات بسیار محدود بود .

پژوهشگران، یک آدمک را طراحی کردند که برای آموزش متخصصان پزشکی در یک اتاقک آنکوئیک با یک روتر و گیرنده وای‌فای قرار دارد. این آدمک برای تکرار چندین شرایط تنفسی، از تنفس طبیعی گرفته تا تنفس آهسته غیرطبیعی (به نام برادی پنه)، تنفس سریع غیرطبیعی (تاکی پنه)، آسم، ذات‌الریه و بیماری‌های مزمن انسدادی ریه یا COPD طراحی شده است .

آزمایش های رباتیک

چیزی که سیگنال وای فای را تغییر می دهد، نحوه حرکت بدن هنگام تنفس است. به این فکر کنید که قفسه سینه شما در هنگام خس خس سینه یا سرفه در مقایسه با تنفس عادی چگونه متفاوت حرکت می کند. همانطور که آدمک "نفس می‌کشید"، حرکت سینه‌اش مسیر طی شده توسط سیگنال وای فای را تغییر داد.

این روش را می توان یک شیوه مدرن و فوق العاده در حوزه روشهای تشخیصی دانست. اگرچه برای فراگیر شدن این روش در حیطه روشهای شناخت بیماری های تنفسی، هنوز راه زیادی باقی است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها