۳علت اصلی کک و مک صورت

نور خورشید و ژنتیک، مهم‌ترین عامل ایجاد کک و مک هستند. انواع کک و مک علاوه بر صورت، در سایر نقاط بدن هم ظاهر می‌شوند. فارغ از نوع پوست چرب، خشک یا مختلط، احتمال ظهور کک و مک صورت در افراد دارای عوامل ژنتیکی یا پوست‌های قرارگرفته در معرض نور خورشید وجود دارد.

شناسه خبر: ۴۱۳۵۸۱
3علت اصلی کک و مک صورت

کک و مک، در اثر تجمع رنگدانه پوست به صورت لک صورت، به‌ویژه لک‌های قهوه‌ای بروز پیدا می‌کند. این کک و مک‌ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی یا مصرف داروهای هورمونی روی صورت زنان ظاهر می‌شوند. گاهی لک‌های قهوه‌ای ناشی از کک و مک با لنتیژین خورشیدی یا لکه‌های کبدی اشتباه گرفته می‌شود. مراجعه به دکتر پوست، به تشخیص این دو نوع اختلالات رنگدانه‌ای کمک خواهد کرد.

علت ایجاد کک و مک روی پوست چیست؟

کک و مک‌ها به دلیل افزایش تولید ملانین، در پوست ایجاد می‌شوند. علت اصلی ایجاد کک و مک، قرار گرفتن پوست در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید است. عوامل ژنتیکی هم نقش مهمی در بروز کک و مک دارند؛ افرادی با نوع خاصی از ژن‌ها، به‌ویژه افرادی با پوست روشن و موهای قرمز، بیشتر مستعد بروز کک و مک هستند. برای تشخیص علت اصلی ابتلا به کک و مک و پیشگیری از ظهور عوامل خطر به دکتر پوست مراجعه کنید. در ادامه، به عواملی اصلی ایجاد کک و مک پوست پرداخته‌ایم:

قرارگیری در معرض نور خورشید

نور خورشید منبع اصلی اشعه‌های فرابنفش بوده و باعث تحریک تولید ملانین در پوست می‌شود. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ملانوسیت‌ها فعال‌تر شده و میزان تولید ملانین را افزایش می‌دهند. این ملانین اضافی به صورت لکه‌های کوچک و تیره‌تری روی پوست ظاهر شده که همان کک و مک‌ها هستند. افرادی که زمان زیادی را در آفتاب می‌گذرانند یا بدون محافظت مناسب در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ایجاد کک و مک هستند.

منبع : عصر ترکیه
نظرات
پربازدیدترین خبرها