هر نکته‌ای که در مورد «شفلرا» باید بدانید اینجاست!

اگر خودتان شفلرا دارید یا اطرافیانتان از این گیاه نگهداری می‌کنند این نکات را خوب به خاطر بسپارید تا یک گیاه سرسبز، شاداب با رشد زیاد داشته باشید.

شناسه خبر: ۳۹۲۴۱۳
هر نکته‌ای که در مورد «شفلرا» باید بدانید اینجاست!

راهنماتو- «خیلی قشنگه اما رسیدگیش سخته، گیاه ناز داریه!»

گیاه شفلرا یکی از گیاهان زیبا و دوست داشتنی است که طرفداران زیادی هم دارد. برگ‌های توپی شکل و جذاب آن باعث می‌شود هرکسی دوست داشته باشد یک گلدان از آن را داشته باشد. اما همانقدر که شفلرا زیبایی دارد رسیدگی به آن هم قابل توجه است.

به گزارش راهنماتو، اکثر کسانی که این گیاه را دارند با مشکلاتی از قبیل لک‌های سیاه و قهوه‌ای، ریزش برگ‌ و بی حالی گیاه روبه رو خواهند شد که شاید علت اصلی آنها را ندانند.

اگر خودتان شفلرا دارید یا اطرافیانتان از این گیاه نگهداری می‌کنند این نکات را خوب به خاطر بسپارید تا یک گیاه سرسبز، شاداب با رشد زیاد داشته باشید که از نگاه کردن به آن لذت ببرید!

آبیاری

دشمن شفلرا آبیاری زیاد است! علت خیلی از لک‌های سیاهی که روی شفلرا ایجاد می‌شود، قارچ‌هایی که برگ‌هایش دچار آنها می‌شوند و ریزش آنها در صورتی که سالم هم هستند به آبیاری زیاد برمی‌گردد. حتما قبل از اینکه به گیاهتان آب بدهید با سیخ چوبی عمق خیسی خاک آن را اندازه بگیرید. اگر خاک 5/3 گلدانتان خشک شده بود وقت مناسب آبیاری آن رسیده است.

به همان میزان که پرآبی شفلرا را آزاد می‌دهد کم‌آبی هم به آن آسیب خواهد زد! پس در نظر داشته باشید هربار که با سیخ چوبی میزان رطوبت خاک را اندازه گرفتید آن را از هر طرف به صورت کامل سیراب کنید.

1

خاک

اگر خاک برای گیاه مناسب نباشد نه تنها رشد خوبی نخواهد داشت بلکه به مرور آسیب‌های دیگری هم خواهد دید. بهترین ترکیب خاکی که برای شفلرا می‌توانید استفاده کنید ورمی کمپوست به همراه پیتماس، پرلیت، کوکوپیت و کمی ماسه است. تغذیه گیاه از این خاک به خوبی صورت خواهد گرفت و رشد آن هم تضمین می‌شود.

کود

برای اینکه کیفیت ریشه و شاخ و برگ گیاهتان بیشتر شود حتما باید از کودهای مناسب آن استفاده کنید.

کود 20-20-20: اگر شفلرای شما ابلق نیست و تمام برگ‌هایش سبز است از کود 20-20-20 استفاده کنید و هر 2-3 ماه یک بار حتما این کار را تکرار کنید تا شاهد رویش برگ‌های بیشتری باشید.

هیومیک اسید: این کود را در اول هر فصل به گیاهتان بدهید.

کود 10-52-10 و کود 12-12-36: این دو کود را به صورت یکی در میان و هر دو ماه استفاده کنید.

قارچ کش: یکی از پرکاربردترین مواردی که می‌شود از آن نام برد همین قارچ کش است. گیاه شفلرا به شدت در معرض ابتلا به قارچ است و برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید بهتر است هر 3 ماه یک بار قارچ کش را به وسیله اسپری به برگ‌های شفلرا برسانید و همان زمان خاک گیاه را هم با آن آبیاری کنید.

آفت

یکی از آفت‌هایی که شفلرا به آن دچار می‌شود آفت سپردار است! درواقع شیره‌های چسبنده‌ای که در برگ و ساقه گیاه دیده می‌شود. برای اینکه گیاه شما دچار این آفت نشود یا خیلی زود متوجه بشوید همیشه زیر و روی برگ‌های آن را به خوبی چک کنید. اگر آفت سپردار را مشاهده کردید در مرحله اول با دستمال مرطوب آنها را پاک کرده و از گیاه جدا کنید و در مرحله بعد نیاز به سم پاشی دارید. 3 مرتبه به فاصله 10 روز هم از قارچ کش استفاده کنید تا به طور کل گیاه شما سلامتش را به دست بیاورد.

1

قلمه

گیاه شفلرا برای اینکه سرعت رشد بالایی داشته باشد باید هرس بشود. برا این کار بهتر است قلمه‌های از شاخه‌های آن برش بزنید. حدود 8 تا 10 سانت از ساقه را ببرید و داخل یک ظرف حاوی پرلیت قرار بدهید. برای این کار تا 3/1 لیوان را از آب پر کنید و بقیه را پرلیت بریزید و شاخه بریده شده را داخل آن قرار بدهید. حدود 2 تا 3 ماه بعد شاهد ریشه زدن قلمه‌تان خواهید بود و می‌توانید آن را در خاک بکارید.

حمام درمانی

یکی از رسیدگی‌های طلایی و ویژه برای شفلرا حمام درمانی است! هر 2-3 ماه یک بار، به غیر از فصل زمستان گیاه را به حمام ببرید و حسابی آن را با دوش شست‌وشو بدهید. نگران نباشید و اجازه بدهید خاک آن هم حسابی خیس بشود تا رسوبات آن از بین بروند. با این کار گیاه شما سرحال و سرزنده خواهد شد. در نظر داشته باشید که وقتی کار حمام شفلرای نازنین شما به پایان رسید حدود 2-3 ساعت آن را در بخار حمام قرار بدهید و بعد به جای خودش برگردانید!

نظرات
پربازدیدترین خبرها