۵ نشانه ظریف که کودک شما یک تیزهوش به تمام معناست

"آیا فرزندتان رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که شما را شگفت‌زده می‌کند؟" و ممکن است فکر کنید که این رفتارها ناشی از کم هوشی آن‌ها است در حالی که ممکن است دقیقا عکس چیزی باشد که فکر می‌کنید. در ادامه ۵ نشانه ظریف از رفتار کودکان را بررسی می‌کنیم که نشان از تیزهوشی آن‌ها دارد! آیا فرزند شما هم چنین نشانه‌هایی را بروز داده؟

شناسه خبر: ۴۱۵۲۸۰
 5 نشانه ظریف که کودک شما یک تیزهوش به تمام معناست

راهنماتو- بچه شما با استعداد و تیزهوش است؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می‌کند.

به گزارش راهنماتو، اکثر بچه‌های با استعداد می‌توانند اطلاعات را سریعتر از بچه‌های هم سن و سال خود یاد گرفته آنها را پردازش کنند و مطالب دریافتی را چندین پله  بالاتر از همسالان خود درک کنند. جالب این است که آنان همیشه جزو آن دسته از دانش‌آموزان مودب و موفق نیستند. در واقع، متخصصان علوم اعصاب می گویند که تیزهوشی در هر کودکی به شکل متفاوتی ظاهر می‌شود. در این مطلب از راهنمای زندگی راهنماتو نشانه‌هایی ظریف را بررسی می‌کنیم که ثابت می‌کند کودک شما تیزهوش است حتی اگر به نظر سر به هوا می‌رسد.

علامت‌های شوکه کننده‌ای که نشان می‌دهد کودک شما تیزهوش است

پیشرفت ناهمزمان

آیا کودک تیزهوش شما با کارهای ساده‌ای مانند بستن بند کفش گلاویز است یا فراموش می‌کند که مسواک بزند؟

اینها فقط چند نمونه از پیشرفت های ناهمزمان هستند. جالب این است که کودکان تیزهوش برخی موارد را زودتر از دیگران یاد می‌گیرند. درواقع این مساله در میان کودکان تیزهوش بسیار رایج است.

به عنوان مثال، یک کودک 8 ساله تیزهوش می‌تواند مهارت‌های خواندن یک دانش‌آموز کلاس هفتمی، توانایی ریاضی یک دانش‌آموز کلاس پنجمی، مهارت‌های اجتماعی همکلاسی‌های خود و تنظیم احساسات عاطفی دانش‌آموز بسیار جوان‌تر را داشته باشد.

غور عاطفی و حساسیت در سنین پایین

دانشمندان علوم اعصاب اشاره کرده‌اند که کودکان تیزهوش در دنیای اطراف خود،  واکنش های عاطفی شدیدتری را تجربه می کنند.

به عنوان مثال، ممکن است حین دیدن نمایشی که در آن یک شخصیت آسیب دیده یا غمگین است، نه تنها لذتی از آن نبرد بلکه دچار مشکل باشد. بسیاری از آن‌ها نیز که حس عدالت خواهی بیشتری دارند، زمانی که احساس می کنند در موقعیت اشتباهی قرار گرفته‌اند، احساس ناامیدی را تجربه می‌کنند.

درواقع ممکن است به دلیل پیشرفت ناهمزمانشان، هنوز توان هدایت و کنترل کردن مسائل عاطفی‌شان را در مواجهه با احساسات بزرگ نداشته باشند.

پرسشگری وجودی

کودکان تیزهوش اغلب کنجکاوی سیری ناپذیری دارند، به ویژه در مورد جنبه های وجودی زندگی.

آنها ممکن است بیشتر از همسن‌های خود نگران مسائلی مانند مرگ، فقر، تغییرات آب و هوا و بی عدالتی باشند. حتی یک فیلم یا کتابی که برای کودکان در نظر گرفته شده و مثلا به موضوع قلدری می پردازد، می تواند آنها را بر آن می‌کند تا درباره ماهیت جامعه سؤالاتی بپرسند.

این سؤالات می توانند از «وقتی می میریم چه اتفاقی می افتد؟» تا «چرا اتفاقات بد در جهان رخ می دهد؟» متغیر باشد.

علایق منحصر به فرد یا حس شوخ طبعی بالغانه

وقتی یک دانش آموز در حال بازی با کلمات است تا مسائل سطح بالای شیمی را تجزیه و تحلیل کند یا در حال مطالعه نقشه‌های حمل و نقل کلانشهرهاست، گاهی والدین نگران هستند که نکند فرزندانشان دوران کودکی‌شان را از دست بدهند یا «بچگی نکنند».

در واقع، کودکان آنها ممکن است درک بالاتری از یک موضوع نسبت به بچه‌های هم سن و سال خود داشته باشند.

کم کاری در مدرسه

کودکان تیزهوش نیاز شدیدی به تحریک ذهنی دائمی دارند. به همین خاطر آن ها در مدرسه، به راحتی خسته می‌شوند، زیرا آنها مسائل را سریعتر از همسالان خود یاد می‌گیرند.

در این مورد، وقتی مدرسه به اندازه کافی چالش برانگیز یا جالب نیست، ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند. (در نظر بگیرید که بعد از یک شیفت کاری هشت ساعته که در آن یادگیری و چالشی نداشته‌اید چه احساسی خواهید داشت.)

به خصوص وقتی آن‌ها تکالیف خود را به راحتی انجام می‌دهند، اغلب مهارت استدلال بالا و حافظه‌ای قوی دارند، دیگر هدفی نمی‌بینند در نتیجه از تلاش دست می‌کشند.

نظرات