کشف جنین «نفرین‌شده» باستانی در سینه یک مادر نوجوان مصری

یک قرن طول کشید تا محققان جنین دوم را کشف کردند، این جنین به شکلی مرموز داخل سینه دختر قرار گرفته بود.

شناسه خبر: ۳۹۱۶۴۱
کشف جنین «نفرین‌شده» باستانی در سینه یک مادر نوجوان مصری

راهنماتو- بقایای باستانی یک جنین متولد‌نشده داخل مومیایی بی‌سرِ یک نوجوان مصری پیدا شده که تأیید می‌کند این نوجوان در حین زایمان یک دوقلو جان باخته است.

به گزارش راهنماتو، وقتی باستان‌شناسان این مومیایی را در سال 1908 پیدا و باند آن را باز کردند، جسد باندپیچی‌شده یک جنین و بقایای جفت آن‌ را، که بین پاهای دختر نوجوان جمع شده بود، کشف کردند.

نوشته‌های سر صحنه نشان می‌دهند که همان موقع محققان نتیجه‌گیری کردند که جنین به این زن مومیایی ـ دختری بین 14 تا 17ساله ـ که در بین آخرین سلسله (در حدود 712 تا 332 ق.م) و دوره قبطی (بین 395 تا 642میلادی) در مصر می‌زیسته تعلق دارد.

9

محققان شکم مادر را برش دادند و جمجمه‌ای را در درون مجرای تولد پیدا کردند که نشان می‌داد این دختر به دلیل مشکلات حین زایمان جان باخته است.

اما یک قرن طول کشید تا محققان جنین دوم را کشف کردند، این جنین به شکلی مرموز داخل سینه دختر قرار گرفته بود.

نویسنده ارشد این مقاله، فرانسین مارگولیس، یک باستان‌شناس مستقل مستقر در آمریکا، می‌گوید: «این نخستین مومیایی از نوع خود است که تاکنون کشف شده. تعداد زیادی جسد زن که در هنگام تولد نوزادشان جان باخته‌اند تا کنون کشف شده است. اما هرگز در مصر چنین چیزی پیدا نشده بود.»

محققان در سال 2021 از اکتشاف یک مومیایی باستانی باردار خبر دادند اما سایر کارشناسان این نتایج را به چالش کشیدند و در مطالعه‌ای که در سال 2022 منتشر شد اعلام کردند که این زن باردار نبوده است.

v

مارگولیس نخستین‌بار مومیایی کشف شده در سال 1908 را برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مردم‌شناسی در دانشگاه جرج واشنگتن مطالعه کرد. او در آن زمان روی ریخت‌شناسی لگن زنانه مطالعه می‌کرد. «من از او تصاویر سی‌تی‌اسکن گرفتم تا اندازه لگن را ثبت کنم. آنجا بود که جنین دوم را کشف کردیم.»

تصاویر سه‌بعدی بقایای جنینی را نشان داد که پیش از این مشاهده نشده بود. جنین در داخل سینه دختر قرار گرفته بود. مارگولیس و دیوید هانت، نویسنده همکار در مطالعه جدید، از مومیایی تصاویر اشعه‌ایکس گرفتند تا تصویری واضح‌تر از بقایای جنین به دست آورند.

«وقتی جنین دوم را دیدیم می‌دانستیم که به کشفی منحصربه‌فرد دست پیدا کرده‌ایم و این نخستین کشف در نوع خود در باستان‌شناسی مصری است.»

در این مطالعه که 21دسامبر امسال در نشریه International Journal of Osteoarchaeology منتشر شده است، محققان بالاتنه مومیایی و جنین بیرونی را مجددا معاینه کردند تا علت مرگ نوجوان را تأیید کنند. آن‌ها همچنین نوشته‌ها و تصاویری که در طی کاوش‌های سال 1908 گردآوری شده بود را مجددا بررسی کردند.

مارگولیس می‌گوید که آن‌ها دریافتند دختر نوجوان بعد از آنکه سر نخستین جنین در مجرای تولد گیر می‌کند جان می‌بازد. سر جنینی که در حین تولد در رحم است معمولا در هنگام تولد روی سینه‌اش جمع می‌شود تا بتواند از لگن عبور کند. محققان فکر می‌کنند در این مورد، سر جنین جمع نشده بوده و برای عبور از مجرای تولد زیادی بزرگ بوده و در مجرا گیر کرده است.

d

سر جسد مومیایی در هنگام کشف آن که اکنون مفقود شده است.

نتایج تحلیل‌های مطالعه سال 2019 نشان می‌دهد که قد مادر 1.52سانتی‌متر و وزن او بین 45 تا 55کیلوگرم بوده است. جثه کوچک و سن کم او در ناموفق بودن تولد دوقلوها نقش داشته است.

مارگولیس می‌گوید سر مادر مومیایی گم شده که نظر دادن درباره سلامت مادر را محدود می‌کند. مارگولیس می‌گوید: «اگر سر مومیایی را پیدا می‌کردیم و می‌توانستیم دندان‌ها و موها را بررسی کنیم، می‌توانستیم به اطلاعاتی درباره رژیم غذایی و فشارهای متابولیکی او در طی حیاتش پی ببریم.»

همچنین مشخص نیست که جنین دوم چطور به داخل سینه مادر راه پیدا کرده است. محققان می‌گوید که احتمالا دیافراگم و سایر بافت‌ها در حین فرایند مومیایی‌کردن تحلیل رفته‌اند و به این جسد کوچک کمک کرده‌اند تا به سمت بالا مهاجرت کند.

زایمان در دوران مصر باستان به ندرت ثبت شده است اما تاریخچه موجود نشان می‌دهد که دوقلوها نامطلوب/نفرین‌شده دانسته می‌شدند. از پاپیروسی که در دوران میانی سوم (1070 تا 713 ق. م) به عنوان حکم طلسم اوراکولار، به دست آمده است می‌دانیم که این طلسم به مادران داده می‌شد تا از دوقلوزایی آن‌ها پیشگیری کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها