مصرف «تخم‌مرغ» در هیچ گروه سنی نباید حذف شود

یک کارشناس تغذیه با اشاره به ارزش غذایی بالای تخم‌مرغ، گفت: نباید مصرف «تخم‌مرغ» در هیچ گروه سنی حذف شود.

شناسه خبر: ۴۱۸۲۹۸
مصرف «تخم‌مرغ» در هیچ گروه سنی نباید حذف شود

فرشاد رشیدی در آستانه روز جهانی تخم‌مرغ(۱۷ مهر)، از تخم مرغ به عنوان ارزان‌ترین منبع پروتئین در دسترس یاد کرد و گفت: تخم مرغ منبع بسیار خوب پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت‌ها  وحبوبات بالاتر است.

وی افزود: کیفیت پروتئین تخم مرغ در حدی بالا است که در منابع علمی  از این ماده غذایی به عنوان پروتئین رفرنس یا مرجع یاد می‌شود و کیفیت پروتئین سایر مواد غذایی در مقایسه با تخم‌مرغ سنجیده می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه پروتئین تخم‌مرغ دارای تمامی اسیدهای آمینه‌ ضروری برای سلامتی بدن است، تصریح کرد: تخم‌مرغ به خاطر دارا بودن پروتئین بسیار با کیفیت، تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز را برای بدن  تامین کرده و درصد جذب بالایی هم در بدن دارد.

 رشیدی با بیان اینکه تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروه «ب» و ویتامین «آ» است، اضافه کرد: تخم‌مرغ حاوی «ید» و «فسفر» بوده و  املاح مهم دیگری مانند «روی»، «سلنیم»، «آهن» و «کلسیم» نیز در این ماده ارزشمند غذایی وجود دارد. 

وی یاداور شد: کلسترولی هم که بر اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولید می‌شود، از نوع کلسترول خوب است.

این کارشناس تغذیه در ادامه با بیان اینکه مصرف تخم‌مرغ در کودکان و نوجوانان، زنان باردار و شیرده، ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود، افزود: مصرف یک تخم‌مرغ در روز در افراد سالم توصیه می‌شود، ضمن اینکه مصرف ۱.۵ عدد تخم مرغ در روز هم در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

رشیدی سپس با بیان اینکه نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود، گفت: در افراد دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی نیز مصرف تخم مرغ تا حدود سه عدد در هفته پیشنهاد می‌شود.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها