هواپیمای سری ۷۳۷ در زمره محبوبترین هواپیماهای بوئینگ و یکی از بهترین جتهایی است که این شرکت بزرگ تا به امروز ساخته است. طی سالهای اخیر مدلهای مختلفی از این هواپیما طراحی و چند نسل مختلف به بازار عرضه شده است.
تقریبا میتوان گفت که از سال ۱۹۶۷ تا به امروز، بوئینگ در حال توسعه جتهای مدل ۷۳۷ بوده است. این هواپیما اجزای مشابه فراوانی با بوئینگ ۷۲۷ دارد. شرکت بوئینگ دارنده بزرگ جتهای خصوصی جهان است و سالهاست در این زمینه فعالیت میکند.
بررسی وزن بوئینگ ۷۳۷ و انواع آن
بوئینگ ۷۳۷ در اواسط دهه ۹۰ میلادی با یک بهروزرسانی مهم، تبدیل به بوئینگ ۷۳۷-NG شد و توانست با قابلیتهای جدید، بین قارههای مختلف تردد کند. نسخه جدیدی که طی آن سالها توسعه یافت در چهار سایز مختلف تولید شد که کوچکترین آنها ۶۰۰-۷۳۷ و بزرگترین آنها ۷۳۷-۹۰۰ER است.
نه تنها اندازه و ویژگیهای انواع این هواپیماها با یکدیگر متفاوت است، بلکه وزن هر یک از آنها با دیگری فرق دارد. علاوه بر این جت لاینرها وزنهای مختلفی دارند که عبارتنداز وزن خالی استاندارد که شامل مجموع بدنه هواپیما، تجهیزات عملیاتی ثابت، سوخت غیرقابل استفاده و مایعات مختلف دیگر میشود. از طرفی وزن سوخت صفر یعنی اینکه هواپیما را بدون میزان سوختی که حمل میکند، وزن کنیم.
در ادامه وزن سوخت صفر هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را بررسی میکنیم و وزن هر یک از مدلهای مختلف آن را به شما اعلام خواهیم کرد. علاوه بر این حداکثر وزن برخاست را بررسی میکنیم تا مشخص شود که هر هواپیما تا چه اندازه بار میتواند حمل کند و از زمین به آسمان به پرواز درآید.
نسل بعدی ۷۳۷s، هواپیماهای جت سنگین وزن هستند
خلاصه عملکرد بوئینگ ۷۳۷ به بررسی تمام جنبههای این هواپیمای مسافربری از تعداد مسافران گرفته تا میزان سوختی که مصرف میکند، میپردازد. وقتی صحبت از ۷۳۷-۶۰۰ که کوچکترین مدل است میشود، وزن سوخت صفر آن به ۵۱.۵ تن میرسد و میتواند تا ۶۸۷۵ گالن سوخت را در خود جای دهد.
وزن این هواپیما هنگام برخاست از زمین با احتساب سوخت به ۵۶.۲ تن است. این وزن با در نظر گرفتن ۱۱۰ مسافر به همراه چمدانهای آنها محاسبه میشود. گفتنی است که حداکثر وزن برخاست هواپیما توسط شرکتهای سازنده و با در نظرگیری چندین متغیر از جمله قدرت تولیدی موتورها و مساحت سطح بالها تعیین میشود. بدیهی است که اگر یک هواپیما از حداکثر وزن خود بیشتر شود، جان مسافران را به خطر میاندازد.
بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ که قادر به حمل ۱۲۶ مسافر است، ۵۴.۶ تن وزن دارد. این هواپیما بدون در نظر گرفتن سوخت، ۳.۱ تن وزن بیشتری از برادر کوچکتر خود خواهد داشت. همچنین مدل ۷۰۰ هنگام برخاست دارای حداکثر وزن ۶۰ تن است و بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بدون سوخت بیش از ۶۱.۶ تن دارد. این مدل که از دو نسخه قبلی بزرگتر و مجهزتر شده، ۷۰.۵ تن وزن هنگام برخاست از زمین دارد. در نهایت باید به آخرین مدل از بوئینگ ۷۳۷ که ۹۰۰ER است، اشاره کنیم. این هواپیما که بزرگترین مدل به حساب میآید، ۶۴ تن وزن بدون سوخت دارد. همچنین موقع بلند شدن از زمین و برای ایمنی هر چه بیشتر ۷۴.۳ تن وزن خواهد داشت.
هواپیماهای سری ۷۳۷ مکس، سنگینتر از نسل قبلی
شرکت بوئینگ، هواپیمای ۷۳۷ مکس را به منظور جایگزین کردن با نسل قبلی ساخت. وزن این جت مسافربری بیشتر از سری قبلی است و همانطور که سری NG دارای ۴ سایز مختلف بودند، سری MAX هم در چهار مدل تولید شده که عبارتنداز: مکس ۷، مکس ۸، مکس ۹ و مکس ۱۰. گرچه یکسری مشکلات برای این هواپیما به وجود آمده، اما ما قصد داریم وزن آنها را بررسی کنیم.
کوچکترین بوئینگ ۷۳۷ مکس که همان مکس ۷ نامگذاری شده، دارای وزن سوخت صفر ۶۲.۹ تن است که سنگینتر از همتای نسل ان جی خود خواهد بود. این هواپیما به منظور بلند شدن از زمین، حداکثر ۸۰ تن وزن دارد و مدل بعدی که مکس ۸ است، وزن سوخت صفر و برخاست از زمین آن به ترتیب ۶۶ و ۸۲ تن خواهد بود.
سومین نسخه از این هواپیما بیش از ۸۸ تن وزن داشته و اگر بخواهیم وزن آن را بدون سوخت و مجموع مسافران به همراه بار آنها در نظر بگیریم به حداکثر ۷۱ تن میرسد. وزن ۷۳۷ مکس ۱۰ که بزرگترین عضو این خانواده به حساب میآید، مشخص نیست و اعلام نشده است. برنامه عملیاتی شدن این هواپیما توسط FFA به تعویق افتاده و به گفته رویترز ممکن است تا یک دهه دیگر همچنان پروازی نداشته باشد. فقط میدانیم که وزن این هواپیما از کل مدلهای بوئینگ ۷۳۷ بیشتر است.
نسلهای جدیدتر وزن بیشتری نسبت به قبل دارند
بوئینگ ۷۳۷ از زمان معرفی خود تا به امروز راه درازی را پیموده است. وزن سوخت صفر یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۱۰۰ بیش از ۳۷ تن و حداکثر وزن این هواپیما هنگام برخاست ۴۴ تن است. البته ظرفیت صندلیهای این مدل به هیچ وجه با نسخههای مدرن قابل مقایسه نیست، چرا که تنها ۲۸ متر طول داشت.
همچنین بوئینگ ۷۳۷-۲۰۰ وزن سوخت صفر ۳۸.۵ تن و وزن برخاست ۴۵ تنی داشت. جالب اینجاست که تفاوت بین کوچکترین مدل مکس با سایز بعدی به ۳.۱ تن میرسید در حالی که تفاوت کوچکترین مدل مکس با ۷۳۷-۱۰۰ به ۲۵.۸ تن میرسد.
امروزه هواپیماها باید مسافران و محمولههای بیشتری را در خود جای دهند. (به ویژه هواپیماهای نظامی) امروزه تعداد افراد بیشتری نسبت به سال ۱۹۷۰ میلادی با هواپیما سفر میکنند و براساس گزارش FAA، به طور متوسط روزانه ۴۵ هزار پرواز انجام میشود.