واقعا در زندگیتان «مشکل» دارید؟ از کجا می دانید؟

سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند، اما آیا می‌دانیم حقیقتاً مشکل داریم یا نه؟ این مقاله نشانه‌های مشکل را نشان می‌دهد.

شناسه خبر: ۴۱۴۱۸۰
واقعا در زندگیتان «مشکل» دارید؟ از کجا می دانید؟

راهنماتو-ما اغلب در گفتار روزمره خیلی از «مشکل دارم» یا با «مشکلی مواجه هستم» استفاده می‌کنیم. اما آیا ما حقیقتاً در زندگی «مشکل» داریم یا به قول عامیانه داریم پیاز داغ قضیه را زیاد می‌کنیم؟ از کجا باید بدانیم که چیزی حقیقتاً «مشکل یا مسئله» است که نیاز داریم آن را حل‌وفصل کنیم؟

به گزارش راهنماتو، گاهی تشخیص مشکل واقعاً کار ساده‌ای نیست. همه ما در سراسر زندگی‌مان با مشکلات متعددی مواجه هستیم که تعداد کمی از آن‌ها ممکن است به نقطه‌ای برسند که نیاز به مداخله و هدایت دیگران برای خارج شدن از آن موقعیت داشته باشیم.

«مشکل»، در نظر هر کسی تعریفی متفاوت دارد و به عبارتی «مفهومی سوبژکتیو» یا «ذهنی» است و اغلب تنها فردی که می‌تواند تعیین کند «مشکلی، مشکل است» خودمان هستیم. اما شاید «مشکل واقعا مشکل نباشد». برای آنکه بدانید آیا در زندگی با مشکل مواجه هستید به نشانه‌هایی که در زیر برایتان می‌آوریم توجه کنید:

1.شما با مشکل مواجه‌اید اگر نمی‌توانید تبدیل به شخصی شوید که همیشه دوست داشتید باشید

اگر در حال کلنجار رفتن با چیزی هستید که تطابقی با شخصیتی که می‌خواستید بشوید ندارد، شما احتمالا با «یک مشکل» مواجه هستید. مثلا، اگر برای صداقت ارزش قائل هستید اما دروغ می‌گویید تا مصرف مواد‌تان را به دلیل احساس شرم مخفی کنید، هم مشکل مصرف مواد مخدر و هم مشکل دروغ‌گویی دارید. گاهی‌اوقات تشخیص اینکه چیزی یک مشکل است، نیازمند کنار زدن لایه‌های خود-فریبی و تلاشی شگفت‌انگیز اما ارزشمند است.

2.شما مشکل دارید اگر موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید سدی در مسیر آینده‌ای است که امیدش را دارید

اگر چیزی در مسیر دستیابی به آن آینده‌ای قرار گرفته که آرزویش را داشتید، شما با یک مشکل مواجه هستید. مثلا، اگر به دلیل ضعف تمرکز نمی‌توانید تکالیف دانشگاه یا مدرسه را انجام دهید، با اینکه حقیقتاً اشتیاق زیادی به گرفتن مدرک دارید، ممکن است وقتش رسیده باشد که از یک آدم حرفه‌ای برای حل این مشکل کمک بگیرید.

3.شما مشکل دارید اگر آدم‌های اطراف‌تان به شما بگویند که این یک مشکل است

بعضی‌وقت‌ها، آدم‌هایی که برای ما اهمیت قائل هستند، خیلی زودتر از خودمان متوجه می‌شوند که ما دچار مشکل شده‌ایم. برای توجه کردن به مشاهدات دیگران درباره خودمان باید قدری فروتنی به خرج بدهیم. اگر بعضی آدم‌های مهم زندگی‌مان به ما می‌گویند اخیرا غذا خوردمان سالم نیست، یا شاد به نظر نمی‌رسیم، بهتر است وقت بگذاریم و به این مشاهدات فکر کنیم. ممکن است درست بگویند یا نه. حتی بعضی‌ها ممکن است انگیزه‌شان تحقیر کردن‌مان باشد. اما همچنین احتمالش هست متوجه چیزی شده باشند که خودمان هنوز نفهمیده‌ایم.

4.مشکل داریم اگر باعث شده درد بکشیم

ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما جالب است بدانید که خیلی از آدم‌ها درد را مدت‌های مدید تحمل می‌کنند و وقتی داستان تبدیل به بحران می‌شود، کمک می‌گیرند. اگر متوجه شده‌اید که چیزی رنج احساسی، فیزیکی یا رابطه‌ای برایتان ایجاد کرده به نحوی که زندگی برایتان سخت شده است، بهتر است زودتر از یک آدم حرفه‌ای برای رفع مشکل کمک بگیرید.

سخن آخر

خودتان بهتر از هر کس دیگری می‌توانید بفهمید که حقیقتاً «مشکل» دارید. فقط کافی است مشتاقانه به درون‌تان توجه کنید. یادتان باشد تا قبول نکنید که چیزی تبدیل به «مشکل» شده است، نمی‌توانید آن را حل کنید. بسیاری از چالش‌ها و بحران‌ها از نپذیرفتن، مشکل، است.

نظرات