کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی (۱۹۴۳ میلادی) توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. این کشتی ۱۳۶ متری و با وزن ۷،۰۶۱ تن، ابتدا با نام “امپایر ترومپت” فعالیت میکرد. پس از چندین بار تغییر مالکیت، در نهایت به یک مالک یونانی رسید. این کشتی در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ به دلایل نامشخص، در ساحل غربی جزیره کیش و نزدیک روستای باغو به گل نشست. از آن زمان، به عنوان یکی از جذابترین جاذبههای گردشگری کیش شناخته شده است.
کشتی یونانی طی چند دهه گذشته یکی از نمادهای اصلی جزیره کیش بوده است. عکسهای یادگاری گردشگران داخلی و خارجی در کنار این کشتی، بخش جداییناپذیر از تجربه سفر به کیش بوده است. طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد گردشگران کیش از این کشتی دیدن میکنند.
این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نامهای کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بودهاست.
کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی (۱۹۴۳ میلادی) توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. این کشتی ۱۳۶ متری و با وزن ۷،۰۶۱ تن، ابتدا با نام “امپایر ترومپت” فعالیت میکرد. پس از چندین بار تغییر مالکیت، در نهایت به یک مالک یونانی رسید. این کشتی در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ به دلایل نامشخص، در ساحل غربی جزیره کیش و نزدیک روستای باغو به گل نشست. از آن زمان، به عنوان یکی از جذابترین جاذبههای گردشگری کیش شناخته شده است.
کشتی یونانی طی چند دهه گذشته یکی از نمادهای اصلی جزیره کیش بوده است. عکسهای یادگاری گردشگران داخلی و خارجی در کنار این کشتی، بخش جداییناپذیر از تجربه سفر به کیش بوده است. طبق آمار، بیش از ۹۰ درصد گردشگران کیش از این کشتی دیدن میکنند.
این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نامهای کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بودهاست.
وضعیت فعلی کشتی، که بخشهای زیادی از آن تخریب شده و کمر آن شکسته، نشاندهنده نیاز به تصمیمگیری در مورد احیا یا جایگزینی این جاذبه است. کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری در حال بررسی امکان مرمت هستند. اگر حفظ سازه ممکن نباشد، احتمالاً المانهای دیگری جایگزین این کشتی خواهند شد تا یاد و خاطره آن برای گردشگران زنده بماند.
دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی ۲۳ ساله هنوز هم در هالهای از ابهام نامشخص مانده است البته روایاتی برای توجیه حادثه بیان میشود از قبیل مه آلود بودن هوا و محدودیت دید ناخدا که اسکله را گم کرده، عشق ناخدا به دختری در روستای باغو که به عنوان یادبود به عمد کشتی را در روستا به گل نشانده ولی در میان آنها گرفتن حق بیمه زیاد آن بیش از دلایل دیگر قابل قبول است.
روز گذشته ویدیویی از این کشتی یونانی در جزیره کیش منتشر شد که از کمر شکسته است.