نسل ۱۵ پردازنده اینتل چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش صبر کردن دارد؟

شایعات زیادی درخصوص نسل اینده پردازنده های اینتل یعنی پردازنده نل ۱۵ وجود دارد و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از کارشناسان درباره قابلیت های آن به بحث و گفتگو بپردازند. در این مطلب سعی داریم در یک مقایسه واقعی به شما برای انتخاب بین نسل ۱۴ و ۱۵ کمک کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۲۶۳۴
نسل 15 پردازنده اینتل چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش صبر کردن دارد؟

راهنماتو- بر اساس شایعات شنیده شده در اواخر سال 2024میلادی اینتل قرار است نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را به بازار عرضه کند. طرفداران اینتل در این شک و شبه غرق شدند که پردازنده نسل 14 را انتخاب کنند یا منتظر نسل 15 بمانند. در این مطلب سعی داریم در یک مقایسه واقعی به شما برای انتخاب بین نسل 14 و 15 کمک کنیم.

به گزارش راهنماتو، در دنیای سریع تکنولوژی همواره نسل‌های جدید در حال تولید و تولد هستند. این نسل‌های جدید معمولا سریع‌تر، با ارزش‌تر و در برخی موارد نسبت به نسل قبلی خود کم ارزش‌تر هستند که این نوعی شکست در دنیای تکنولوژی است. موضوع مورد اهمیت است که آیا نسل‌های جدیدتر ارزش صبر کردن و زمانی که تا عرضه شدنشان صرف می‌شود را دارند یا نه؟

به طور معمول خیلی کم پیش می‌آید که نسل جدید هرچیزی از قبلی بهتر نباشد اما باید ارزش خرید را سنجید. در دنیای CPU ها برخی اوقات نسل‌های جدید به دنیا می‌آیند که راه نسل بعدی خود را هموار کنند و یا از سر طمع سازندگان وارد بازار می‌شوند که این موضوع ارزش خرید را از بین می‌برد. علاوه بر این برخی نسل‌های جدید با قیمت‌های سر سام آور وارد بازار می‌شوند. از این رو بنابراین در انتخاب میان پردازنده نسل 14 یا 15 باید به تمامی این‌ها توجه کرد تا یک خرید خوب داشت.

0x0_11zon

اولین موردی که باید ارزیابی شود میزان ضروری بودن یک خرید است. اگر به یک کامپیوتر در  طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده نیاز دارید زمان شما ارزش بیشتری خواهد داشت پس برای خرید دست به کار شوید. این یک واقعیت است که تا عرضه نسل 15 اینتل ماه‌ها فاصله داریم. همچنین نسل جدید اینتل با پلتفرم جدید LGA1851 همراه خواهد بود که دردسرها و هزینه‌های خاص خود را دارد. از این رو نسل 15 موردی نیست که یک شبه بتوان آن را وارد دنیای تکنولوژی خود کنید و جایگزین سیستم فعلی شما شود، چراکه باید منتظر عرضه مادربردها، کولرها و قطعات دیگر سازگار با آن ماند.

تا کنون هیچ گونه خبر رسمی از جزئیات نسل پانزدهم اینتل در دست نیست اما طبق خیرهای درز کرده اینتل به یک دگرگونی بزرگ رو آورده است و سوکت خود را تغییر داده. سوکت LGA1851 چیزی است که برای استفاده از نسل 15 اینتل، مادربوردها احتیاج دارند.

پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل با نام جدید  وارد Arrow Lake وارد بازار خواهند شد. این پردازنده‌ها همانند میتیور لیک (پردازنده نسل 14) از طراحی چیپلت مبتنی‌بر کاشی‌های پردازشی برخوردار هستند.

ممکن است که با وجود چیپلت‌ها، پیشرفت زیادی در CPUها ببینیم. معماری Arrow Lake عملکرد تک‌هسته‌ای را ۵ درصد و عملکرد چندهسته‌ای را ۱۵ درصد نسبت به نسل قبل بهبود خواهد داد.

با این حال وقتی حرف از نهایت عملکرد در گیمینگ می‌شود عدد 5 درصد در تک هسته‌ای‌ها بسیار ناچیز است. در هرحال به نظر می‌رسد این اتفاق به دلیل استفاده از هسته‌های کم مصرف و پرقدرت جدید است. با توجه به اینکه آرو لیک با فناوری دو نانومتری تولید خواهد شد، این پیشرفت کم قابل هضم نیست. به این امید هستیم که اینتل در ادامه عملکرد آرو لیک را بهینه‌تر کند.

og-image

در خبرهایی که درز کرده است آمده که GPU مجزای جدید Battlemage در داخل آرو لیک استفاده خواهد شد. البته تمامی این داده‌ها قابل شک و شبه است. Battlemage همزمان برای گرافیک‌های دسکتاپ هم عرضه می‌شود. اینتل قرار بود تا اواخر سال جاری میلادی نسخه تازه‌ای از  نسل اول Alchemist و بعد از آن Battlemage را در سال ۲۰۲۴ رونمایی کند. ظاهرا Alchemist برایشان خوش‌شانسی نمی‌آورده که از عرضه آن منصرف شدند. در نهایت بعد از دوسال وقفه باید منتظر نسل بعدی کارت گرافیک اینتل با اسم Celestial باشیم.

اینتل به گذشته خود پایند است و آرو لیک اینتل با داشتن ۲۴ هسته با ۳۲ ترد در پردازنده‌های دسکتاپی به دنیا خواهد آمد.  از طرفی، چهار کاشی مجزای CPU، گرافیک (GPU)، SoC و ورودی/خروجی (I/O) به‌کمک TSMC در آن قرار می‌گیرد. بخش پردازش هوش مصنوعی (NPU) نیز در کاشی SoC جای می‌گیرد.

آرو لیک به اولین سری از فرزندان اینتل تبدیل شود که همه هسته‌های شتاب‌دهنده‌اش به هوش مصنوعی مجهز شوند. یکی از منبع‌های حاشیه‌ساز که البته سابقه خوبی در افشای اخبار دارد می‌گوید دستگاهی که به آرو لیک مجهز شود به یک پلتفرم جدید تبدیل شده است که از سوکت LGA-1851 استفاده می‌کند. در این نسل به دنبال پشتیبانی از حافظه‌های حافظه‌های DDR4 نباشید که از آن خبری نیست.

در انجمن Bilibili اخیرا پستی منتشر شده است که به بعضی از سوالات پاسخ داده است. اینکه نسل پانزدهم فناوری هسته‌های Core اینتل را نخواهد داشت. در عوض می‌توانیم شاهد نام‌گذاری هسته‌های Core Ultra 200  باشیم. اینتل آن‌ها را نسل دوم هسته‌های پردازشی Core Ultra می‌نامد.

با تمام این‌ها باید این را به خاطر داشته باشید که نسل 15 اینتل هیچ یک از مادربوردهای فعلی را پشتیبانی نمی‌کند. این یعنی به مادربردهای جدید احتیاج خواهید داشت که این خودش یک هزینه هنگفت را به همراه دارد. بدون شک اینتل در ابتدای ماجرا فقط مادربردهای گران قیمت خود با چیپست‌های سری Z و پسوند kرا عرضه می‌کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها