طرز تهیه آش بلغور شیر

آش بلغور شیر زادگاهش خراسان است و خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکرش را بکنید.طعمی بسیار لذیذ و ماندگار دارد و همیشه دلتان می‌خواهد از آن بخورید!

شناسه خبر: ۳۹۲۵۵۷
طرز تهیه آش بلغور شیر

راهنماتو- «اگه یه آش سریع و تند می‌خوای که خیلی خوشمزه باشه خب اینو بپز!»

آش بلغور شیر زادگاهش خراسان است و خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکرش را بکنید.طعمی بسیار لذیذ و ماندگار دارد و همیشه دلتان می‌خواهد از آن بخورید! اما یک مساله این وسط است! آن هم برمی‌گردد به «بلغور شیر» که یا باید از قبل آن را تهیه کنید یا از جای مطمئن به صورت آماده بخرید!

به گزارش راهنماتو، شاید برایتان سوال پیش بیاید که بلغور شیر چیست؟! بلغور شیر شبیه به ترخینه است با اندکی تفاوت! از بلغور گنم تهیه می‌شود. اگر تمایل دارید خودتان آن را آماده کنید دستور آن را برای شما می‌گذاریم، و اگر هم دوست دارید به صورت آماده تهیه کنید که آن به خودتان بستگی دارد. اما بد نیست روش تهیه کردنش را بلد باشید!

مواد لازم برای بلغور شیر:

ماده غذایی مقدار
شیر

750 گرم

بلغور گندم خیلی ریز

900 گرم

زردچوبه

2 قاشق غذاخوری

نمک

یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه بلغور شیر:

شیر را داخل یک ظرف بریزید و به همراه زردچوبه و نخمک هم بزنید تا به جوش بیاید. بلغور گندم را خوب بشویید و بعد از آبکش کردن به شیر گرم اضافه کنید. مواد داخل ظرف را آرام آرام هم بزنید تا جایی که دیگر شیر جذب بشود و حالت چسبندگی به بلغورها دست بدهد! در این مرحله همه مواد را وسط قابلمه جمع کنید و دم کنی بگذارید و برای 45 دقیقه اجازه بدهید دم بکشد. بعد از این مدت گاز را خاموش کنید تا مواد سرد بشود.

یک سبد را برعکس بگذارید و بلغورشیری که آماده کردید روی آن بکشید تا از آن چسبندگی و حالت یک تکه در بیاید و باز بشود. 24 ساعت این بلغورشیرها را در جایی قرار بدهید که خشک بشوند. باید این مرحله زود طی بشود وگرنه حالت ترشیدگی پیدا خواهد کرد. در فصل سرما قرار داریم و بهتر است از شوفاژ یا بخاری کمک بگیرید تا زودتر خشک بشوند و اگر هم دستگاه خشک کن میوه و سبزی دارید که چه بهتر، از آن استفاده کنید.

بلغور شیرهای شما آماده است. پس برویم سراغ آش خوشمزه‌مان که دل هر کسی را خواهد برد!

3

مواد لازم برای آش بلغور شیر:

ماده غذایی مقدار
پیاز

یک عدد

بلغور شیر

یک پیمانه

عدس

یک پیمانه

زردچوبه

یک قاشق چایخوری

فلفل سیاه

به میزان دلخواه

نمک

به مقدار لازم

پودر دارچین

یک قاشق چایخوری

کره

25 گرم

طرز تهیه:

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و در قابلمه به همراه مقداری روغن تفت بدهید. زردچوبه را به آن اضافه کنید تا عطرش بلند شود. حالا وقت اضافه کردن بلغور شیر و عدس است. آنها را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا کمی تفت بخورند و با پیاز و زردچوبه مخلوط شوند. نمک و فلفل سیاه را هم داخل قابلمه ریخته و آب جوش بریزید و وقتی مواد ترکیب شدند اجازه بدهید آش شما آرام آرام بپزد تا تمام مواد پخته شده و جا بیفتد.

در یک تابه کره را ذوب کنید و پودر دارچین را به آن اضافه کرده و هم بزنید. هنگام سرو از این مخلوط روی آش بریزید و به به! دیگر گفتنی نیست که چقدر این آش خوشمزه و دلنشین خواهد شد. نوش جان

نظرات
پربازدیدترین خبرها