امکان ذخیره سازی خون بند ناف برای همه نوزادان وجود دارد؟

یک متخصص زنان گفت: امکان ذخیره سازی خون بند ناف برای همه نوزادان وجود دارد و برای آینده آنها مفید است؛ در واقع ذخیره کردن خون بند ناف برای کودکانی که بیماری های خونی دارند و یا به بیماری های نادر مبتلا هستند، اهمیت بیشتری دارد.

شناسه خبر: ۴۲۰۴۵۱
امکان ذخیره سازی خون بند ناف برای همه نوزادان وجود دارد؟

دکتر سیده هستی مدعوی محمدی امروز ۳۰ مهر، با اشاره به فواید ذخیره سازی خون بند ناف، اظهار کرد: سلول های موجود در بند ناف نسبت به سلول های دیگر قابلیت انطباق پذیری بالایی دارند و لذا می توان از این سلول ها در درمان بسیاری از بیماری های مادرزادی خونی و بعضی از بیماری های خونی نادر و سرطان های خون استفاده کرد.

وی سلول های بند ناف را دارای استم سل(سلول بنیادی) دانست که یک منبع خون طبیعی است و افزود: می توانیم از سلول های بند ناف برای درمان کودکانی که به بیماری های خونی مادرزادی مبتلا هستند، استفاده کنیم، زیرا نقش مهمی در درمان آنها ایفا می کند.

این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بعضی از بیماری های خونی را نیازمند انتقال خون مداوم دانست و تصریح کرد: ذخیره سازی خون بند ناف در درمان این بیماری ها کاربرد دارد.

مدعوی محمدی، با بیان اینکه ذخیره سازی خون بند ناف پس از هماهنگ سازی، در زمان تولد انجام و خون بند ناف جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود، گفت: این خون در مرکز ذخیره سازی خون بند ناف ذخیره خواهد شد و برای درمان بیماری های خونی فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: امکان ذخیره سازی خون بند ناف برای همه نوزادان وجود دارد و برای آینده آنها مفید است؛ در واقع ذخیره کردن خون بند ناف برای کودکانی که بیماری های خونی دارند و یا به بیماری های نادر مبتلا هستند، اهمیت بیشتری دارد.

این متخصص زنان، با بیان اینکه جمع آوری خون بند ناف اصلا برای مادر و نوزاد خطرناک نیست، خاطرنشان کرد: قسمتی از جفت و بند ناف که قرار است به عنوان زباله های بیولوژیکی دور ریخته شوند، جمع آوری می شود و لذا از سلول های موجود در آن به نحو احسن استفاده می کنیم.

وی با اشاره به درمان بعضی از بیماری های ژنتیکی خانوادگی با استفاده از خون بند ناف، اضافه کرد: بعضی از بیماری های نقص ایمنی و سرطان های خون و لوسمی را نیز که ممکن است در آینده بروز کند، می توان با استفاده از ذخیره خون بند ناف و استم سل های موجود در آن درمان کرد.

 

منبع : ايسنا
نظرات
پربازدیدترین خبرها