نخستین «مکالمه» بین نهنگ و انسان؛ آیا حالا نوبت فضایی‌هاست؟

نهنگ گوژپشت بعد از شنیدن هر تماسی که از طریق یک بلندگوی زیرآبی پخش می‌شد، به قایق تیم تحقیقاتی نزدیک می‌شد و دور محققان می‌گشت.

شناسه خبر: ۳۸۹۵۶۰
نخستین «مکالمه» بین نهنگ و انسان؛ آیا حالا نوبت فضایی‌هاست؟

راهنماتو- یک تحقیق تازه مدعی است که «مکالمات» نهنگ گوژپشت بینش ارزشمندی درباره چگونگی ارتباط انسان با زندگی فرازمینی فراهم می‌کند.

به گزارش راهنماتو، محققان از موسسه سِتی، دانشگاه کالیفرنیا دیویس و بنیان وال آلاسکا، اخیراً با یک نهنگ گوژپشت به نام «تواین» از طریق استفاده از بلندگوی زیر آب صحبت و «تماس» نهنگ را ضبط کرده‌اند. تواین به تماس محققان پاسخ داد.

اگر این داستان شما را یاد صحنه‌ای از فیلم Star Trek انداخت، حق دارید، در همان فیلم بود که خدمه سیگنال‌هایی را از یک نهنگ بیگانه دریافت می‌کردند که فقط در زیر آب قابل رمزگشایی بود. موسسه ستی گزارش می‌دهد که در حقیقت این نمایش ارتباط بین گونه‌ای که بازتابی از فانتزی‌های علمی-تخیلی ماست، پیامدهایی برای تحقیق درباره هوش فرازمینی دارد.

نویسنده ارشد این مطالعه، برندا مک‌کوان، از دانشگاه کالیفرنیا دیویس، می‌گوید: «ما باور داریم که این نخستین مبادله ارتباطی بین انسان و وال‌های گوژپشت به «زبان» نهنگ گوژپشت است.

همانطور که خدمه فضانوردی مأموریت به مریخ یا ماه را روی زمین شبیه‌سازی می‌کنند، تیم تحقیقاتی وال-ستی نیز در حال مطالعه سیستم‌های ارتباطی وال گوژپشت است تا بتواند سیگنال‌های خارج از جو را بهتر درک و تفسیر کند. یافته‌های آن‌ها برای توسعه فیلترهایی استفاده می‌شود که می‌توانند در مورد هر نوع سیگنال فرازمینیِ دریافت‌شده‌ای به کار گرفته شوند.

n

لارنس دویل، نویسنده همکار مطالعات ستی، می‌گوید: «به دلیل محدودیت‌های فعلی تکنولوژی، یکی از فرضیه‌های مهم برای تحقیق درباره هوش فرازمینی این است که فرازمینی‌ها به برقراری تماس و هدف قرار دادن گیرنده‌های انسانی تمایل دارند. رفتار نهنگ گوژپشت از این فرضیه مهم حمایت می‌کند.»

تواین به هر کدام از تماس‌هایی که ضبط و دوباره بازپخش می‌شد با سطح بالایی از درک و تعامل پاسخ می‌داد. نهنگ گوژپشت بعد از شنیدن هر تماسی که از طریق یک بلندگوی زیرآبی پخش می‌شد، به قایق تیم تحقیقاتی نزدیک می‌شد و دور محققان می‌گشت.

برطبق این مطالعه تطبیق حدود تغییرات بین هر تماس، سبک مکالمه شبیه به انسان را نشان می‌دهد.

فرد شارپ، نویسنده همکار این مطالعه از بنیان وال آلاسکا، می‌گوید: «نهنگ‌های گوژپشت بسیار باهوش هستند، سیستم اجتماعی پیچیده‌ای دارند، ابزار درست می‌کنند ـ تورهایی از حباب برای صید ماهی ـ و از طریق آواز و صداهای اجتماعی با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

بنابراین، کار با وال‌های گوژپشت فرصتی منحصربه‌فرد برای مطالعه ارتباط هوشمند در گونه‌های غیرانسانی است؛ این تیم تحقیقاتی اصول نظریه اطلاعات را برای توسعه فیلترهایی که می‌توانند در پردازش سیگنال‌های فرازمینی مفید باشند و همینطور برای جستجوی حیات هوشمند در ورای زمین به کار خواهد گرفت.

نظرات
پربازدیدترین خبرها