چرا وجود بازی‌های انحصاری کنسول‌ها به ضرر گیمرها هستش؟

بازی‌های انحصاری باعث میشن مشتری بیشتری به یک کنسول جذب بشه ولی در مقابلش عده‌ای توانایی این که بتونن از این بازی‌ها و عناوین لذت ببرن رو از دست میدن.

شناسه خبر: ۳۸۴۳۶۸
چرا وجود بازی‌های انحصاری کنسول‌ها به ضرر گیمرها هستش؟

راهنماتو- میدونم که برای طرفدارای بازی‌های کنسولی، مسئله انحصاری بودن بازی‌ها برای یک کنسول یک مسئله خیلی حساس و مهمه. این موضوع از ازمنه دور در رقابت بین کنسول‌ها یک عنصر مهم بوده و به نظر میاد که تا مدتی هم همچنان اینجوری باقی بمونه. البته تلاش‌هایی صورت گرفته تا مفهوم بازی‌های انحصاری به طور کلی کمرنگ‌تر بشن، اما هنوز راه زیادی برای کامل از بین بردن این مسئله وجود داره.

به گزارش راهنماتو، بیشترین کسایی که میتونن از این قضیه سود ببرن هم گیمرایی هستن که روی کامپیوتر بازی میکنن، چرا که اما این فقط به اشتراک گذاری بازی بین کنسول و کامپیوتر محدود نمیشه. این نسلی کنسولی که الان توش هستیم بیشتر از هر زمان دیگه‌ای تونسته بین گیمرها دودستگی ایجاد کنه. هر کنسول ویژگی‌ها و معایب خودش رو داره، اما ویژگی‌های منحصر به فردی هم داره که باعث میشه به نظر بیاد که اون کنسول بهتر از رقیباشه. بله، تفاوت‌ها بین کنسول‌ها وجود داره، اما مطمئناً راهی هست که این تفاوت‌ها رو کمتر کنیم و به سمت نسلی بریم که بازی‌ها بتونن بین همه کنسول‌ها به اشتراک گذاشته بشن. وقتی به آینده صنعت بازی نگاه میکنیم، خیلی واجبه که ببنیم موقعیت فعلی بازی‌های انحصاری الان چجورین و اینکه آیا واقعاً باید به نسل‌های آینده اهمیت بدیم یا نه.

why-exclusive-games-are-bad-for-the-gamers

باید بگیم که بازی‌های انحصاری اون اولا بیشتر برای تشویق رقابت بین کنسول‌ها طراحی شده بودن. ایده پشتشون هم این بود که وجود چند پلتفرم به نفع بازیکنائه یعنی هر کنسول باید برای اینکه بتونه با بقیه رقابت کنه به این بازیها نیاز داره. بازی‌های انحصاری نه تنها برای این طراحی شدن که گیمرا رو متقاعد کنن که اون کنسول رو بخرن تا بتونن بازی مورد علاقشونو بازی کنن جوری که الان بیشتر میبینیم، بلکه به عنوان نمونه‌هایی از پیشرفت‌های داستان‌گویی و فناوری هم عمل میکردن. این بازی‌ها نشون دهنده موفقیت کنسول‌ها بودن و نشون می‌دادن که هر کنسول چقدر موفقه و به چه اصول و ارزش‌هایی اعتقاد داره. همینجوری بود که به طور یهویی ایکس باکس به خاطر Halo شناخته شدش، در حالی که Uncharted از پلی‌استیشن انتخاب دیگه‌ای بود که گیمرا میتونستن امتحانش کنن. همینطور کنسول‌ها از طریق با این بازیها سعی میکردن ویژگی های خودشون رو به رخ رقیباشون بکشن و باهاش پز بدن.

why-exclusive-games-are-bad-for-the-gamers

اما همونطور که صنعت بازی تغییر کرده و تکامل پیدا کرده، بازی‌های انحصاری الان بیشتر درباره مالکیت شرکت‌هاست تا اینکه درباره این باشه که چه کنسولی چه توانایی‌هایی میتونه داشته باشه. اینجاست که طرفدارا دیگه اون حس برتری رو توی کنسولا حس نمیکنن. دیگه رقابت دیگه سر این نیست که هر کنسول بهترین خودش رو ارائه بده، بلکه به این معنیه که به مخاطباش بگه که این بازی ‌ها رو فقط میتونین روی این کنسول به خصوص بازی کنین. البته، همچنان هم کیفیت بازی اهمیت داره، هیچکس نمی‌خواد به عنوان مثال یک پلی‌استیشن 5 بخره بعد مثلا بفهمه که نمیتونه Spider-Man 2 رو روش بازی کنه. اما این روزها تصمیمای مربوط به توسعه بازی‌ها توسط برندهای کنسول و بر اساس آمار و ارقام گرفته میشه به جای اینکه ببینن بازیهاشون چطور میتونن به نحو احسن ظاهر بشن.

why-exclusive-games-are-bad-for-the-gamers

همچنین ادامه دادن روند بازی‌های انحصاری به معنای ضرر گیمرها در شرایط کنونیه. با گرون شدن کنسول‌ها، امکان داشتن بیش از یک پلتفرم برای اکثر مردم داره کم و کمتر میشه. در حالی که نینتندو سوییچ تونست به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش خوب عمل کنه و به عنوان یک پلتفرم فرعی خودشو معرفی کنه،ولی همچنان سوال اصلی برای خیلی از گیمرها اینه که بین ایکس‌باکس و پلی‌استیشن کدومو انتخاب کنن. انحصاری بودن بازی‌ها روی هر کدوم از این دو می‌تونه باعث بشه تا گیمرا فرصت بازی کردن یک سری از بازی‌های عالی رو از دست بدن. البته استودیوها میتونن با عرضه بازیشون روی چندتا پلتفرم سود بیشتری رو هم کسب کنن چرا که تعداد مخاطباشون بیشتر میشه، ولی خب باز این وسط شرکت های سازنده کنسول میمونن که میگن خب اگر این اتفاق بیفته دیگه دلیلی نیست که کسی کنسول منو بخره. همین قضیه که بعضی از بازی‌ها رو اکثر پلتفرم‌ها منتشر نمیشن تونسته بیشترین فشار و آسیب رو به قشر کامپیوتربازا بزنه.

why-exclusive-games-are-bad-for-the-gamers

آینده صنعت بازی هنوز مبهمه. هر چند مطمئناً در آینده کنسول‌های جدیدی عرضه میشن، اما در بازار استریمینگ هم گام‌های بزرگی برداشته شده که نشون میدن که نیاز به کنسول‌های فیزیکی ممکنه در آینده نه چندان دور به اون صورت دیگه ضروری نباشه. اگر یک جنگ استریمینگ در صنعت بازی اتفاق بیوفته، انحصاری بودن بازی‌ها بخش مهمی از اون رقابت رو تشکیل میدن، چون پلتفرم‌ها دوباره برای به دست آوردن بهترین بازی‌ها با هم رقابت می‌کنن تا بتونن تعداد مشترکا‌های بیشتری رو در ماه داشته باشن. این ممکنه منجر به رقابت بیشتر در دنیای استودیوهای بازی بشه، چون همه تلاش می‌کنن تا محتوای بهتری رو تولید کنن تا توجه بیشتری رو به محصول خودشون جلب کنن.

why-exclusive-games-are-bad-for-the-gamers

متاسفانه نمیتونیم بگیم که بله در آینده قطعی قراره که مفهموم بازی‌های انحصاری به کل کنار گذاشته بشه و دیگه چیزی رو به این صورت نداشته باشیم چون همچنان درسته که انحصار باعث میشه مشتری بیشتری به محصول جذب بشه ولی همچنان عده‌ای توانایی این که بتونن از این بازی‌ها و عناوین لذت ببرن رو از دست میدن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها