گوگل با موج عظیمی از محتوای بیکیفیت تولیدشده با هوش مصنوعی دستوپنجه نرم میکند. گسترش سریع مدلهای زبانی بزرگ (LLM) و ابزارهای تولید تصویر که استفاده از آنها بسیار ساده است، نتایج جستوجوی این شرکت را آلوده کرده و ارزش آن را بهعنوان منبع پیشفرض اطلاعات در اینترنت کاهش داده است.
حتی با جستوجوی ساده برای نام ویلیام شکسپیر که اغلب بهعنوان برترین نویسندهی زبان انگلیسی شناخته میشود، گوگل تصویر ساختهشده با هوش مصنوعی از این نمایشنامهنویس مشهور را در صدر نتایج جستوجو نشان میدهد. تشخیص واقعینبودن تصویر مذکور ساده به نظر میرسد؛ زیرا دست شکسپیر در آن ۶ انگشت دارد.
تصویر ساختهشده با هوش مصنوعی از شکسپیر به زندگینامهی بیروح و عمدتاً تکراری از زندگی او در پلتفرم Medium لینک میشود. متن این مقاله بهاندازهی تصویرش ضعیف به نظر میرسد. جالب اینکه نویسندهی مقالهی مذکور قبلاً هم مطالب دیگری از افراد مشهور منتشر کرده است که تصاویر آنها با هوش مصنوعی ایجاد شدهاند.
براساس اعلام Wired، پلتفرم Medium درحال غرقشدن در سیل عظیم محتوای بیکیفیت تولیدشده با هوش مصنوعی است. استارتاپهای تشخیص محتوای ساختهشده با هوش مصنوعی ازجمله Pangram Labs و Originality AI هر دو متوجه شدهاند که این پلتفرم وبلاگنویسی مملو از محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی است.
تونی استابلباین، مدیرعامل میگوید: «محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی که در Medium منتشر میشود، احتمالاً در مقایسه با ابتدای سال ۱۰ برابر شده است و ما با این نوع محتوا کاملاً مخالفیم.»
مبارزه با مشکل انتشار محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی بسیار دشوار به نظر میرسد؛ زیرا مدلهای زبانی بزرگ بهطرز باورنکردنی در تولید متنهای باکیفیت موفق عمل میکنند؛ بنابراین، نمیتوان آنها را بهراحتی شناسایی کرد.
حتی گوگل، یکی از شرکتهای بزرگ حوزهی هوش مصنوعی، قبلاً آثار کپی تولیدشده با هوش مصنوعی از هنرمندان مشهوری مانند یوهانس فرمیر و ادوارد هاپر را در صدر نتایج جستوجوی خود نشان داده است.
اینکه تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی نظیر شمایل کارتونی شکسپیر چگونه به صدر نتایج جستوجوی گوگل راه مییابند، توضیح سادهای ندارد؛ زیرا این شرکت معمولاً نحوهی عملکرد الگوریتمهای خود را پنهان نگه میدارد.