۸ ویژگی مردانی که در دوران رشد از پدر مقتدر محروم بودند

مردانی که در فقدان پدری مقتدر دوران کودکی را سپری می‌کنند، اغلب خصلت‌های رفتاری مشخصی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به این ویژگی‌ها اشاره کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۲۰۹۵
8 ویژگی مردانی که در دوران رشد از پدر مقتدر محروم بودند

راهنماتو-پدر قدرتمند نقش مهمی بر شخصیت فرزندان می‌گذارد. گاهی غیاب پدری مقتدر می‌تواند به اشکال مختلف روی شخصیت فرزندان اثر بگذارد که تا سال‌ها بعد این اثرات مشخص نمی‌شوند. چون الگوی نقش مردانه توسط پسران از پدر اخذ می‌شود، بزرگ شدن پسران بدون پدری مقتدر مثل ساختن خانه‌ای بدون نقشه است. البته نقش پدر را ممکن است هر مرد دیگری در زندگی پسران ایفا کند.

به گزارش راهنماتو، مردانی که در فقدان پدری مقتدر دوران کودکی را سپری می‌کنند، اغلب خصلت‌های رفتاری مشخصی دارند. در این مقاله می‌خواهیم به این ویژگی‌ها اشاره کنیم:

1.سخت می‌توانند روابطی قوی برقرار کنند

روابط انسانی شبکه‌ای پیچیده از احساسات، تجربه‌ها و انتظارات هستند. ما نخستین درس‌های زندگی‌مان درباره روابط را از والدین‌مان می‌گیریم. پسرانی که در دوران رشد الگوی مقتدری نداشته‌اند، در شکل دادن به روابط معنی‌دار و درک روابط معمولا به سختی میفتند. این مردان اغلب مشکل اعتماد کردن و صمیمت عاطفی دارند. ممکن است نتوانند از عهده حل مسائل‌شان در یک رابطه سالم بربیایند و تا حد زیادی به این دلیل است که الگوی مردانه‌ای برای یادگیری از او نداشته‌اند.

2.تمایل به بیش‌جبرانی

پدرانی که همیشه سرشان شلوغ است، همیشه در حال کار کردن هستند و وقتی خانه می‌آیند آنقدر خسته‌اند که نمی‌توانند با فرزندان‌شان وقت بگذرانند، فرزندانی را تربیت می‌کنند که معمولا گرایش به بیش جبرانی دارند. هر کاری را با نهایت شدت و تا آخرین سر حد آن انجام می‌دهند. مثلا در ورزش سعی می‌کنند به بهترین رتبه برسند، سعی می‌کنند مدارک دانشگاهی را تا مدارج بالا کسب کنند، به دنبال کسب تأییدی هستند که هرگز از پدرشان در کودکی دریافت نکردند. تمایل و تقلای شدیدی برای اثبات خودشان دارند که منجر به استرس و خستگی بیش از حد می‌شود.

3.ترس از طرد شدن

فقدان پدر قوی یا شخصیتی که نقش پدر قوی را دراد، منجر به ترس‌ عمیقی طردشدگی در مردان می‌شود. این ترس اغلب خودش را در رابطه، آنجایی که فرد ممکن است بیش از حد به دیگران بچسبد یا دیگران را با شدت زیادی پس بزند، نشان می‌دهد. یک مطالعه که در نشریه شخصیت و روابط اجتماعی منتشر شد، نشان داد که این ترس می‌تواند روی تصمیم‌های شغلی این مردان نیز اثر بگذارد. مردانی که بدون پدر قوی بزرگ شده بودند، بیش‌تر احتمال داشت که شغل‌هایی بی‌ثبات و با خطر بالا را انتخاب کنند. این اقدام روشی بود برای آنکه مطمئن شوند طردی که در کودکی تجربه کرده‌اند را دیگر تجربه نخواهند کرد.

4.احساسات‌شان را با دشواری بیان می‌کنند

احساسات تجربه‌های انسانی جهانی هستند اما بیان آن‌ها، به خصوص برای مردانی که پدران قوی نداشتند، کار ساده‌ای نیست. بدون الگوهای مردانه‌ای که احساسات سالم را بیان کنند، این مردان اغلب در درک و بیان احساسات خودشان دچار مشکل می‌شوند. ممکن است انتقال احساس‌شان به صورت اثرگذار کار سختی باشد و اغلب یا دچار خشم یا سکوت می‌شوند. این سختی به سوء تفاهم و درگیری در رابطه‌های شخصی‌شان منجر می‌شود. همچنین می‌تواند روی سلامتی روانی‌شان اثر بگذارد زیرا سرکوب احساسات می‌تواند به استرس، اضطراب و افسردگی منجر شود.

photo_2024-07-26_20-42-05

5.تشنه تأیید گرفتن

تقلا و تشنگی آن‌ها برای گرفتن تأیید از دیگران تمامی ندارد. آن‌ها صرفا به دنبال تأیید نیستند. آن‌ها می‌خواهند دیده و شنیده و تأیید و پذیرفته شوند. این میل باعث می‌شود که به سختی کار کنند، خودشان را به دشواری بیندازند تا از مرزها و محدودیت‌هایشان عبور کنند. همه این‌ها برای آن است که  بتوانند آن تأییدی که در کودکی از آن محروم شده‌اند را به دست آورند. این کار می‌تواند به کسب موفقیت در بسیاری از عرصه‌های زندگی منجر شود اما ممکن است به قیمت شکست عاطفی منجر شود. نیاز و تشنگی دائمی برای کسب تأیید باعث می‌شود فرد هرگز احساس رضایت نداشته باشد و هیچ‌وقت فکر نکند که کافی است.

6.با هویت خودشان مشکل دارند

من که هستم؟ چه نوع مردی می‌خواهم باشم؟ این پرسش‌ها اغلب ذهن هر پسرانی که الگوی مردانه‌ قوی ندارند، در دوران رشد، به خود مشغول می‌کند. بدون یک راهنمای والدانه، تعریف مردانگی و نقش فرد در جامعه تبدیل به نبردی دشوار می‌شود. این امر می‌تواند به احساس گیجی و ناامنی منجر شود که اغلب خودش را به اشکالی مثل تبدیل شدن به نهایت مردانگی یا در کل طرد کردن نقش‌های سنتی مردانه نشان می‌دهد.

7.اتکای بیش‌ از اندازه بر خود

مردانی که بدون نقش قوی مردانه بزرگ می‌شوند اغلب به شدت به خودشان متکی هستند. آن‌ها همیشه مجبور بوده‌اند که چالش‌های زندگی را به تنهایی حل کنند که باعث می‌شود که تبدیل به افرادی بسیاری مستقل شوند. این امر ممکن است تا حدی مثبت باشد اما اتکای بیش از اندازه به خود، باعث می‌شود که آن‌ها در زمانی که نیاز دارند نیز درخواست کمک نکنند. این امر می‌تواند ناشی از ترس ضعیف و آسیب‌پذیر به نظر رسیدن باشد یا ناشی از این باور باشد که آن‌ها حتما باید همه چیز را خودشان انجام دهند و مدیریت کنند.

8.تاب آوری

علی‌رغم همه این چالش‌ها، یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌ مردانی که بدون الگوی پدر قوی بزرگ شده‌اند، تاب آوری بالاست. آن‌ها چون در سال‌های اول کودکی معمولا با سختی‌های زیادی مواجه می‌شوند، یاد می‌گیرند خودشان را سازگار کنند، تحمل کنند و صاحب قدرتی درونی می‌شوند. این تاب‌آوری شاهدی است از اینکه می‌توانند بر موانع غلبه کنند. این امر مهارت قدرتمندی است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از اوج و حضیض‌های زندگی به سلامت خارج شوند. فقدان پدر قدرتمند، بدون شک چالش‌هایی را به وجود می‌آورد، اما باعث می‌شود که این مردان فرصت توسعه تاب‌آوری‌ای را داشته باشند که به آن‌ها کمک می‌کند در ادامه زندگی موفق‌تر عمل کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها