آیا ۲ کهکشان راه‌ شیری و آندرومدا برخورد می‌کنند؟

کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری است. اگر برخوردی میان این دو کهکشان عظیم صورت بگیرد، برخورد آن‌ها همچون عبور سایه‌هایی از درون یکدیگر خواهند بود. این برخورد بیش از آنکه برخوردی بین ستاره‌ها و سیاره‌ها باشد، زورآزمایی عظیمی است بین سیاهچاله‌های مرکزی این دو کهکشان.

شناسه خبر: ۴۱۴۱۵۹
آیا ۲ کهکشان راه‌ شیری و آندرومدا برخورد می‌کنند؟

جالب است بدانید که کهکشان راه شیری با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سمت کهکشان آندرومداست. دانشمندان تخمین می‌زنند که این دو کهکشان حدود ۵/ ۴ میلیارد سال دیگر با هم برخورد کنند.

 کهکشان آندرومدا، نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان راه شیری است. اگر برخوردی میان این دو کهکشان عظیم صورت بگیرد، برخورد آن‌ها همچون عبور سایه‌هایی از درون یکدیگر خواهند بود. این برخورد بیش از آنکه برخوردی بین ستاره‌ها و سیاره‌ها باشد، زورآزمایی عظیمی است بین سیاهچاله‌های مرکزی این دو کهکشان. سرانجام این دو سیاهچاله با هم یکی می‌شوند و کهکشان بیضوی جدیدی شکل می‌گیرد. اما نگران نباشید! برخورد کهکشان‌ها رویدادی فاجعه‌بار و ناگهانی نیست.

این فرآیند طی میلیارد‌ها سال به تدریج رخ می‌دهد. در ابتدا دو کهکشان با ابر‌های عظیم گاز و غبار به یکدیگر نزدیک می‌شوند و رشته‌های کهکشانی شروع به پیچیدن به دور یکدیگر می‌کنند. سپس، هسته‌های کهکشان‌ها با هم برخورد می‌کنند و در نهایت کهکشان واحد عظیمی متشکل از ستاره‌ها و گاز تشکیل می‌شود.

برخورد کهکشان‌ها تأثیر قابل توجهی بر سیستم شمسی ما خواهد داشت. به عنوان مثال، احتمال دارد که منظومه شمسی ما از مدار فعلی خود به بیرون پرتاب شود یا حتی از سوی ستاره‌ای که در حین برخورد نزدیک می‌شود، بلعیده شود. با این حال، احتمال اینکه این اتفاقات برای انسان‌ها یا حتی موجودات زنده در آن زمان رخ دهد، بسیار کم است.

برخورد کهکشان راه شیری و آندرومدا منظره‌ای دیدنی در آسمان شب خواهد بود. در طول میلیارد‌ها سال منتهی به برخورد، کهکشان آندرومدا به تدریج در آسمان شب بزرگ‌تر و درخشان‌تر خواهد شد. در نهایت، دو کهکشان به یکدیگر نزدیک می‌شوند و نوری خیره‌کننده در آسمان ایجاد می‌کنند

منبع : فرارو
نظرات
پربازدیدترین خبرها