طی روزهای گذشته اخبار مختلفی در زمینه قیمت خودرو یا عرضه اتومبیل در بورس منتشر شد. «احمد نعمتبخش»، دبیر انجمن خودروسازان، با ارسال نامهای به «محمدرضا عارف»، معاون اول رئیسجمهور، خواهان افزایش 70 الی 80 درصدی قیمت خودرو شد. از سوی دیگر، «عبدالناصر همتی»، وزیر اقتصاد، از مدتها پیش خواهان عرضه خودرو در بورس کالا بوده است.
همزمان با مسئولان دولتی، برخی اهالی مجلس نیز خواهان خروج خودرو از شمول قیمتگذاری دستوری شدهاند. «روحالله عباسپور»، عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خواهان لغو قیمتگذاری دستوری خودرو شد. او در مصاحبه با رسانههای داخلی گفت: «همانطور که قطعهسازان داخلی مواد اولیه تولید خودرو مانند مس، فولاد، پلیمر و.... را با نرخ آزاد تهیه میکنند؛ فروش خودرو بهعنوان محصول نهایی نیز نباید دستوری باشد.»
احتمال نتیجه مثبت فشارها برای افزایش قیمت خودرو
به نظر میرسد فشارهای مختلف بر «محمد اتابک»، وزیر صمت، و تیم او تأثیرگذار بودهاند. رسانههای مختلف خبری از افزایش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی خبر میدهند. انتظار داریم با تأیید رسمی افزایش قیمت خودروهای داخلی و انتشار لیست جدید طی ماه آینده، قیمتها در بازار آزاد نیز تغییر کنند. این تغییرات بهدلیل عرضهنکردن آنی خودرو از سوی خودروسازان رخ میدهد. در واقع خودروها گران میشوند اما روند عرضه این خودروها به اندازه کافی سریع نیست تا اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه کاهش یابد؛ برای مثال ایرانخودرو تصمیم گرفته مرحله بعدی فروش خود را پایان زمستان 1403 برگزار کند، درحالیکه هنوز زمستان آغاز نشده است.
با افزایش قیمت خودرو در آینده نزدیک و افزایش قیمت خودروهای سواری داخلی در بازار قیمت سایر خودروهای دستدوم نیز افزایش مییابد. حتی ممکن است قیمت خودروهایی که فعلاً موردتوجه نیستند، مانند دوو سیلو نیز افزایش یابد. در ادامه، نگاهی به نرخ خودروهای مطرح حال حاضر پس از افزایش قیمت کارخانه میاندازیم: