گوشی های هوشمند و سندرم خریدهای بی قرار!

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که برخی از افراد که وابستگی زیادی به گوشی های هوشمند خود دارند، در خریدهای اینترنتی نیز، کاملا بی محابا عمل می کنند.

شناسه خبر: ۳۴۵۸۴۳
گوشی های هوشمند و سندرم خریدهای بی قرار!

راهنماتو، این روزها بسیاری از افراد برای خریدهای اینترنتی خود از گوشی های هوشمند استفاده می کنند اما علیرغم همه مزایای استفاده از خدمات مالی الکترونیک روی گوشی ها، این روش معایبی نیز دارد.

به گزارش راهنماتو، بسیاری از ما، بدون آن که متوجه باشیم، ساعاتی طولانی از روز را گوشی به دست می گذرانیم. درواقع این واقعیت که ما بیش از حد به گوشی های هوشمند خود وابسته شده ایم انکارناپذیر است.

وقتی از اغلب ما پرسیده شود که چرا ساعات طولانی را صرف حضور در فضای مجازی می کنیم، پاسخ می دهیم که چنان در فضای مجازی و گوشی هوشمند غرق شده بودیم که اصلا متوجه گذر زمان نشده ایم. اما این اعتیاد و وابستگی بیش از حد به فضای مجازی، تبعات منفی پرشماری دارد، از جمله؛ خریدهای اینترنتی کنترل نشده.

گوشی هوشمند

خریدهای اینترنتی کنترل نشده یا بی اختیارکه شاید بتوانیم نام سندرم خریدهای بی قرار را روی آن بگذاریم، اغلب در جوانان نسل Z دیده می شود. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که همزمانی دو رفتار مضر، یعنی اعتیاد به گوشی های هوشمند و خرید های بی قرار ، ممکن است مانند دو اهرم در کنار یکدیگر عمل کنند و هر یک تشدید کننده دیگری باشند.

یکی از دلایل وابستگی بیش از حد کاربران جوان تر به گوشی های هوشمند این است که از سن بسیار پایین با گوشی هوشمند کار کرده اند و درواقع گوشی های هوشمند به بخشی از زندگی شخصی و اجتماعی آنان تبدیل شده است. نتایج بررسی های پژوهشگران ایتالیایی، نشان دهنده یک پیوند قوی بین اعتیاد به گوشی هوشمند و خریدهای آنلاین وجود دارد.

خریدهای بیقرار

فروشندگان نیز این حالت را در نوجوانان و جوانان شناسایی کرده اند و اغلب، پلتفرمهای خرید خود را مانند هزارتوهایی طراحی می کنند که با هر کلیک، کاربر را وارد مسیری جدید برای خرید می کند و در نتیجه، احتمال خریدهای پر شمار از سوی کاربران، پس از طی شدن ساعاتی از حضور آنان در سایت های خرید، لحظه به لحظه افزایش پیدا می کند.

اگرچه برخی از مطالعات پیشین نشان می دهند، اپلیکیشن ها و به ویژه شبکه های اجتماعی نیز به اعتیاد به تلفن همراه دامن می زنند، اما نتایج مطالعه جدید نشان می دهد که وبسایت های خرید آنلاین و اپ های خرید نیز می توانند دقیقا به همان اندازه اعتیادآور و مخرب باشند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها