راهنمای خرید گوشی؛ فروش آیفون ۱۶e در ۳ روز نخست عرضه بیشتر از آیفون SE ۳ بوده است

آیفون ۱۶e با استقبال کاربران روبه‌رو شده اما اپل در بازار چین همچنان تحت فشار است.

شناسه خبر: ۴۴۱۲۹۸
راهنمای خرید گوشی؛ فروش آیفون 16e در 3 روز نخست عرضه بیشتر از آیفون SE 3 بوده است

آیفون 16e اپل در فروش اولیه عملکرد بهتری نسبت به آیفون SE نسل سوم داشته اما این افزایش برای جبران کاهش فروش اپل در چین کافی نیست. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، فروش آیفون 16e در 3 روز نخست عرضه، 60 درصد بیشتر از آیفون SE مدل 2022 بوده اما این رشد نمی‌تواند طی سال جاری مانع کاهش 2 درصدی فروش اپل در چین شود.

براساس گزارش‌های اخیر، یکی از دلایل اصلی این افت رقابت شدید گوشی‌های اندرویدی است که از یارانه‌های دولتی چین بهره می‌برند. «نبیلا پوپال»، مدیر ارشد IDC، می‌گوید: «یارانه‌های ملی چین به‌طور قابل‌توجهی به نفع برندهای اندرویدی خواهد بود و رقابت را برای اپل دشوارتر می‌کند.»

آیفون 16e برای جلب‌توجه کاربران چینی کار سختی دارد

چالش‌های آیفون 16e در بازار چین

آیفون 16e که با قیمت 599 دلار عرضه شده، جایگزین آیفون SE با قیمت 429 دلار شده است. این افزایش قیمت رقابت اپل با گوشی‌های اقتصادی اندرویدی را سخت‌تر می‌کند. محدودیت‌هایی مانند داشتن تنها یک دوربین پشتی، فضای ذخیره‌سازی کم و نداشتن قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، از جذابیت این مدل در چین کاسته است.

دولت چین 300 میلیارد یوان (بیش از 41 میلیارد دلار) یارانه برای تقویت قدرت خرید مصرف‌کنندگان اختصاص داده که بخشی از آن به بازار موبایل رسیده است. این سیاست باعث رشد فروش برندهایی مانند شیائومی و ویوو شده است. درعین‌حال، اپل می‌کوشد مجموعه Apple Intelligence را تا اواسط سال جاری میلادی برای کاربران چینی عرضه کند.

اپل ممکن است کاهش فروش خود را از طریق دیگر محصولاتش جبران کند. «برایان ما»، تحلیلگر IDC، می‌گوید: «بسیاری از مشتریان چینی به پرستیژ اهمیت می‌دهند و ترجیح می‌دهند آیفون‌های گران‌قیمت‌تری داشته باشند.» او پیش‌بینی می‌کند آیفون 16e نیمه دوم سال، حداکثر 20 درصد فروش آیفون در هند را تشکیل دهد.

اپل اعلام کرده فروشش در چین طی تعطیلات حدود 11 درصد کاهش یافته که آیفون احتمالاً عامل اصلی این افت بوده است. البته این شرکت انتظار دارد درآمد کلی آن در سه‌ماهه جاری اندکی افزایش یابد.

منبع : دیجیاتو
نظرات