راهنماتو- شاید باورتون نشه ولی بزرگترین بازار گیم رو نه مایکروسافت با Xbox داره و نه سونی با PlayStation، بلکه بزرگترین بازار دنیای گیم رو گوشیهایی هست که هرروز ازشون استفاده میکنیم. جالب هم اینه که با اینکه از خیلی جهات به نظر میاد که این پلتفرم خیلی مشابه رقیبهای پرزور دیگشه ولی کلا یه دنیای دیگهای برای خودشه! اغلب به نظر میاد که برعکس بازیهای کنسولی، این بازیا جوری طراحی شدن تا همیشه شما رو برای همیشه مشغول نگه دارن و در عین حال تبلیغات و چیزایی که میخوان بابتشون ازتون پول بگیرن رو همیشه توی چشمتون نگه دارن.
به گزارش راهنماتو، برای همین هم وقتی شما وارد چنین اکوسیستمی میشین خیلی باید حواستون باشه که خیلی سریع به دام این بازیها که بیشتر هدفشون اینه که بیشترین پول رو ازتون بگیرن نیوفتین. ما در راهنماتو یه لیست از عناصری که توی بازی های موبایل خیلی اعتیادآور و مضر هستن رو جمع کردیم تا خودتون متوجه اون روی پنهان بازیهای گوشی بشین پس با راهنماتو همراه باشین.
طراحی رابط کاربری دوستانه، پیشرفت آسون، و روانشناسی طراحی بازی
یکی از چیزایی که بازیهای موبایل استفاده میکنن تا شما رو اولین بار که بازی رو باز میکنید، درگیر خودشون کنه، رابطهای کاربری بزرگ، شلوغ و آسون برای گشت توشونه. اینطور که شما از اولین باری که بازی رو باز میکنین، مشکلی در پیدا کردن منوها و دکمهها نخواهید داشت.
بازیهای موبایل از حیلههای روانشناسی مغز در طراحیشون استفاده میکنن. انتخاب دکمهها و منوهای بزرگ با رنگهای جذاب و استفاده از طراحی صدا برای "پاداش" شما هنگام کسب یه موفقیت توی بازی، برای شما این شرایط رو ایجاد میکنه که بخواید دوباره همون کار رو انجام بدید که باعث شنیدن اون صدای خوشآیند میشه.
مکانیک بازی هم خیلی آسون برای درکه، و معمولا هم به همین خاطر مراحل اول بازی میتونن خیلی آسون باشن. این باعث میشه که احساس "مهارت" کنید؛ احساس میکنید که طبیعتاً خیلی خوب بازی میکنید. پس وقتی با مشکلات بیشتر سطوح هم سختتر میشن، شما همچنان اون ذهنیت رو دارین که ای وای اگر من نتونم این رو تموم کنم یعنی چقدر خنگم و همین تبدیل به یه جدال شما با خودتون میشه.
بعد تازه در کنار ایجاد یه حس شک و تردید توی مخاطبشون؛ این حرفا بیشتراوقات به این دلیله که میخوان شما رو قانع کنن که پول بدین. و رابط کاربری به اندازهی کافی ساده است تا بدانید دقیقاً کجا باید بروید تا هر چیزی رو که درون بازی فروخته میشه رو بخرید.
استفاده از اون حس اشتیاق فوری و دوپامین
بازیهای موبایل پر از چالشهای کوچکی هستن که وقتی انجام میدینشون به شما حس یه انفجار بزرگ از دوپامین رو درون شما میدن. این انفجارهای دوپامین که با تحقق اشتیاق فوری همراه هستن، یکی از دلایلیه که فکر میکنیم بازیهای موبایل زیاد روند اخلاقیای رو پی نمیگیرن.
بنابراین، به جای گیمپلی با کیفیت، شما با سطوحی که صرفا برای این طراحی شدن تا به شما حس لذت بدن، روبرو میشین. حالتهایی که شما احتمالاً نمیتونید انجام یک کار مفیدتری تجربه کنین. در حالی که ممکنه موقع حل کردن یه پازل مثلا سخت توی بازی احساس بهتری بهتون دست بده، به خاطر دستیابی به اون احساس، به خاطر دوپامینی که شما رو به تلاش برای تجربه مجدد اون حس میکنه.
مدلهای کسب و کاری رایگان برای بازیهای پرداختی و بتلپس
بازیهای مجانی (F2P) و پرداخت برای بردن (P2W) اونقدرا هم چیزهای متفاوتی در کنار هم نیستن. اما خالقای بازیهای موبایل اغلب این دو عنصر رو ترکیب میکنن تا بازیهاشون رو به بازیکنان جذاب و قشنگ بقبولونن.
ببینین این قضیه اینجوری کار میکنه: اول، میتونید بازی رو به صورت کاملاً رایگان دانلود کنید. این باعث میشه که هیچ مانعی از دریافت بازی وجود نداشته باشه. آنها بازی را به عنوان یک بازی کاملاً رایگان تبلیغ میکنند، و میتونید آزمایشش کنید. بخش دوم اینه که شما برای شکست دادن یک سطح پول پرداخت میکنید یا به شما راهنمایی، جواهرات، ارتقاءها، یا در برخی موارد شخصیتهای قدرتمند (P2W) ارائه بشه.
ولی در مورد بتلپس اما داستان متفاوته. اغلب فصلهای اشتراک سعی میکنند تا فقط به شما محصولات و پوستههای ظاهری رو بدن (اما برخی ممکنه به شما جوایزی مثل ارز و بوست برای موشکافی بدن). با این حال، روانشناسی "سرمایهگذاری" همچنان باقی میماند، و شما ممکنه بخواهید به فصلهایی که برای ارزان بهای اشتراکتان ارائه میشود، مراجعه کنید تا از همهی "چیزهای رایگان" ممکن استفاده کنید.
استفاده از اون حس ترس از دست دادن
این استراتژی نهتنها توی بازیهای موبایل بلکه همهجا خیلی استفاده ازش رایجه. اونایی که کارشون تلیغاته از ترس انسان و از عقب نشینی بهره میگیرن و با ایجاد پیشنهادها و رویدادهای محدود زمانی، اونو دوباره به تله بازی خود میکشانند.
یک پیشنهاد محدود زمانی با شرایط خاص بازی یا رویدادهای محدود زمانی برای شما بصورت پاپآپ ظاهر میشن، درست در همان زمان که قراره بازی رو رها کنید، و شما رو دوباره به دام بازی خود میکشونن. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم نوتیفهای بازی روی تلفن همراه خود رو غیرفعال کنید، اونم برای اینکه بتونین تا حدی خودتون رو از دست القای همچین ترسی در امان نگه دارین.
سیستم دستاوردها، رتبهبندی، و پیشرفت
رقابت یکی از نیازهای دیگه انسانه که بازیهای موبایل به کرات ازش استفاده میکنن. مردم همیشه میخوان پیشرفت و قدرتشون رو به دوستاشون و بقیه نشون بدن، و بازیهای موبایل هم معمولاً یه سیستم رتبهبندی اضافه میکنن تا به همه نشون بدن چقدر از زمان و پولتون رو به پای این بازی به خصوص ریختین.
گاهی وقتا، شما رو هم وادار میکنن که دوستاتون رو به بازی اضافه کنید تا بتونین یه سری جوایز رو دریافت کنین، که باز میتونه یه موضوعی برای افتخار براتون باشه. علاوه بر این، اگه همهی دوستاتون زمان زیادی رو به پای بازی بریزن، کمتر احتمالش میره که به تنهایی بازی رو ول کنید، چون حالا این یه رفتار گروهی شده.
لوتباکسها و آیتمهای RNG
قمار اعتیادآوره، و بعضی بازیهای موبایل عناصر قمار و تولید پاداش تصادفی رو به بازیهاشون اضافه میکنن. یکی از روشهای محبوبتر قمار، لوتباکسهان، یک جعبه جایزه بیخطر که ممکنه پاداشهای نادری به شما بده.
هر چند هیچ چیز اشتباهی با پاداشهای تصادفی و لوتباکسها وجود نداره، اما در لحظهای که دوست داشته باشین که بخواین سر این قضیه پول بدین، اون به قماری از نوع خاص تبدیل میشه. و قمار میتونه واقعاً اعتیادآور باشه.
جدای از اعتیاد، قمار اثراتی داره که میتونه نه فقط شما رو بلکه عزیزانی رو که به شما وابسته هستن بخاطرشون آسیب بزنه. به همین دلیل ما پیشنهاد میکنیم به لوتباکسهایی که بازی خودش به صورت مجانی میده بسنده کنین و زیاد پیش رو نگیرین.