تخم مرغ یک سوپر غذاست اگر باور نمی‌کنید بخوانید !

تخم مرغ غذای مورد علاقه بسیاری از مردم دنیاست که آن را در تمام وعده‌های غذایی روزانه از جمله صبحانه به صورت‌های مختلف آب پز سفت، نیمرو و املت درست می‌کنند، اما در پاسخ به این پرسش که برای تامین انرژی مورد نیاز خود در طول روز در وعده صبحانه چه بخوریم؟ اغلب به یک پاسخ مشترک می‌رسیم: تخم مرغ. اما چرا؟

شناسه خبر: ۴۱۶۸۱۶
تخم مرغ یک سوپر غذاست اگر باور نمی‌کنید بخوانید !

 تخم مرغ از زمان‌های دور بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است و اعتبار آن مربوط به مشخصات تغذیه‌ای‌ است که دارد. به گزارش تایمز آف ایندیا، تخم مرغ مملو از ۱۳ ویتامین و مواد معدنی ضروری است. به گفته متخصصان، ۶۰ درصد از پروتئین با کیفیت بالا در تخم مرغ را می‌توان در سفیده تخم مرغ یافت، در حالی که زرده حاوی بقیه چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. اگر فکر می‌کنید فهرست فواید تخم مرغ به اینجا ختم می‌شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که این مطلب را بخوانید تا بدانید چرا تخم‌مرغ‌ را سرور سوپر غذاها می‌نامند.

ارزش غذایی تخم مرغ

5068779

یک تخم مرغ بزرگ ۷۴ کالری با ۵ گرم چربی و ۶ گرم پروتئین با تمام ۹ اسید آمینه‌های ضروری برای بدن را دارد. همچنین سرشار از آهن، فسفر، سلنیوم و ویتامین‌های A، B۱۲، B۲ و B۵ است. به گفته متخصصان، این ماده غذایی حاوی حدود ۱۶۹ میلی گرم کولین است که یک ماده مغذی بسیار مهم برای عملکرد درست و روان مغز است. فواید خوردن تخم مرغ ثابت شده و به طور مشخص تخم مرغ یک منبع غنی از مواد مغذی است. یک وعده متوسط شامل ۲ تخم مرغ، ۸۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین دی، ۵۰ درصد از نیاز روزانه به فولات، ۲۵ درصد از نیاز روزانه به ریبوفلاوین (ویتامین B۲) و ۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تامین می‌کند.

منبع عالی پروتئین

همه ما می‌دانیم که پروتئین‌ها، بلوک‌های ساختمانی زندگی هستند که به تقویت و ترمیم ماهیچه‌ها و بافت‌ها نیز کمک می‌کنند، یک تخم‌مرغ دارای ۶.۳ گرم پروتئین. و با وجود ۹ اسید آمینه ضروری برای بدن به رشد، ریکاوری و نگهداری موثر عضلات کمک می‌کند.

بهبود کلسترول خوب

5068780

تخم مرغ همچنین به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب کمک می‌کند و در نتیجه باعث کاهش عوامل خطرزای حمله قلبی می‌شود.

سرشار از ویتامین D

به گفته متخصصان، زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین D است. یک وعده این ماده غذایی شامل دو عدد تخم مرغ، ۸۲ درصد از نیاز روزانه توصیه شده شما به ویتامین D را تامین می‌کند. ذکر این نکته لازم است که ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و فسفر بازی می‌کند و مصرف آن برای حفظ استخوان‌ها و دندان‌های سالم ضروری است. همچنین ویتامین D به تقویت عضلات کمک می‌کند.

کمک به کاهش وزن

طبق مطالعات انجام گرفته تخم مرغ سرشار از پروتئین است که به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید و در نتیجه کمتر تمایل به غذا خوردن داشته باشید که به کاهش وزن شما از این طریق کمک می‌کند.

بهترین منبع کولین

5068782

کولین یک ماده مغذی مهم است که در کبد ساخته می‌شود، اما بدن بسیاری از مردم کولین کافی برای تامین نیاز روزانه تولید نمی‌کند و از این رو تخم‌مرغ به جبران این کمبود کمک می‌کند. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که نسبت به سایر مواد غذایی معمولی بیش از دو برابر مقدار کولین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

سرشار از امگا ۳

امگا ۳ انواع خاصی از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه و خانواده‌ای از چربی های ضروری هستند که نقش مهمی در بدن دارند. طبق مطالعات، یک وعده شامل ۲ تخم مرغ، حدود ۱۸۰ میلی گرم امگا ۳ مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند، که ۱۱۴ میلی گرم آن از نوع زنجیره بلند اسید چرب امگا ۳ است .

حاوی آنتی اکسیدان

تخم مرغ سرشار از آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که هر دو نقش کلیدی در کاهش خطر برخی بیماری‌های چشمی از جمله آب مروارید و دژنراسیون مرتبط با افزایش سن دارند.

از سلامت روان حمایت می‌کند

5068777

به گفته متخصصان، ترکیب ویتامین B۲، B۱۲، کولین، آهن و تریپتوفان موجود در تخم مرغ با کاهش خطر اضطراب و علائم افسردگی، به طور طبیعی به خواب راحت و آسوده کمک می‌کند و در مجموع باعث ایجاد سلامت روانی قوی تر می‌شود.

پیری سالم

تخم مرغ، همچنین سرشار از لوسین است، اسید آمینه‌ای که برای حمایت مداوم از ماهیچه‌ها مناسب است و به پیری سالم کمک می‌کند.

منبع : همشهری آنلاین
نظرات
پربازدیدترین خبرها