طراحی یک پرنده آتش‌نشان ایرانی + عکس

محققان جوان ایرانی با طراحی مفهومی یک پرنده ویژه که مسئله اطفای حریق در ارتفاعات را تسهیل می‌کند، موفق به کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی بریتانیا (RAeS) شدند.

شناسه خبر: ۴۲۰۷۶۰
طراحی یک پرنده آتش‌نشان ایرانی + عکس

علیرضا مقدم، سرطراح تیم دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی بریتانیا (RAeS)، درباره جزییات این پرنده گفت: این پرنده طوری طراحی شده که قادر است آتش نشانان را به ارتفاع ببرد و چتربازهای آتش نشان از ارتفاع پرتاب شوند و در خط آتش جلوی گسترش آتش را بگیرند. همچنین برای اطفای حریق در ارتفاعات، امکان حمل مخزن آب با این پرنده وجود دارد. در مواقع غیرآتش‌سوزی نیز می‌توان از این پرنده برای جابجایی بار به ارتفاعات استفاده کرد.

 این محقق جوان از بکار بردن ۹ نرم‌افزار برای طراحی مفهومی این پرنده نام برد و به کاربرد نرم‌افزارهایی نظیر Blender و CATIA برای مدلسازی‌ سه‌بعدی، نرم‌افزار Ansys برای تحلیل‌های آیرودینامیکی و سازه‌ای، نرم‌افزار Gasturb برای شبیه‌سازی موتور انتخابی، نرم‌افزار OpenVSP و Datcom برای استخراج مشتقات پایداری، نرم‌افزار Matlab برای انجام محاسبات سیکل های طراحی، پروفیل‌های ماموریتی و شبیه‌سازی شش درجه آزادی، نرم‌افزار AAA برای انجام محاسبات طراحی و نرم‌افزار X-Plane برای اعتبارسنجی طراحی، در این طراحی مفهومی اشاره کرد.

دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل می‌گوید که طراحی مفهومی این پرنده توسط محققان جوان دانشگاه صنعتی شریف به مدت یکسال به طول انجامیده است.

هدف اصلی این دوره مسابقه بین‌المللی طراحی هواپیمای سبک انجمن هوانوردی بریتانیا (RAeS)، طراحی هواپیمایی آتش‌نشان چندمنظوره بوده است که توانایی حمل و رهاسازی حداقل ۲۰۰۰ کیلوگرم آب یا مواد شیمیایی ضد آتش برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده را داشته باشد.

منبع : همشهری
نظرات
پربازدیدترین خبرها